Isnin, 16 September 2013

SENIMAN KB SERIKAN MALAM PUISI DI MAKASSAR

Tags

SENIMAN KB SERIKAN MALAM PUISI DI MAKASSAR
 
MALAM PUISI yang mempertemukan penyair, seniman dan wartawan Kota Belud Sabah dan Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia yang diadakan di Tingkat 4, Graha Pena pada 13 September lepas mungkin tercatat sebagai satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan buat mereka yang menghadirinya.
 
Penyair Udhin Palisuri sanggup terbang dari Bau-Bau Buton untuk menemui rombongan penyair dari Sabah itu. Dalam kesempatan itu, Udin menyampaikan sebuah puisi khas yang ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd.Najib Tun Razak.
 
Majlis yang dihoskan oleh Harian Fajar, sebuah kumpulan suratkhabar terbesar di luar pulau Jawa, turut dihadiri oleh pemimpin redaksi (Ketua Editor), Faisal Syam, Wakil Pemimpin Redaksi, Uslimin, Redaktur Pelaksana Meja Budaya Harian Fajar, Basri , Ketua Dewan Kesenian Makassar, Fahmi Syarief, Ketua Rombongan penulis dari Sabah Malaysia, Nandra Hitong, mahasiswa jurusan sastera Universiti Hasanuddin dan seniman dan wartawan sekitar Kota Makassar.
 
Program itu dihoskan oleh Muhklis, wartawan Harian Fajar dan tidak lepas daripada peranan yang dimainkan oleh Wartawan Senior Harian Fajar, H.M Nasri Aboe  yang banyak  membantu menjayakan program perjalanan budaya seniman, budayawan dan wartawan selama empat hari di bandaraya keempat terbesar di Indonesia selepas Jakarta, Surabaya,dan Medan.
 
Seniman Lee Saton memecahkan keheningan malam di Kota Makassar dengan alunan lagu isun-isun. Lee yang memakai pakaian tradisi Bajau itu berjaya memikat hadirin yang terdiri dari seniman, budayawan, wartawan pada malam itu. Persembahan mantap itu turut dijayakan oleh Mabulmaddin Haji Shaiddin dan Haji Abdul Majad Halim, yang kemudian membacakan puisi Salam Nusantara dengan terjemahan dalam bahasa Bajau.
 
Nandrayanatirow menyampaikan puisi kegemarannnya, Destinasi Anak Bangsaku dan Berjaya memancing perhatian hadirin. Amini Gawis pula menyampaikan puisi 'Selamat Tinggal Kenangan' karya Siba Nita As manakala Anafiah Haji Abdul Razak menyampaikan puisi Jika Pada Akhirnya karya Husni Jamaluddin sambil diiringi tiupan seruling oleh Mabulmaddin.
 
Persembahan dari Makassar pula mempersembahkan lagu puisi oleh mahasiswa pencinta sastera Universiti Hasanuddin yang disampaikan dengan begitu mengesankan. Ketua Dewan Kesenian Makassar, Bapak Fahmi Syarief menyampaikan puisi esei mengenai pencariannya terhadap `lompo'a'  atau tokoh yang diharapkan dengan diiringi dengan persembahan 'ossong' budaya Bugis Makassar. Selainitu, penyair muda Makassar turut mengadakan persembahan pada malam itu.
 
Malam itu juga merupakan malam terakhir rombongan penulis, penyair, seniman dan wartawan dari Sabah itu berada di Makassar. Antara penyair yang turut dalam rombongan itu ialah penyair Siba Nita AS (Siban Antau), Mabulmaddin Haji Shaiddin, Nandrayanatirow, penulis Amini Gawis, aktivis teater Lee Saton dan Anafiah Abdul Razak, budayawan Haji Abdul Majad Halim, aktivis seni Lalim Kandyong, pelukis Vovoyusnizamtirow.
 
Pemimpin Redaksi Harian Fajar, Faisal Syam berkata malam itu adalah malam yang sangat istimewa dalam mempertautkan dua bangsa serumpun.
 
Malam puisi yang mempertautkan seniman Kota Belud dan Makassar diharap dapat membuka jalan kepada hubungan yang lebih erat dalam bidang budaya dan sastera di antara kedua wilayah.
 
Ketua rombongan, Nandra Hitong berkata, kunjungan budaya ke Makassar itu amatlah bermakna dan bermanfaat.Beliau juga mengucapkan jutaan terima kasih dan penghargaan kepada Pertubuhan Bajau Sabah Bersatu (USBO) yang dipimpin oleh Datuk Seri Panglima Dr.Mohd.Salleh Tun Said kerana memberikan sokongan penuh terhadap misi budaya itu.
 
Selain Malam Puisi itu, rombongan juga telah mengadakan kunjungan hormat kepada Wali Kota Makassar, Ilham Arif Sirajuddin, berkunjung ke Suratkhabar Harian Fajar, menziarahi Makam Syeikh Yusuf, Makam Sultan Hasanuddin, Benteng Rotterdam, Pantai Losari dan Muzium La Galigo selain mengadakan pertemuan dengan Dewan Kesenian Makassar.