Sabtu, 18 Mei 2013

Dr Rem, pakar klimatologi yang menulis puisi

Tags

DR REM, PAKAR KLIMATOLOGI YANG MENULIS PUISI

JARANG sekali kita menemui seorang saintis sekaligus bergelar penyair di negara ini. Beliau mungkin satu-satunya. Sebagai seorang pakar yang menumpukan perhatian dan kajian terhadap fenomena iklim, beliau adalah seorang yang terkemuka dalam bidang klimatologi, bukan saja di negeri ini malah hingga ke peringkat antarabangsa.Namun di celah-celah kesibukannya mengkaji iklim, beliau masih sempat menulis puisi.

Dr Ramzah Dambul dilahirkan di Ranau kira-kira 42 tahun yang lalu. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Pekan Ranau sebelum meneruskan pelajaran menengah di Sekolah Menengah Sains Kedah di Sungai Petani. Selepas itu, beliau memasuki Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (UM) sebelum mengikuti pengajian dalam bidang geografi fizikal sehingga lulus Sarjana Muda Sains di universiti yang sama pada tahun 1994.

Beliau bertugas sebagai pensyarah dan penyelidik di Universiti Malaysia Sabah (UMS) sejak 1998 dengan gelar ahli klimatologis, saintis yang mengkaji fenomena iklim. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sehingga lulus Sarjana Sastera dalam Geografi pada tahun 2000. Dr.Ramzah mendapat Doktor Falsafah dalam Klimatologi Sinoptik dari Universiti East Anglia, Norwich  pada tahun 2007. Dr.Ramzah kini bertugas di Universiti King Abdul Aziz, Jeddah untuk satu kajian mengenai unjuran jangka panjang perubahan iklim beserta model cuaca dan kesannya kepada sosio ekonomi dunia.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN sempat bersembang dengan Dr Ramzah Dambul yang lebih mesra dengan nama Rem mengenai klimatologi, perubahan iklim  dan penglibatannya dalam bidang sastera khususnya puisi.Ikuti petikan temubual dengan Dr Ramzah di salah sebuah restoran di Jalan Gaya, baru-baru ini.

UTUSAN BORNEO:  Bolehkah Dr  jelaskan apa itu klimatologi?
DR REM:    Klimatologi merupakan kajian iklim yang digolongkan dalam sains atmosfera.

UB:    Dulu orang tidak berapa tahu mengenai klimatologi.Kenapa sekarang bidang klimatologi dianggap penting?
DR REM:     Dulu- dulu tidak berapa penting. Tapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini, berlaku perubahan iklim yang sangat ketara. Cuaca berlaku luar jangka.Tiba-tiba ribut, tiba tiba hujan lebat.  Munculnya bencana iklim yang tidak diduga menimbulkan kesedaran betapa pentingnya kajian mengenai fenomena iklim supaya kita boleh perancangan untuk menghadapinya.
UB:    Sebelum ini banyak disebut mengenai `climate change’, perubahan cuaca , pemanasan global (global warming) dan sebagainya?
DR REM:    Sebenarnya kesan perubahan cuaca, pemanasan global yang selalu diperkatakan orang itu belum difahami dengan jelas oleh masyarakat kita. Apabila berlakunya pemanasan global mengakibatkan bencana alam seperti banjir dan sebagainya. Kadang-kadang kejadian itu berlaku tanpa diduga kerana belum pernah terjadi sebelumnya. Fenomena perubahan cuaca dan fenomena global  ini perlu difahami dengan jelas oleh masyarakat.
UB:    Dr pernah buat kajian mengenai perubahan cuaca?
DR REM:    Saya pernah membuat penyelidikan  mengenainya. Tajuk nya ialah “Penghasilan Senario Iklim Berdasarkan Pengklasifikasian Sirkulasi untuk Borneo.” Dalam konteks yang mudah difahami umum, penyelidikan ini adalah berkaitan dengan fenomena ‘global warming’ (pemanasan global) dan kesan perubahan iklim yang berlaku.Isu `perubahan cuaca’ ini adalah agenda utama di dunia sehingga penyelidikan mengenai mendapat minat yang mendalam. Dalam kajian itu, kita cuba meramal perubahan iklim pada unjuran 25 hingga 100 tahun akan datang. Teknik unjuran yang digunakan untuk meramal perubahan iklim ini adalah menerusi sirkulasi atsmosfera skala sinoptik seperti pergerakan-pergerakan udara yang boleh menjana angin monsoon dan mencetuskan petanda-petanda El Nino dan La Nina.
Projek ini merupakan pengembangan kepada tesis PhD yang saya telah usahakan di Climatic Research Unit (United Kingdom) pada tahun 2001-2005. Tesis tersebut lebih merupakan satu penyelidikan mengenai sains atmosfera, iaitu memahami `perilaku’ dan `tabiat’ iklim di kawasan Asia Tenggara. Projek yang berkaitan dengan ramalan perubahan iklim ini lebih merupakan aplikasi.Ia bukan sekadar ilmu tentang sains atmosfera tetapi ia adalah pengetahuan yang berkaitan dengan iklim sebenar di sekeliling kita, yang boleh menjadi orientasi pelbagai aktiviti manusia.
UB:    Bagaimana Dr mula berminat terhadap kajian ini?
DR REM:    Sabah adalah salah satu kawasan di dunia yang sangat sensitif terhadap kesan perubahan iklim. Apatahlagi kesan perubahan iklim ini mampu memberikan impak kepada sosioekonomi Sabah yang banyak bergantung kepada bidang pertanian dan pelancongan.  Misalnya, jika kita mengetahui tentang kadar peningkatan suhu pada masa akan datang, maka usaha-usaha tertentu boleh diambil untuk menyusun semula strategi pemuliharaan tumbuhan ini yang merupakan salah satu produk utama yang menjadi tumpuan para pelancong ke negeri ini. Begitu juga dengan bidang pertanian, yang mana kebanyakan tanaman di Sabah agak terdedah kepada perubahan suhu dan pola taburan hujan yang ekstrim. Jika perubahan-perubahan ini dapat dijangka lebih awal, maka inisiatif tertentu boleh diambil untuk mengurangkan impak yang berlaku.


UB:    Menarik ya
DR REM:    Sebenarnya Projek penyelidikan ini sepenuhnya oleh British Council di bawah skim Royal Society Chevening Fellowship. Geran penyelidikan ditawarkan oleh institusi dari United Kingdom kepada para penyelidik Malaysia setiap tahun di peringkat posdoktoral. Bagi menyempurnakan projek penyelidikan itu, saya berkesempatan untuk berada  selama empat bulan di University of East  Anglia dari bulan Januari hingga awal Mei 2008. Di situ saya telah berpeluang menimba pengalaman daripada penyelidik-penyelidik terkemuka antarabangsa dalam bidang berkaitan, termasuklah Profesor Phil Jones, iaitu salah seorang ahli klimatologi sinoptik tersohor di dunia. Selain itu saya berpeluang  menggunakan alat-alat penyelidikan berteknologi tinggi, mempelajari teknik-teknik baru serta mendapat akses data-data dari Pusat Meteorologi United Kingdom.

UB:    Apakah Dr satu-satu nya orang Sabah yang pakar dalam mengkaji fenomena iklim?
DR REM:    Ada seorang lagi, Prof Dr Fredoline Tanggang dari UKM. Kalau di negara kita, antara pakar yang mengkaji iklim ialah Wan Azli dari Jabatan Meteorolgi dan Prof Datuk Dr.Sham Sani.

UB:    Secara ringkas apa beza iklim dengan cuaca?
DR REM:    Cuaca biasanya merujuk kepada tempatan dan jangka pendek, satu hari, dua hari atau beberapai hari. Misalnya jika hari ini panas atau hujan di tempat kita, di Kota Kinabalu, ia dinamakan cuaca. Iklim pula adalah jangka panjang, dan tidak terhad kepada satu lokasi, ia dikira dalam satu tempoh tertentu, purata keadaan sesuatu kawasan dalam satu tempoh masa tertentu.

UB:    Ada yang mengatakan perubahan iklim sekarang agak drastik. Mungkin Dr boleh jelaskan sedikit lagi?
DR REM:    Perubahan iklim ini boleh kita kaitkan dengan perubahan tingkahlaku manusia. Misalnya kita perhatikan perilaku kanak-kanak dalam sebuah keluarga.Katakanlah sebelum ini kanak-kanak itu seorang yang periang, suka bermain dan sebagainya. Tiba-tiba dia tidak lagi bermain seperti biasa.Dia jadi perengus. Tiba –tiba dinamika rumah itu berubah kerana kehadiran anak angkat. Dinamika perubahan ini yang kita namakan pemanasan global.

UB:    Oh ya Dr. Dulu kalau kita ke Kundasang, rasanya macam sejuk betul sehingga kita terpaksa memakai baju dua tiga lapis. Tapi sekarang tidak lagi sebegitu keadaannya?
DR REM:    Kita sedang mengadakan penyelidikan mengenai perubahan ini. Berbanding dengan dua puluh tahun lalu, suhu agak berbeza. Meningkat dua kali ganda.

Fenomena pemanasan global dijangka meningkatkan julat suhu tanah tinggi Kundasang di Ranau kepada antara 32 hingga 46 darjah Celsius pada tahun 2057 berbanding antara 16 hingga 23 darjah Celsius sekarang.Perubahan mendadak julat suhu itu berbeza dengan perubahan julat suhu 0.5 darjah Celsius dalam tempoh 20 tahun lalu.
Kita perlu mengurangkan kegiatan penebangan pokok untuk kegiatan pertanian dan penternakan di tanah tinggi Kundasang kerana ia adalah faktor peningkatan julat suhu yang berkait rapat dengan pemanasan global. Ini mungkin salah satu sebabnya. Selain itu, penggunaan baja dan racun serangga yang berlebihan, manakala udara yang tepu memerangkap haba juga menyebabkan perubahan subhu yang mendadak.

UB:    Saya agak tertarik dengan kebijaksaan orang-orang tua kita dahulu yang dapat meramal cuaca dan iklim. Mungkin perlu dikembangkan?
DR REM:    Kami juga sedang menjalankan kajian untuk mengembalikan pengetahuan tradisional ini.Misalnya bagaimana sesuatu masyarakat boleh mengenal tingkahlaku musim hanya dengan mendengar suara ombak.
Malah di kalangan masyarakat Dusun, pengetahuan tradisional. I ni banyak dimiliki oleh orang-orang tua. Umpamanya mereka akan melihat pokok jambu.Jika pokok jambu lebat bunganya, mereka menjangka tahun depan adalah masa yang baik untuk bercucuk tanam, dimana mereka boleh menanam padi dalam jumlah yang banyak. Tetapi jika pokok jambu berbunga kecil, itu menunjukkan bahawa mereka harus berhati-hati kerana dijangka pada tahun depannya, diramal kemarau dan tidak sesuai untuk menanam padi kerana tiada hujan.

Jika semut tiba-tiba naik, emak saya akan terus mengambil jemuran kerana hujan lebat akan turun dalam tempoh dua jam. Semut mempunyai deria yang luar biasa. Pengetahuan tradisional ini bagus. Cuma orang-orang tua kita dahulu tidak belajar sains sehingga mereka tidak dapat memberikan justifikasi saintifik mengenainya. Pengetahuan tradisional inilah yang kita cuba kumpulkan dan pelajari.

UB:    Oh ya, beralih kepada soal sastera pula. Sejak bila Dr meminati sastera?
DR Rem:Saya meminati sastera sejak  kecil lagi. Saya ingat ketika kecil dahulu tidak banyak bahan bacaan.Buku fiksyen sulung yang say abaca adalah “Si Pitak Jauh di Rantau” karya Raden Soekardi iaitu sebuak kisah pengembaraan dengan naratif yang menarik dan ilustrasi yang sangat mengasyikkan. Sesuai dengan naluri kanak-kanak saya pada masa itu, saya juga membaca sajak T  Alias Taib yang memperkenalkan saya kepada puisi. Saya juga banyak membaca buku teks milik kakak dan abang saya antara Seorang Tua Di Kaki Gunung, Badai Semalam dan seba gainya.Saya banyak terlibat dalam aktiviti bahasa dan sastera sejak berada di Sekolah menengah di Kedah .
UB:    Mengapa menulis puisi?
DR REM: Saya menulis puisi dan melakar `dudel’ sebagai satu terapi jiwa dan minda.Saya meneroka kedua-dua bidang ini dengan berahi yang tinggi. Tiada yang pelik atau istimewa bila seorang saintis meminati sastera dan seni.Pendidikan formal sebetulnya hanya membantu kita mengasah kemahiran professional dalam bidang spesifik yang kita pilih.Ia bukan bertujuan membataskan apa yang boleh dan tidak boleh kita minati, sebagai individu yang masih ada naluri manusia.
UB:    Sebelum ini Dr ada menghasilkan antologi puisi bertajuk Alien mencari Chinta. Boleh perkatakan sedikit mengenainya?
DR REM:    Setiap puisi yang dihasilkannya adalah secara spontan untuk terapi diri dan ditulis tidak mengira masa dan tempat.Puisi yang ditulis dalam buku itu yang berkisar kepada kemanusiaan dan alam sekitar merupakan sebahagian daripada ratusan puisi yang ditulisnya sejak 2005.Satu masa hanya untuk membuat puisi kerana saya tidak prolific macam orang lain, ada masa satu hari saya siapkan tiga sajak kalau idea datang dan kalau tidak berbulan­bulan.
Sebenarnya,saya tidak belajar bahasa Melayu sehinggalah masuk sekolah rendah. Penuturan dan penulisan bahasa Melayu saya juga sangat `sumbel' (terbatas)  sehinggalah saya belajar dalam tingkatan satu di sebuah sekolah menengah sains di Sungai Petani, Kedah.
 Kerana saya bukan penutur natif, cubaan saya menguasai bahasa ini agak anomali. Saya mendekati bahasa dengan mengandaikan ia bukan semata­mata satu rangkai kata tetapi juga segumpal imaginasi dengan imej yang tersusun. la membantu saya menguasai bahasa Melayu dengan agak efektif sebab pada setiap kata perbendaharaan saya letak fantasi sendiri yang kemudian memandu saya menzahirkan idea dengan lebih terang semasa bertutur mahupun menulis.