Friday, August 23, 2013

Suria, jangan lagi kau tinggalkan aku

"Suria, jangan lagi kau tinggalkan aku.".
"Ya, bu!"
Saya mengambil pen dan mencatatkan puisi yang diucapkannya dengan terbata-bata.
Saya dalam perjalanan dari lapangan terbang ketika saya menerima panggilan telefon dari beliau.
Beliau mahukan saya mencatat puisinya untuk disiarkan pada hari minggu.

"Suria, jangan lagi kau tinggalkan aku.
Aku merana dan kecewa

Suria!
segala cita-citaku
gagal dan musnah

Suria!
berilah aku cahayamu
sekali lagi
untuk aku menerangi derita

dunia ini tak berguna lagi bagiku

Suria!
berilah cahaya sekali lagi
untuk aku
menunaikan janji-janjiku

tetapi malaangnya
engkau telah pergi
suria
jangan tinggalkan aku suria."

Dang Suria.
Guna nama penaku Din, Dang Suria, katanya. Kini cahaya tidak lagi bererti, katanya sebak. Beliau tidak dapat lagimelihat. Tidak dapat mengenali orang. Beliau membaca menggunakan kanta pembesar, magnifying glass.Tanpa kanta magnifying glass itu beliau tidak dapat membaca.
Katanya, segala yang indahdia tak dapat lihat lagi. Saya nda' kenal muka lagi kerana aku sudah kehilangan suria. Katanya dengan suara yang sebak.

Catatan peribadi mengenai Pakcik Anting

CATATAN PERIBADI MENGENAI PAKCIK ANTING

Pada hari raya yang lepas, kami tak sempat ke rumahnya di Batu Payung.

Saya terburu-buru pulang ke KK kerana kehabisan cuti. Kira-kira seminggu selepas hari raya itu, barulah saya mendapat khabar bahawa pakcik Anting terpaksa berulang alik ke hospital kerana sakit.

Pakcik Anting adalah antara orang pertama yang saya cari ketika mula menjejak kaki ke Tawau. Beliau adalah sepupu ayah. Moyang sebelah nenek saya pindah ke Tawau setelah melalui sejarah perjalanan yang panjang dari Kota Belud . Beliau pindah sejak zaman sebelum merdeka untuk mencari penghidupan di sana.

Beliau hanya membawa anaknya yang sulung bernama Alim dan adiknya yang bernama Duakis atau kerana salah eja, disebut Dulakis.

Mereka kemudian membuka tanah di Batu Payung. Tahun 50, menurut cerita, selepas rumah imam, ada sebuah rumah yang terletak di kaki bukit. Itulah rumah moyang saya bernama Satuh atau Sato.

Kemudian seiring perjalanan waktu, keluarga ini kemudian tersebar di Batu Payung, Batu 4 1/2, Merotai dan juga di Kalabakan.

Bagaimanapun, setelah puluhan tahun terpisah, setelah arwah ayah saya memangku tugas, kalau tidak silap saya sebagai pegawai pertanian di Tawau kira-kira tahun 1977, maka komunikasi pun terputus begitu saja.

Namun saya telah berazam untuk menjejaki mereka bagi menyambungkan tali silaturrahim yang entah bagaimana tidak ditemui sambungannya.

"Cari pakcikmu Anting di Batu Payung", begitu pesan arwah ayah saya. Maka dengan pesan itu, saya ke SK Batu Payung mencari Pakcik Anting yang pernah bertugas sebagai guru di sana. Setibanya di sana, pakcik Anting rupanya sudah berhenti jadi guru kerana tidak mahu dipindahkan ke Luasong, yang pada masa itu adalah tempat yang jauh.

Beliau bekerja sebagai pengawal di Puspakom. Katanya, langkah yang saya amat tepat untuk jejak kasih kerana saya telah menemui `ketua kampung' . Maksudnya, beliaulah `ketua kampung' yang menjadi penghubung keluarga kami di Tawau.

Pakcik Anting mampu bercakap Bajau sedikit kerana pernah ke Kota Belud. Beliau seorang yang suka membuat kita tertawa. Ketika saya melangsungkan perkahwinan di Tawau, ramai anggota keluarga dari Batu Payung, Batu 4 1/2, Merotai hadir sama. Termasuk atuk saya, Soal, bu Sindung di Merotai dan Bu Napsarah.

Melalui pakcik Antinglah saya dapat berhubung dengan hampir semua keluarga kami di Tawau. Saya ingat betapa Kak Hasnah dan suaminya Abdul Syeh, kak Mina dengan suaminya Bang Kasman, Kak Mahani dengan suaminya Bang Safri, Muna dengan suaminya Budi bertungkus lumus untuk membantu menjayakan majlis pertunangan dan perkahwinan saya.

Waktu itu, makcik Rizah masih hidup. Sebenarnya, anak Nek Alim ialah Mahmud atau dikenali sebagai Tambi, Pakcik Maing atau Ismail, Bu Rizah dan Pakcik Anting. Pakcik Tambi sudah lama pergi.Saya sempat berziarah ketika Bu Rizah meninggal.

Saya rasa sangat kehilangan. Selasa lalu, pakcik Anting juga sudah berpulang. Isterinya pulang lebih dulu meninggalkan tangis anak-anak dan kenangan sanak saudara.Allah lebih mengasihinya. Alfatihah.

Saturday, August 17, 2013

Menyaksikan peristiwa di Mesir melalui puisi Arifin Arif

Menyaksikan peristiwa di Mesir melalui puisi Arifin Arif

 

Dr Muhammad Morsi disembunyikan entah dimana. Sejak dijatuhkan oleh tentera dengan sokongan kelompok sekuler, liberal dan kiri, perkhabaran mengenai beliau tidak diketahui. Penyokong-penyokongnya yang berhimpun sejak beliau digulingkan beberapa minggu lalu kemudian cuba dibungkam dengan muncung senjata dan kereta kebal walaupun beliau dipilih secara sah melalui proses pilihanraya.

Ribuan korban mati bergelimpangan. Ribuan lagi luka dan tercedera. Di sana, kita melihat bagaimana keserakahan dan syahwat kekuasaan menggilas demokrasi. Walau apapun alasannya, tembakan terhadap orang awam itu, sepatutnya tidak berlaku. Perbuatan sewenang-wenang itu adalah kejahatan dan kebiadaban terhadap manusia. Demi kekuasaan, mereka sanggup berbuat apa saja dan menginjak-injak peradaban.

Ketika melihat peristiwa itu di kaca tv dan internet, saya menyaksikan betapa nyawa manusia menjadi tidak berharga di hadapan penguasa yang lalim. Mesir berdarah. Rakyat dikejar dan lari lintang pukang tetapi mereka tetap melawan.

Saya tidak dapat membayangkan perasaan rakan-rakan yang pernah berada di Mesir untuk mengikuti pengajian di beberapa universiti termasuk di universiti Al-Azhar, universiti tertua di dunia.

Sudah tentu hati mereka hancur menyaksikan bagaimana Mesir kacau bilau kerana prahara politik yang tidak berkesudahan.

Saya tidak sempat bertanya kepada mereka.Apa respon mereka terhadap peristiwa yang berlaku di Mesir menyaksikan kekejaman demi kekejaman pemimpin yang melakukan kudeta terhadap rakyatnya sendiri.

Mujurlah,di facebook, saya membaca reaksi daripada salah seorang mantan pelajar Universiti Al-Azhar, Arifin Arif.

Beliau menuliskan kesan dan melukiskan perasaannya dalam bentuk puisi yang dikirimkan melalui tweeter. Arifin atau nama lengkapnya Datuk Haji Mohd Arifin Arif, Ahli Dewan Undangan Negeri Membakut yang juga Pembantu Menteri Tugas-Tugas Khas, merupakan seorang pemikir dan penyair yang dikenali bukan saja di Malaysia tetapi di Nusantara.

"Wahai hati hati sekeras Ramses,kalian melihat syuhada bagai batu-batu,nanti keangkuhanmu disapu haq jadi debu.Angin gurun dari Tursina,meranapmu di astana.

Puitis tetapi mencengkam. Saya mengikuti ulasan-ulasan beliau, yang meskipun disampaikan dalam bentuk puisi, tetapi mampu menyentuh hati kita.

Beliau menulis mengenai "Mayat Firaun ditemukan terapung di Laut Merah yang terbelah itu.Tuhan sisakan jasad itu sampai kini.Saksikanlah wahai para musyrik dan pendukung-pendukungmu".

Jelas sekali media barat dan negara barat menyokong gerakan anti-Morsi. Mereka cuba memesongkan pemberitaan dengan menyatakan penyokong Morsi yang memulakan kekecohan itu walaupun jelas merekalah yang menggerakkan kereta kebal dan merekalah pula yang menggulingkan Morsi.

"Lembah ini saksi ketabahan dan kemenangan para anbiya,di sini jua telah tertimbus para penderhaka.Wahai laut merah kebenaran, tenggelamkan mereka," kata Arifin dalam puisinya.

Beliau menceritakan bagaimana cahaya kebenaran sampai di bumi Mesir. Arifin melukiskan dengan ungkapan,

"Berhenti banjir Nil membaca warkah Umar, berhenti darah mengalir kala cahaya ukhuwah bersinar," katanya.

Dalam rangkap-rangkap puisinya yang pendek itu, beliau menjelaskan bagaimana situasi itu boleh berlaku.

Ini kerana "amarah boleh limpah kala manusia masing memonopoli takrif tentang benar,darah boleh saja tumpah kala manusia berkeras mengaku dia saja yang benar,".

Sikap memonopoli kebenaran dan mengaku diri saja yang benar, boleh menimbulkan persengketaan.

Kata Arifin, "Dimuncung senjata gerombolan itu sekular, direlung hati mereka zionis ular. Wahai tongkat keajaiban Azhar, telan semua ular-ular itu. Allah Akbar".

Mesir yang kini dilanda kekacauan itu adalah sebuah tempat yang bersejarah. Menurut beliau "Mesir itu lembah sejarah dan ilmu,disana kuasa dakwah dan kalbu.Betapa sekian lama musuh dendam menyerbu,ingin mnjadikannya debu.Ya Allah,lindungi

Hingga ke kualanya, kitab dan tinta mengalir, singgah ke muaranya, kudakap iqra dan Cinta yg hadir. Sayangi Nil," kata Arifin lagi.

Beliau mengingatkan supaya "jangan kau jadi umpama Syria,bermain darah antara saudara,tak kuingin Nil mengalir dengan pekat merah.

Sebagai seorang yang pernah belajar di Mesir, suara Arifin mewakili perasaan ribuan pelajar-pelajar kita yang pernah belajar di bumi qinanah itu.

Arifin mengenang mengenai Rabaah. "Raabaah dulu tempat muzakarah mengumpul nota kuliah.Hari ini Rabaah bakal merah. Airmata dan darah di pinggir mujahadah. Lindungilah Ya Allah," katanya.

Statusnya di dinding facebook itu, sempat ditanggapi oleh seorang rakan kuliah, UstazMalai Ali Malai Ahmad.

"Dulu Raba'ah tempat kita selalu beli ikan. Sekarang berubah menjadi tempat mayat bergelimpangan. Innalillahi wainna ilaihi rojiu'un..."

Sambil menghibur diri, dan menyaksikan peristiwa di Mesir ini, airmata saya berlinangan.



 

Teringat Chairil Anwar ketika di Jakarta

TERINGAT CHAIRIL ANWAR KETIKA DI JAKARTA
Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com

WALAUPUN dia pernah berkata "aku mahu hidup seribu tahun lagi" tetapi Chairil Anwar sudah meninggal kira-kira 64 tahun lepas.Sebab itu, kami tidak dapat menemuinya ketika berkunjung ke Jakarta awal bulan lalu.

Chairil meninggal dunia pada usianya yang muda, 26 tahun. Walaupun tidak sempat menyelesaikan persekolahannya,kerana orang tuanya bercerai, tetapi Chairil yang sejak remaja bertekad menjadi seniman, banyak membaca karya-karya besar.

Selain menguasai bahasa asing, Inggeris, Belanda dan Jerman,Chairil juga membaca karya-karya Rainer Maria Rilke, W.H Auden, Archibald Macleish, Hendrik Marsman, J.Slaurhoff, Edgar du Perron dan banyak lagi.

Bahkan mungkin kerana poketnya yang nipis, penyair yang mengaku `binatang jalang' ini pernah mencuri buku semata-mata untuk memenuhi minat membacanya yang tinggi.

Kerana itu, beliau mampu berdebat dan berdiskusi mengenai pelbagai hal, bukan saja puisi, falsafah dan sebagainya. Beliau mampu membahas karya-karya Nietzsche, Kafka, Arendt dan banyak lagi nama yang belum pernah saya dengar.

Chairil menghasilkan 94 karya termasuk 70 puisi. Antara yang paling terkenal ialah puisi Aku. Dalam puisi itu,beliau mengaku sebagai `binatang jalang' yang terbuang dari kumpulannya.

Katanya, `biar peluru menembus kulitku, aku tetap meradang menerjang". Luka dan bisa kubawa berlari, berlari, hingga hilang pedih peri. Dan aku akan lebih tidak perduli,Aku mahu hidup seribu tahun lagi.".

Dengan tekad untuk mencari buku-buku karyanya, dan mengunjungi tempat-tempat yang pernah dilukiskan dalam puisi-puisinya, kami bertiga terbang ke Jakarta.

Tujuan semata-mata mencari buku. Kami bertiga, Haji Hussain Kasau, wartawan dan penulis veteran, Hasyuda Abadi dan saya sendiri.

Saya terbayang tempat-tempat yang dulu dikunjunginya. Saya terbayang bagaimana beliau meminjam wang kecil dari editor sastera untuk tambang bas kerana puisinya belum dimuat. Saya terbayang Chairil diusir mertuanya, dan terbayang juga bagaimana beliau berdebat dengan Asrul Sani dan Rivai Apin di sepanjang Sungai Ciliwung.

Sebenarnya, agenda utama ke Jakarta semata-mata memburu buku, salah satu yang dilakukan oleh Chairil dulu. Saya sendiri memperuntukkan sekitar tiga juta rupiah semata-mata untuk membeli buku.

Industri penerbitan buku di Jakarta, memang lebih maju. Sebelum berangkat, saya telah menyenaraikan senarai buku-buku yang perlu dicari di toko-toko buku di Jakarta. Karya-karya terbaru, antaranya Amba karya Laksmi Pamuntjak, Gandari oleh Goenawan Mohamad, buku puisi Sapardi Djoko Damono, novel-novel terjemahan, buku-buku agama, Buku perjalanan antaranya karya Agustinus Wibowo- Garis Batas dan Titik Nol yang belum dimiliki, buku-buku sejarah, buku-buku biografi, memoir dan sebagainya.

Berbekalkan hasrat itulah, kami meredah belantara kota Jakarta. Mencari buku di toko buku Gunung Agung, di Gramedia Matraman ,mencari buku lama di Pasar Senen dan kedai buku Bang Yos (Jose Rizal Manua) di Taman Ismail Marzuki, Kedai Lentera Timur di Jatipadang, Jalan Sawo Manila, Pejaten, Jakarta Selatan sambil bertemu dengan intelektual-intelektual muda di sana.

Tidak dinafikan banyak juga buku How To dan Self Help yang cepat menjadi best seller. Pokoknya, apa saja jenis buku, ada dijual di Jakarta.

Ketika berada di Gramedia Matraman, kebetulan ada jualan buku lambak. Saya terfikir, kalau Chairil masih hidup, mungkin banyak buku yang boleh dimilikinya, dan dengan itu beliau tidak perlu mencuri buku atau diusir mertuanya.

Cuma saya khuatir, beliau tidak menemui buku-buku yang selalu dicarinya. Buku-buku karya ilmuan seperti Nietzsche Kafka, Arendt dan sebagainya. Mungkin juga beliau mahu mencari Maxim Gorky atau Boris Pasternak,atau pengarang-pengarang dunia yang lain, iaitu karya-karya yang menuntut kita berfikir.

Mungkin juga beliau akan menulis mengenai kesesakan jalan raya, banjir dan sebagainya, yang menjadi masalah di Jakarta. Sebagai intelektual , pelopor Angkatan 45 dan juga pelopor puisi moden Indonesia, saya tidak membayangkan apakah masalah-masalah yang dihadapi Jakarta pada zaman Chairil sama dengan apa yang dialami Jakarta pada masa kini?

Chairil menulis banyak hal mengenai cinta dan kematian, mengenai kehidupan, kemerdekaan manusia, dan sebagainya.

Saya suka sekali membayangkan Jakarta sambil membaca sajak-sajak Chairil. Sayang sekali penyair besar ini telah mendahului kita. Meskipun beliau mahu hidup seribu tahun lagi, tetapi dia menyedai bahawa beliau akan mati muda.

"Kalau sampai waktuku/'ku mau tak seorang kan merayu/tidak juga kau," katanya.

Tak perlu sedu sedan itu. Tetapi yang membuat saya tersedu ialah apabila memikirkan sejauhmana kita mencintai sastera, budaya, sejarah dan sejauhmana generasi baru membudayakan ilmu di kalangan kita?

Mengenai Memoar Seorang Anak Kampung Ahmad Syafii Maarif



AHMAD SYAFII MAARIF mungkin tidak banyak dikenali di Malaysia. Tetapi tokoh ini adalah salah seorang tokoh penting dan berpengaruh, bukan saja di negaranya, Indonesia bahkan di dunia Islam.

Beliau pernah memimpin salah satu organisasi Islam terbesar di negara jiran iaitu Muhammadiyah, yang mempunyai lebih 30 juta ahli. Selain itu, beliau merupakan seorang pemikir Islam yang bukan saja dihormati tetapi seorang tokoh yang mampu memberikan wawasan yang luas, pemikiran yang teduh dan sederhana serta mampu menterjemahkan wawasan al-Quran yang rahmatan lil alamin.

Melalui memoir yang ditulisnya, kita akan dapat menelusuri kisah hidup tokoh yang dilahirkan di Desa Calau, Sumpur Kudus Sumatera Barat ini.

Memoir bertajuk "Memoar Seorang Anak Kampung" setebal 470 halaman yang diterbitkan pada Jun 2013 oleh Penerbit Ombak dibahagikan kepada lapan bab.

Buku itu dibahagikan kepada Bab (1) Bumi Kelahiran, Ibu Bapak, dan Saudara-saudaraku, (Bab 11) Ke Yogyakarta dan Peran M Sanusi Latief (Bab III) Anak Panah Muhammadiyah (Bab IV Meniti Titian Kehidupan, Mengakhiri Masa Lajang (Bab V). Kemudian Musibah Silih Berganti (Bab VI)Secercah Harapan dan Beragam Tantangan (Bab VII), Berkiprah Menyongsong Masa Depan (dan Bab VIII), serta Kegiatanku dalam Menyongsong Masa Depan.

Sebenarnya, buku ini adalah edisi revisi dari buku Titik-titik Kisah di Perjalananku. Beliau tidak hanya membaiki tetapi juga menambahkan beberapa informasi dan bahan penting.

Beliau melukiskan daerah kelahirannya Sumpur Kudus yang dikenali juga sebagai `Makkah Darat" sebagai sebuah daerah yang menjadi pernah menjadi pusat peradaban Islam, beralih dari sebuah daerah yang masih mengamalkan banyak amalan jahiliyah kepada Islam yang berjaya mengubah kehidupan masyarakat di daerah itu.

Ahmad Syafii lahir dari pasangan Ma’rifah Rauf dan Fathiyah pada 31 Mei 1935.

Beliau melukiskan kehidupannya sebagai seorang anak kampung. Ketika berada di kampung, beliau banyak menghabiskan masa bermain senapang angin, menjala ikan, memancing dan sebagainya sebelum beliau mengikuti abang satu suku, Prof Sanusi Latief merantau ke Yogyakarta. Orang inilah yang turut berperanan membawa Ahmad Syafii menjadi tokoh yang tersohor.

Dari Sumpur Kudus, beliau melanjutkan pengajian Muallimin Yogyakarta. Selepas itu, beliau diminta diminta mengajar di PGA Muhammadiyah di Lombok Timur . Ahmad Syafii kemudian dia melanjutkan kuliah di Universitas Cokroaminoto Surakarta.

Sebagai seorang pemikir, Banyak pandangan yang menarik sebagai tokoh agama dan kemasyarakatan.

"Masalah internal agama sendiri masih jauh dari suasana damai. Abad modern semakin jauh dari nilai-nilai moral transendental," tulisnya dalam buku itu. Indonesia bertuah memiliki tokoh toleran yang banyak menentang masalah ketidakadilan dan amalan yang tidak bertolak ansur terhadap pihak lain.

Banyak pengajaran yang kita perolehi dari buku memoir ini.Keteguhan hati, ketabahan untuk mencapai misi dalam kehidupan, dan bagaimana beliau tidak berputus asa dalam menghadapi kegagalan.Selain itu, bagaimana beliau meningkatkan pengalaman dan pemahamannya terhadap agama Islam yang mampu membawa rahmat dan pencerahan kepada manusia lain.

"Siapa tahu ‘Memoar Anak Kampung’ ini akan memberi secercah pencerahan agar orang tidak pernah percaya kepada kegagalan dalam upaya mewujudkan cita-cita yang melampaui usianya." katanya di kulit buku ini.

Datuk Hajah Azizah Mohd Dun terus berjuang tingkat martabat wanita

AZIZAH, TERUS BERJUANG MENINGKATKAN MARTABAT WANITA

PERJUANGANNYA mengangkat martabat wanita tidak pernah surut. Sejak berkecimpung dalam politik pada tahun 1985, beliau banyak menyuarakan aspirasi golongan wanita. Beliau pernah menyandang pelbagai jawatan dalam Pergerakan Wanita UMNO, bermula sebagai Ketua Wanita UMNO Beaufort, Ketua Penerangan Wanita Negeri, Naib Ketua Wanita UMNO Sabah, Ketua Wanita UMNO Negeri dan kini menjadi Exco Wanita UMNO Pusat.

"Kalau dikatakan saya orang baru, itupun tidak betul juga. Saya telah bergiat aktif dalam politik sejak tahun 80-an, pernah merasa menjadi pembangkang dan sebagainya", kata Datuk Hajah Azizah Mohd.Dun, tokoh wanita dari Sabah yang baru-baru ini, menawarkan diri untuk bertanding jawatan Naib Ketua Wanita UMNO Malaysia.

Karier politiknya bermula selepas bertanding dalam pilihanraya tahun 1985 dan memenangi kerusi DUN Klias atas tiket USNO. Bagaimanapun, beliau kalah dalam pilihanraya umum negeri yang diadakan setahun kemudian, namun ia tidak mematahkan semangatnya untuk terus menceburkan diri dalam politik, yang telah digelutinya sejak beliau pulang ke tanahair selepas lulus dalam bidang undang-undang di England.
Beliau menjadi wanita pertama di Sabah yang dilantik sebagai Majistret pada tahun 1981 hingga 1984. Ketika itu, beliau juga merupakan orang penting yang berusaha membawa kemasukan UMNO ke Sabah yang dipelopori ayahnya, Datuk Haji Mohd Dun Banir. Di situlah beliau menceburkan diri dalam politik kerana merasakan masyarakat bumiputera di Sabah memerlukan pembelaan.

Azizah mendapat pendidikan awal di SRK Mempagar Beaufort sebelum melanjutkan pelajaran di St Paul Secondary School Beaufort.Selepas lulus Form 3 pada tahun 1971, beliau meneruskan pelajaran di Maktab Sabah dari tingkatan empat hingga tingkatan enam rendah.

Selepas meninggalkan bangku sekolah SRK Mempagar, Datuk Hajah Azizah Mohd.Dun meneruskan pelajaran di St Paul Secondary School dan lulus dalam Form 3 pada tahun 1971 sebelum melanjutkan pendidikan di Maktab Sabah dari tingkatan empat hingga tingkatan enam rendah. Kemudian beliau melanjutkan pengajian di peringkat A Level di England sebelum mengikuti pengajian undang-undang sehingga lulus Bachelor in Laws sebelum ditauliah sebagai peguam di Lincoln Inn's England.

Ketika memenangi kerusi DUN Klias pada tahun 1985, Azizah merupakan seorang wakil rakyat pembangkang dari parti USNO. Setahun selepas itu, berlaku prahara politik dan Azizah mengalami kekalahan dalam pilihanraya 1986. Beliau terus bergiat aktif dan terus berjuang sehinggalah beliau terpilih sebagai Ahli Parlimen Beaufort selepas menang pilihanraya tahun 2004, kemudian beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia.

Pada tahun 2008, selepas memenangi kerusi DUN Klias, beliau dilantik sebagai Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna. Bagaimanapun, dalam PRU-13 yang lepas, beliau bertanding semula di kerusi Parlimen Beaufort dan memenangi kerusi panas itu dengan cemerlang. Berdasarkan pengalamannya yang luas itu, beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia. Beliau mendirikan rumahtangga dengan Haji Paiman Haji Abdul Karim dan dikurniakan dua cahayamata.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemuramah beliau dan berkongsi pengalaman dan pandangan beliau terhadap usaha memartabatkan golongan wanita, bukan saja di negeri ini malah di seluruh negara. Ikuti petikan temubual bersama beliau yang diadakan pada satu pagi yang cerah di kediamannya di Kampung Likas.

UTUSAN BORNEO: Apa khabar Datuk?. Terima kasih kerana memberi ruang kepada kami untuk sesi temuramah ini.

DATUK HAJAH AZIZAH MOHD.DUN: Khabar baik.

UB: Tentu sekali agak sibuk dengan tugas baru di Kuala Lumpur. Boleh beritahu sedikit mengenai tugas baru Datuk?

AZIZAH: Tugas saya di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bukanlah sesuatu yang asing bagi saya. Ia tidak banyak bezanya dengan tugas yang pernah saya pikul di Sabah. Ia berfokus kepada pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat. Cuma sekarang tanggungjawabnya lebih luas dan lebib besar lagi kerana ia meliputi seluruh negara.

UB: Cabarannya mungkin jauh lebih besar. Komen Datuk?

AZIZAH: Bagi saya, ia satu cabaran yang menarik. Tuhan berikan rezeki dan kesempatan untuk berkhidmat. Saya akan berusaha untuk melakukan yang terbaik dan termampu. Melalui kementerian ini, kita boleh merancang dan memikirkan lebih banyak program yang boleh membangun wanita dalam bidang kerjaya mereka.

UB: Ada fokus tertentu?

AZIZAH: Kita akan berusaha membangunkan ekonomi golongan wanita di semua peringkat, di kawasan bandar, pinggir bandar dan luar bandar.Kita akan mengadakan program pembangunan wanita secara menyeluruh di seluruh negeri. Ini yang kita cita-citakan supaya semua wanita, di semua peringkat mendapat manfaat daripada program-program yang dijalankan oleh kementerian. Kita akan cuba lakukan yang terbaik.

UB: Mungkin kaedah tertentu yang dilaksanakan untuk menjayakan program pembangunan wanita?

AZIZAH: Salah satunya ialah mengadakan kerjasama dengan pelbagai pihak. Terdapat beberapa syarikat multinasional yag telah datang beryemu dengan kita dan menyatakan kesediaan untuk bekerkasama dengan kementerian bagi memperkasa wanita dalam bidang ekonomi.Melahirkan lebih ramai usahawan wanita dalam bidang perniagaan, IKS dan industri tradisi seperti manik-manik dan sebagainya. Industri seperti manik-manik , kain tenunan dan sebagainya ini kita boleh bantu untuk mengantarabangsakannya, memberikan lebih banyak lagi nilai tambah kerana dengan ini, ia boleh membantu golongan wanita kita. Kita juga membangun industri tradisi ini, supaya memiliki nilai tambah untuk memperkasa golongan wanita seperti yang disarankan oleh Perdana Menteri kita yang mahukan penyertaan yang lebih ramai lagi dalam ekonomi.

Kita berharap lebih banyak lagi syarikat, badan korporat yang datang membantu untuk turut sama menyumbang untuk membantu golongan wanita.

UB: Kreativiti itu penting...

AZIZAH: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan betapa pentingnya transformasi dalam segala aspek. Kreativiti itu penting, kita gunakan kreativiti kita, ia bukan benda yang baru tapi kita gunakan kreativiti supaya barangan kita, industri yang dihasilkan golongan wanita mempunyai lebih nilai di peringkat antarabangsa. Kita promosi apa yang kita ada.Dengan sedikit kreativiti, saya yakin banyak industri tradisi kita seperti manik-manik suku kaum Rungus dan tenunan kain mogah dari masyarakat di Kota Belud dan sebagainya yang boleh diperkenalkan hingga ke peringkat antarabangsa.

UB: Bermakna tugas datuk sekarang jauh lebih mencabar lagi.

AZIZAH: Dulu ketika bertugas sebagai Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna, kita banyak berfokus lebih kepada modal insan, lebih kepada pembangunan masyarakat, kebajikan wanita, ibu tunggal, orang-orang tua dan sebagainya selain daripada hal ehwal pengguna, Itu antaranya, tetapi sekarang tugasnya lebih besar dan mencabar kerana ia berfokus kepada pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat.

UB: Sebelum ini, datuk pernah berkhidmat sebagai Timbalan Menteri Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan? Sewaktu di sana, apa antara perkara yang datuk laksanakan untuk kepentingan wanita?

AZIZAH: Di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, saya memastikan agar golongan ibu tunggal mendapat rumah. Selain itu , kita memperjuangkan supaya lebih ramai wanita dilantik menjadi ahli majlis tempatan. Dalam usaha mengarusperdanakan wanita yang terlibat dalam Majlis Tempatan, kita telah mengadakan persidangan wanita yang terlibat dalam majlis tempaan di seluruh negara. Kita mahu peranan wanita diiktiraf dan dilantik bagi membantu PBT sebagai ahli majlis,bukan saja untuk kepentingan wanita tetapi untuk kepentingan masyarakat tempatan.

UB: Sekarang lebih ramai wanita yang dilantik untuk memegang jawatan yang lebih tinggi.Misalnya, Datuk Hajah Mariati Robert yang dilantik sebagai Peguam Besar Negeri Sabah. Apa komen Datuk?

AZIZAH: Kita amat bersyukur dan saya mengucapkan tahniah kepada Datuk Hajah Mariati kerana pelantikan beliau sebagai Peguam Negeri. Beliau merupakan seorang tokoh wanita yang berwibawa. Sebelum ini, beliau merupakan Pengerusi Majlis Penasihat Wanita Sabah (MPWS) selama dua penggal. Melalui MPWS, kita mempunyai program untuk membina wanita berwibawa.Kita membina dan melatih wanita dalam pelbagai bidang, untuk melahirkan lebih ramai wanita berwibawa. Kita juga bersyukur kerana Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan MPWS, Datuk Mary Yap kini dilantik sebagai Timbalan Menteri Pendidikan. Kita berharap, lebih ramai lagi wanita yang berkebolehan dan berkemampuan diberikan peluang untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi.

UB: Bagaimana tentang penyertaan 30 peratus wanita dalam politik seperti yang pernah disuarakan dalam persidangan CEDAW di Beijing. Apakah telah tercapai?

AZIZAH: Kita belum mencapai 30 peratus penyertaan wanita dalam politik.Kita belum capai. Untuk itu kita berusaha untuk mengetengahkan pemimpin, membina wanita yang berwibawa, mengenal pasti bakat dan potensi mereka untuk diketengahkan. Ramai wanita yang berbakat dalam kepimpinan dan ini bakat mereka perlu diasah dan perlu diberi peluang. Namun saya selalu tekankan perlunya mereka menguasai ilmu pengetahuan dalam apa saja bidang supaya mereka boleh ditonjolkan dan diketengahkan sebagai wanita yang berwibawa dan dengan yang demikian, sasaran 30 peratus penyertaan wanita dalam politik. Sebagai pemimpin, penguasaan terhadap ilmu amatlah penting. Kita teruskan program Wanita Berwibawa. Ini bertujuan untuk melatih dan memperkasa wanita, dalam sektor awam, sektor swasta, NGo dan politik untuk menjadi wanita berwibawa.Usaha sebegini yang dilakukan MPWS adalah untuk menyerlahkan potensi wanita dan pelbagai usaha kita lakukan untuk melahirkan wanita berwibawa. Kita berharap lebih ramai wanita dapat diberikan tempat yang sewajarnya sesuai dengan kebolehan dan pengalaman mereka.

Bagi mereka yang belum mendapat peluang, dan mendapat tempat yang sewajarnya, jangan sekali berputus, jangan kecewa tetapi teruskan perjuangan. Jangan segan dan jangan malu tampilkan diri menjadi wanita yang berwibawa dan berpotensi tinggi.

UB: Mungkin ada yang ingin tahun rutin harian datuk di KL yang selalu sibuk. Bila pula masa balik kawasan?

AZIZAH: Kita mempunyai jadual yang tersusun. Ini penting kerana kini kita terpaksa berkhidmat untuk rakyat di seluruh negara, bukan saja di Sabah.Tanggungjawab sekarang lebih besar. Selepas sidang Parlimen, kita terpaksa hadiri Sidang Dewan Negara.Kemudian sambunglagi dengan tugas-tugas sebagai timbalan menteri. Kita jadualkan setiap hari khamis,kita balik kawasan. Kawasan Parlimen lebih luas, dan kita perlu lawati. Selain itu, kita adakan perjumpaan dengan pegawai-pegawai kerajaan untuk atur perancangan pembangunan.Berjumpa dengan pemimpin-pemimpin masyarakat. Kita susun jadual dengan teratur supaya tidak bertindih. Kita juga perlu mempunyai masa untuk keluarga.Biasanya hujung minggu kita bersamakeluarga. Institusi keluarga amatlah penting. Tapi ada juga yang kita buat tidak mengikut jadual seperti menjenguk orang sakit, menziarahi orang meninggal dan sebagainya. Ini tidak dapat kita jadualkan.Yang lain kita telah buat jadual sebegitu cara untuk memudahkan kita.

UB: Oh ya. Beberapa hari ini ramai orang sibuk memperkatakan mengenai pemilihan parti. Khabarnya Datuk menawarkan diri sebagai Naib Ketua Wanita UMNO Pusat. Boleh ulas sedikit?

AZIZAH: Saya telah membuat kenyataan beberapa hari lalu untuk menawarkan diri bertanding jawatan Naib Ketua Wanita. Sudah keluar suratkhabar jadi barangkali ramai yang sudah tahu.

Saya menawarkan diri bertanding Naib Ketua Wanita UMNO Pusat kerana ada kekosongan. Jadi ada peluang untuk wanita dari Sabah. Saya juga merupakan satu-satunya dari kalangan Exco Wanita yang menang di Parlimen dan dipertanggungjawabkan di Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat. Saya memikirkan ia satu tanggungjawab untuk kepentingan wanita. Saya percaya dengan kedudukan saya, dengan pengalaman hampir 30 tahun dalam politik, dan berpengalaman memegang pelbagai jawatan seperti Ketua Wanita UMNO Bahagian, Ketua Penerangan Wanita Negeri, Naib Ketua Wanita UMNO, dan pengalaman sebagai Timbalan Menteri Pusat, Menteri Kabinet Negeri, saya boleh menyumbang untuk meningkatkan lagi martabat wanita. Saya yakin ini satu peluang untuk berkhidmat dan menyumbang untuk menjayakan program transformasi yang diilhamkan Perdana Menteri.

UB: Boleh komen mengenai generasi baru yang mungkin mempunyai cara berfikir yang berbeza dalam menanggapi cabaran semasa...

AZIZAH: Cabaran politik tidak sama dengan 10 tahun lepas, 15 tahun lepas atau katakanlah 5 tahun yang lalu. Banyak berbeza. Kita kenalpasti cara berfikir generasi baru, bagi mengetahui cabaran terkini agar kita sentiasa relevan. Kini suasana lebih terbuka.Oleh kerana itu kita perlu menggunakan pendekatan yang lain.Kita kena bersedia untuk menghadapi cabaran dan memastikan kesinambungan kepimpinan yang ada. Oleh sebab itu, kita sarankan agar kita dapat menjangka apa yang berlaku untuk menghadapi cabaran.

UB: Apakah pertandingan tidak menimbulkan perpecahan? Apa komen Datuk?

AZIZAH: Kta bukan bertanding semata-mata mahu bertanding. Kita bertanding kerana kita yakin dapat memberikan sumbangan untuk memantapkan parti. Tidak guna ada jawatan tapi tidak dapat bantu parti, mantapkan parti. Jadi kita harap,ahli dapat memilih mereka yang mempunyai `passion', ikhlas dalam kepimpinan. Pemimpin kena ikhlas dan ahli juga mesti ikhlas untuk memilih pemimpin yang mempunyai passion untuk parti.Pemilihan jangan disandarkan kepada siapa yang lebih cantik atau lebih murah senyuman sebaliknya pilih mereka yang mempunyai keikhlasan dalam perjuangan untuk memantapkan parti. Kepentingan parti adalah sesuatu yang lebih penting, lebih penting daripada kepentingan individu.

17 OGOS 2013-Utusan Borneo

Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau hanya laksana amanah

JAWATANKUASA HARTA WAKAF TAWAU HANYA LAKSANA AMANAH

Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN

abdnaddin@yahoo.com

MESKIPUN hampir luput dari pemberitaan media, Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau terus melaksanakan amanah dan tanggungjawabnya untuk menyantuni golongan anak-anak yatim di daerah itu.

Setiap tahun, sejak empat tahun lalu, kira-kira 1,600 anak yatim menerima sumbangan hari raya daripada jawatankuasa itu secara sistematik dan teratur.

Bermula jam 9.00 pagi hingga waktu Asar, anak-anak yatim yang berdaftar dengan badan wakaf itu menerima sumbangan berjumlah RM150.00 seorang.

"Tahun ini, sumbangan kepada anak yatim disampaikan pada 21 Julai 2013 bertempat di Masjid Bandar Tawau. Jumlah agihan pada tahun 2013 ialah RM180,000.," kata Haji Khalid Gul Hassan, salah seorang tenaga penting dalam Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau.

Ketika menemuinya, sehari sebelum Aidilfitri, beliau yang juga Bendaharinya memberitahu, sumbangan untuk anak yatim itu sudah dimulakan sejak 2010.

Program ini dibuat setiap bulan Ramadan, katanya kepada Utusan Borneo. Haji Khalid kemudian mengajak saya bertemu dengan Pengerusi Jawatankuasa Harta Wakaf, Datuk Haji Kamil DSP Dr Kassim Kamidin, di pejabatnya. Hadir sama ialah Ahli Jawatankuasa, Haji Yahya Zainal.

"Kami hanya meneruskan apa yang dibuat oleh orang-orang terdahulu," kata Haji Kamil merendah diri.

Orang-orang terdahulu yang dimaksudkannya ialah pemimpin-pemimpin masyarakat Islam Tawau yang telah memulakan inisiatif untuk membentuk jawatankuasa atau badan yang menguruskan harta-harta yang diwakafkan oleh masyarakat Islam di daerah Tawau

Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau dibentuk pada tahun 1984.Pengasasnya ialah Allahyarham OKK Haji Zainal Kerahu.

Mulanya Jawatankuasa Wakaf ini berada di bawah kelolaan Persatuan Islam Tawau (PIT) tetapi setelah PIT dibubarkan jawatankuasa harta wakaf Tawau itu menjadi sebuah organisasi tersendiri.

Apabila OKK Haji Zainal kembali ke rahmatullah pada tahun 1987, ia digantikan oleh Datuk Seri Panglima Dr Kassim Kamidin.

Ketika zaman Dr Kassim inilah tanah wakaf dibangunkan untuk memberi manfaat kepada masyarakat Islam.

Antara tanah yang dibangunkan Wisma Waqaf, yang dulunya pasar buah-buahan. Kini ia menempat blok bangunan kedai komersil yang disewakan. Hasil sewa itulah yang digunakan untuk kemaslahatan umat Islam.

"Kami hanya meneruskan kerja dulu" kata Datuk Haji Kamil yang dipilih menjadi pengerusi setelah ayahnya meninggal dunia.

"Kami mengurus dan menjadi pemegang amanah harta-harta yang diwakafkan oleh masyarakat Islam di Tawau, katanya.

"Kami hanya menyambung apa yang dia orang urus," ulangnya lagi.

Beliau memberitahu separuh ahli jawatankuasaya masih angkatan lama.

Antara yang menjadi ahli jawatankuasanya ialah Datuk Hanafiah Kreah, OKK Haji Salleh Salabi, NC Haji Abdul Rahman Salleh, Haji Khalid Gul Hassan, Haji Kassim Ibong, Haji Yahya Zainal, OKK Kee Ayub Kee Abu Bakar,Datuk Haji Kamil Kassim, Kee Yakub Kee Ali , Mirdin Mambin, dan Haji Mohidin Abdul Hamid.

Ketika mula ditubuhkan dahulu, Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau dipengerusikan oleh OKK Zainal Kerahu. Setiausahanya ialah OKK Ahmad Kreah. Manakala orang-orang kuatnya, antaranya Haji Karim Durahman, Ahmad Daeng Mapatta, Datuk Haji Ampong Kerahu, Haji Mohammad Tambi

"Inilah antara orang-orang yang aktif dahulu," kata Haji Kamil. Beliau mengenang betapa orang-orang dahulu mempunya komitmen yang luar biasa terhadap kepentingan masyarakat Islam.

"Komitmen orang dahulu, luar biasa.Amalan tadbir urus tahun 1950, yang penting dibuat. Bukan macam sekarang, buat poster besar, pasang banner," katanya.

Dari mana Jawatankuasa mendapat dana untuk diagihkan kepada anak-anak yatim yang begitu ramai itu?

"Duitnya berasal dari kariah masjid sendiri. Duit yang disumbangkan oleh jemaah masjid," jelas Datuk Haji Kamil, pemimpin yang pernah menjadi wakil rakyat Tanjung Batu.

Katanya, sebanyak dua tabung untuk anak yatim disediakan oleh jawatankuasa, satu di Masjid Raya dan satu lagi Masjid Bandar Tawau. Duit yang dikumpulkan setiap hari dimasukkan dalam akaun bank di Bank Islam.

Duit yang dikumpulkan inilah yang digunakan untuk diagihkan kepada anak yatim setiap bulan Ramadan, katanya.

"Jika duitnya tak mencukupi, jawatankuasa wakaf akan menambah wang untuk sumbangan untuk anak yatim itu.

"Kalau tidak cukup wang yang dikutip,barukah wakaf tolong," jelasnya.

Tetapi tahun ini jumlah yang dikumpulkan semakin bertambah. Kami sedang memikirkan untuk menambahkan jumlah sumbangan kepada RM200 seorang atau menambah jumlah penerimanya, kata Haji Kamil.

Siapa yang layak menerima sumbangan itu?

"Kriterianya ialah mempunyai cukup dokumen dan surat lahir,surat kematian ayah atau ibu.

Penerima mestilah berusia 18 tahun ke bawah. Atau kalau berusia 19 tahun, mesti ada surat yang membuktikan dia masih sekolah," katanya.

Belaiu berkata, terdapat juga permintaan supaya sumbangan juga diberikan kepada orang miskin dan tidak berkemampuan.

"Tapi permintaan itu, tidak dapat ditunaikan. Kita hanya beri sumbangan kepada anak yatim kerana niat orang menyumbang ialah kepada anak yatim," katanya.

"Itu niat mereka, jadi kita terpaksa laksanakan apa yang menjadi niat penderma atau penyumbang.

Berapa banyak masa yang diperlukan untuk menyampaikan sumbangan kepada sebegitu ramai orang?

"Kami mula menyampaikan sumbangan sejak jam 9.00 pagi hingga Waktu Asar," katanya sambil menambah, kali pertama dulu kerana belum tahu sistemnya, penyampaian diadakan sehingga waktu maghrib.

Haji Kamil memberitahu, majlis penyampaian sumbangan itu luput dari pemberitaan media kerana mereka sengaja mengelak 'takut orang salah faham' dan niat murni itu disalah erti.

"Itu sebabnya kami tidak jemput media. Tapi terpaksa juga kami umumkan kerana ramai yang tidak tahu dimana majlis penyampaian tu diadakan," katanya.

"Sengaja kami nda beritahu, nda panggil reporter, takut disalah tafsir," katanya.

Ada juga anak yatim yang memohon bantuan alat pendengaran. kita pernah bantu tetapi ia hanya bantuan one-off saja.

"Sebelum ini kita ada meletakkan tabung sumbangan Masjid di Masjid Bandar dan Masjid Raya.Kemudian kita memutuskan untuk meletakkan satu lagi tabung khas untuk anak yatim.," katanya,

"Mulanya kita risau juga sumbangan untuk masjid kurang. Tetapi tidak juga begitu.Ternyata, sumbangan yang diterima malah semakin bertambah," katanya sambil berkata, sikap keprihatinan umat Islam di daerah ini amatlah tinggi.

"Mereka suka menyumbang dan menderma asalkan duit yang didermakan itu, sampai ke sasaran yang betul dan tepat," katanya.

Alhamdulillah keraa masyarakat menaruh keyakinan kepada kita, yakin mengenai pengurusan duit mereka.

Selain memberikan sumbangan secara berterusan dan konsisten kepada anak-anak yatim yang berdaftar di daerah Tawau, Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau juga menguruskan Wisma Waqaf, yang dibangunkan diatas tanah wakaf yang diamanahkan kepada jawatankuasa itu.

Haji Kamil memberitahu, Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau juga membantu Sekolah Islamiah Tawau

"Yuran pelajar hanya boleh membiayai gaji tenaga pengajar untuk tempoh kurang lebih sepuluh bulan saja. Selebihnya terpaksa dibantu oleh Jawatankuasa Wakaf," katanya.

Kekurangan itu dibantu supaya sekolah dapat beroperasi seperti biasa.

"Kita bantu berasaskan keperluan," katanya Haji Kamil.

"Apa yang diperlukan kita bantu," tambahnya.

"Jawatankuasa wakaf itu juga menjaga tanah perkuburan Wallace (berdepan sekolah Islamiah) ,mengendalikan kereta kereta jenazah, tiga kereta satu di masjid raya, satu di masjid Tanjung batu keramat dan satu di Kinabutan

"Kita tanggung semua kos termasuk penyelenggaran dan elaun pemandu," katanya.

Selain itu,kita juga memberi elaun kepada penjaga tanah perkuburan Wallace, Tanah Perkuburan Tanjung Batu Keramat, Tawau Lama.

Apa lagi peranan lain yang dimainkan oleh Jawatankuasa Wakaf?

Jawatankuasa Harta Wakaf Tawau itu juga sering diminta untuk membantu menguruskan orang-orang yang meninggal di hospital.

"Ada yang sampai empat bulan dalam bilik mayat, tiada keluarga yang menuntut mayat itu," katanya.

"Si Mati tidak mempunyai keluarga untuk menguruskan. Pihak Hospital keluarkan surat , dan setelah mendapat pengesahan polis, jadi pengurusan mayat itu kita tanggung.

"Biasanya pengendalian sekitar RM500 hingga RM700," katanya.

Sebagai badan Islam, kita mengambil tanggungjawab untuk mengebumikan jenazah yang dikenalpasti beragama Islam.

"Tapi mesti ada surat hospital dan pihak polis bilang kamu boleh urus, maka kami uruskan," kata Haji Yahya pula.

"Kami hanya menyambung apa yang dijalankan oleh orang-orang tua kami dahulu," ulangnya.

Selain itu, Jawatankuasa Harta Wakaf juga membantu membina tambahan tiga bilik darjah di Sekolah Islamiah Tawau melibatkan kos RM210,000 .

Sekolah itu merupakan sekolah agama tertua di Sabah, dibina tahun 1970.

Katanya, pihak jawatankuasa juga terpaksa menampung kos renovasi Masjid Bandar.

Beliau berkata, pihaknya ada juga membuat permohonan kepada kerajaan untuk kos pembaikan itu, tapi "yang mana keadaannya terlampau mendesak, kita bina dulu" katanya.

Kalau ada keperluan, terus kami buat, katanya.

Menurutnya, kerajaan membantu untuk menyumbangkan permaidani untuk masjid raya, mengecat masjid dan membina tandas.

Kita memohon mana yang dapat, katanya.

"Sekarang kami hanya menggalas amanah,' kata Haji Yahya, yang menjadi jawatankuasa Harta Wakaf itu. Lagipula, untuk menjadi ahli jawatankuasa itu, bukan ada elaun dan sebagainya.

"Kami hanya meneruskan perjuangan, tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kami, katanya.

Penulis R Hamzah Dua pergi meninggalkan kita

PENULIS R HAMZAH DUA PERGI MENINGGALKAN KITA


Oleh ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN

abdnaddin@yahoo.com
MENDUNG memayungi Sipitang pada petang 31 Julai itu. Perjalanan yang jauh itu, akhirnya terhenti di bawah pohonan kemboja dan syahdunya suasana.

Senja itu, seorang penulis, R Hamzah Dua, telah berpulang. Pulang ke kampung halamannya yang abadi. Beliau dipanggil kembali oleh Yang Maha Memiliki. Merentasi garis batas kehidupan.

Pemergiannya yang secara tiba-tiba itu mengejutkan ramai orang. Ramai yang merasa tidak percaya kerana beberapa waktu sebelumnya, ada diantara rakan-rakannya masih sempat berbual dengannya di ruang maya.

Selepas terbabit dalam satu kemalangan jalanraya pada pagi hari, pada sebelah malamnya, di Hospital Seremban, beliau meninggalkan kita.

"Kita kehilangan dia," kata Yang Di Pertua Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA), Jasni Matlani. Beliau seorang yang sentiasa prihatin terhadap penulis muda. Selain menulis, arwah juga seorang pengulas cerpen. Dalam ulasannya, beliau selalu positif dan sentiasa memberi dorongan dan tidak pernah melemahkan semangat penulis baru.

"Kita akan tercari-cari," katanya. Dua hari sebelum beliau kemalangan, saya sempat berbual dengannya. Beliau mengatakan dia tidak dapat balik lagi ke Sabah dan biarlah tugas mengulas cerpen diberikan kepada yang lebih muda.

Alllahyarham R Hamzah Dua, 56, meninggalkan seorang isteri dan empat orang anak berusia 18 tahun hingga awal 30-an.
        

R Hamzah Dua lahir pada 2 Februari 1957, di Weston, Beaufort, Sabah dan mendirikan rumahtangga pada 1976.
     

Sebelum menjadi penulis, minat melukis kartun dan komik sertaAllahyarham mula menulis pada 1971 dengan peringkat awal menghasilkan sajak dan cerpen yang tersiar di pelbagai penerbitan seperti akhbardan majalah antaranya Sinar Usia, Balai Muhibbah, Mesra, Jejaka,
Hiburan, Harian Ekspres dan Sabah Times.
     

Beliau mendapat pendidikan awal dan menengah di Sabah serta berhijrah ke Semenanjung pada 1997 dan di akhir hayatnya menetap diTaman Nilai Perdana, Nilai, Negeri Sembilan.
   
Menulis pelbagai genre sastera, tersiar di pelbagai akhbardan majalah tempatan di tanah air, juga mendapat tempat di majalah hiburan di Singapura pada 1970-an dan akhbar serta radio di Brunei
Darussalam.
   
Beliau menghasilkan lebih 20 novel kanak-kanak, remaja dan dewasa, 10kumpulan cerpen perseorangan, tiga kumpulan puisi perseorangan dan sebuah kumpulan drama pentas diterbitkan pelbagai penerbitan.
   
Banyak puisi dan cerpennya turut termuat dalam pelbagai antologibersama yang diselenggarakannya sendiri dan diselenggarakan oleh rakan penulis.
   
Antara kejayaan Allahyarham adalah memenangi sayembara puisi,cerpen, skrip drama pentas dan novel kanak-kanak.
   

Ini termasuk Hadiah Sastera Sabah dalam genre cerpen pada 1988/89,1990/1991 dan 1992/1993, genre puisi pada 1994/1995 dan1998/99, selain genre esei kritikan pada 1996/97.
   

Allahyarham turut menghasilkan novel iaitu novel remaja, AnakMalaysia terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 1992 dan TragediLembah Danum (Cerdik Publications) pada  2003.

"Sabah kehilangan seorang penulis besar dia seorang yang bukan saja penulis,pelukis penulis skrip. Dia memang punya bakat besar," kata Dato' Dr Haji Janatan Kandok, Pengerusi Eksekutif Institut Penilaian Sastera Sabah (INPES)

"Saya rasa tidak ramai indvidu yang menguasai pelbagai bidang seni. Ia merupakan satu kehilangan besar dalam dunia sastera. Dia jadi pendorong kepada ramai penulis muda," kataya.

Beliau menjadi guru kepada ramai 0rang, kata Janatan. Malah beliau turut membimbing saya di peringkat awal sewaktu mula menceburkan diri dalam bidang penulisan pada awal 1988.

Ketua Satu Ikatan Penulis Sabah (IPS), Sukor Haji Usin menyifatkan allahyarham sebagai penghubung antara penulis Sabah dengan syarikat-syarikat penerbitan di Semenanjung.

"Dia bukan saja penulis biasa, dia juga mentor kepada ramai penulis. Dia bukan saja rajin tetapi gigih," katanya. Beliau mengenang satu ketika, Allahyarham menyelesaikan novelnya sambil menulis dengan tangan.

Kita kehilangan satu lagi jambatan yang menjadi penghubung antara kita dengan penerbitan di Kuala Lumpur. Dia seorang yang banyak membantu penulis.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sabah, Nadin Haji Salleh berkata pemergian allahyarham adalah satu kehilangan satu bintang sastera.

"Beliau seorang penulis yang banyak mencurah bakti dalam sastera Sabah," katanya. Selain itu, beliau seorang penulis yang akrab dengan DBP dan sering menghadiri program-program DBP sewaktu beliau berada di Sabah.

Selain itu beliau seorang yang prolifik, kata Nadin lagi.

Rakan rapatnya, Juri Durabi, masih terkejut dengan pemergian Allahyarham. Beliau adalah rakan rapatnya sewaktu mereka sama-sama masih membujang.

"Dia orang pertama bimbing aku dalam dunia penulisan," kata Juri. Jasanya tidak ternilai sampai sekarang.

"Arwah mempunyai cara sendiri untuk membimbing penulis. Dia baca karya kita, berikan komen dan minta kita perbaiki," katanya.

Seorang lagi penulis, Sitti Rahmah G Ibrahim teringat usaha-usaha yang dilakukan oleh alllahyarham dalam menaikkan rakan-rakannya.

"Dia berusaha menaikkan kita," kata Sitti.Banyak karyanya terbit di Semenanjung, antaranya adalah hasil usaha allahyarham.

Beliau seorang yang suka membantu. Malah beliau sanggup datang ke rumah untuk mengambil karya kita, katanya. Allahyarham selalu berusaha membimbing kita, katanya.

Allahyarham seorang penulis yang hebat. Seorang yang sentiasa komited dalam dunia sastera yang digelutinya.

Malah antara `posting' terakhir di facebook, beliau menyatakan sedang memulakan untuk menulis sebuah cerpen.

Entahkan siap, entahkan tidak, kerana hakikatnya kehidupan kita, seperti sebuah cerpen, amatlah pendek kerana ia hanyalah cerita pendek.

Selepas jenazahnya disemadikan, daun-daun kemboja berguguran di tengah senja yang bergerimis.


Thursday, August 15, 2013

Teringat tiga ekor angsa di kampung kami

TERINGAT TIGA EKOR ANGSA DI KAMPUNG KAMI

Entah mengapa saya tiba tiba teringat tiga ekor angsa yang paling saya takuti di kampung kami.

Ketika kecil, setiap kali ternampak angsa itu,saya berlari terbirit birit ketakutan dikejar angsa milik gemulah Haji Yusuf, seorang tetua kampung, yang rumahnya tidak jauh dari rumah kami di desa yang sangat mementingkan semangat kejiranan dan kekeluargaan itu.

Angsa-angsa itu, tidak syak lagi adalah angsa pertama yang pernah saya lihat dalam hidup saya. Jika ke sekolah, saya terpaksa melintasi rumahnya yang terletak di tepi jalan. Dengan suaranya yang khas, angsa-angsa itu menyondol saya dan yang paling saya takut, kalau mulutnya itu hinggap di punggung saya.

Tetapi saya terpaksa menghadapi angsa-angsa itu jika disuruh menemui Haji Yusuf untuk menjemputnya ke rumah kami, sama ada untuk membacakan doa selamat atau mengubat jika ada di antara kami dihinggapi demam.

Selain guru mengaji, seingat saya, Haji Yusuf atau dilafalkan sebagai Kadi Yusuf )(kerana orang-orang tua kami tidak dapat menyebut huruf H), pernah menjadi imam di salah satu masjid yangterdapat kampung kami. Beliaulah juga yang menjadi tok mudim yang sempat membuat bulu kuduk saya meremang ketika saya mulai memasuki usia dewasa.

Namun angsa-angsa yang memberikan saya rasa takut ketika masih kanak-kanak itu, tetap terpeta dalam ingatan saya. Ia menjadi salah satu perenggan dalam pengalaman saya berdepan dengan ketakutan saya sendiri.

Di kampung kami,tidak ramai orang yang memiliki angsa pada masa itu. Kerana itu, angsa milik gemulah Haji Yusuf itu menjadi terkenal di seantero desa, yang waktu itu belum banyak terjamah oleh pembangunan.

Saya teringat, satu pagi di aidil fitri, ketika menemani ibu menghantar `dulang' yang menjadi tradisi turun temurun di kampung kami, yang majoriti penduduknya dari suku bangsa Iranun itu.

Sebelum takbir raya, selepas solat Subuh, ibu meredah kedinginan untuk menghantar `dulang' ke rumah jiran-jiran kami. `Dulang' itu dijunjung di atas kepalanya untuk dihantar ke rumah Inai Agaitu, Inai Daiman, Ina Itu, yang menjadi jiran kami.

Dulang itu berisi makanan berupa nasi dan lauk pauknya, wadit (wajit), kuih-kuih dan penganan. Itulah detik yang kami tunggu.Setiap pagi, sebelum matahari terbit, saya sudah duduk di muka pintu sambil menunggu makcik-makcik jiran kami menghantar dulang ke rumah kami.

Tradisi tukar menukar makanan dalam dulang itu hanya berlaku pada pagi sebelum solat sunat aidilfitri. Selain itu, masyarakat kami juga menghantar `dulang' pada petang terakhir Syaaban iaitu sebelum umat Islam menunaikan ibadah puasa keesokan harinya.

Sejak kecil lagi, kami memang terdidik untuk berpuasa. Apalagi kalau dapat menunaikan puasa selama sebulan penuh yang dalam bahasa Iranun disebut `nyaka timpus'. Tentulah sangat menggembirakan.

Salah satu kegembiraan kami, yang menjadi kanak-kanak pada pertengahan 70-an dan awal 80-an ialah menunggu kedatangan jiran yang menghantar `dulang' ke rumah kami. Itulah kegembiraan tersendiri di hari raya, di kampung kami yang masih dianggap terpencil pada masa itu.

Bagaimanapun, seiring kemajuan yang menerpa kampung kami sedikit demi sedikit, tradisi yang murni itu akhirnya sirna. Saya teringat arwah Inai Daiman, arwah Ina Itu' yang dengan setia meneruskan tradisi itu. Apabila mereka telah tiada, warisan budaya itu menghilang. Kini banyak yang telah mengalami transformasi.

Saya teringat tiga ekor angsa milik arwah Haji Yusuf itu. Ia menakutkan kami, mengejar kami dengan bunyinya yang khas menyebabkan kami berlarian tak ketentuan.

Tapi sekarang semuanya telah menghilang. Banyak unsur budaya yang telah lesap. Lenyap. Kini kita berdepan dengan budaya baru yang lebih ditentukan oleh internet,facebook, twitter, skype dan sebagainya. Teknologi yang membuat jauh menjadi dekat, dan malangnya, kadangkala membuat yang dekat menjadi jauh.

Fatimah Shara, pilih yang sederhana

FATIMAH SHARA,PILIH YANG SEDERHANA

KITA mesti sederhana dalam tindakan dan perbuatan. Kita harus pilih saiz M.Kalau pilih saiz S, takut agak sempit tapi kalau pilih saiz L, takut pula terlampau besar. Jadi pilih yang sederhana saja, kata Datuk Fatima Shara Ahmad Noor

Di Sabah, beliau merupakan satu-satunya tokoh wanita yang terpilih sebagai Naib Ketua Umno Bahagian. Beliau dikenali bukan saja sebagai seorang pemimpin politik tetapi juga sebagai seorang ahli korporat yang banyak terlibat dalam kegiatan sosial dan kemasyarakatan.

Datuk Fatimah Shara Haji Ahmad Noor dilahirkan pada 10 Julai 1963 di Semporna, Sabah. Anak sulung daripada tujuh adik beradik kepada pasangan Haji Ahmad Noor Haji Ramli dan Mubarak Jan Aslam Kan ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kerajaan (SRK) Pekan Kudat (1971-1976) kemudian melanjutkan pelajaran menengah di SM St Peter Kudat (1977-1981) hingga lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Beliau juga pernah mengikuti kursus pengurusan perniagaan di Kolej Informatic.

Beliau mula terlibat dalam parti Usno sebagai ahli biasa. Ketika UMNO mengembangkan sayapnya ke Sabah, beliau dilantik sebagai Naib Ketua Wanita UMNO Bahagian Gaya (1992-1995). Selepas itu,beliau dilantik pula sebagai Ketua Wanita (penaja) UMNO Bahagian Tanjung Aru (1995-1997).

Di peringkat cawangan, Fatimah Shara menjadi Ketua Wanita Cawangan Kampung Ayer (1997-2001). Karier politiknya meningkat setapak lagi apabila terpilih sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Tanjung Aru (2001-2006). Apabila berlaku persempadanan baru, beliau kemudian terpilih sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Kota Kinabalu (2006 hingga kini).

Beliau juga dilantik sebagai Timbalan Pengerusi III, Jentera Pilihanraya BN kali ke-12 Kawasan Luyang (2009-2010) selain menjadi Pengerusi Biro Ekonomi dan Usahawan UMNO Bahagian Kota Kinabalu (2010 hingga kini).

Dalam bidang korporat, Fatimah Shara yang memiliki lesen PKK Kelas A, Pukonsa Kelas A merupakan Pengarah Unik Pesona Sdn Bhd (1986-1990), Pengarah Borneo Target Sdn Bhd (1990-2000) dan Pengurus Besar Jasa Aktif Sdn.Bhd (2000 hingga kini).

Beliau dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Masyarakat Bumiputera Sabah (GABEM) (2009-2011) dan pernah memangku jawatan Pengerusi Gabem pada tahun 2010.

Dalam bidang keibubapaan, beliau pernah menjadi Naib Pengerusi PIBG Anglo Chinese Penampang dan sejak tahun 2010, Fatimah Shara menjadi Pengerusi PIBG Maktab Sabah.

Atas jasa baktinya yang banyak memberi sumbangan dalam bidang kemasyarakatan, keusahawanan dan politik, beliau dikurniakan sijil Jasa Bakti sempena Hari Jadi TYT Yang Di Pertua Negeri Sabah (1994), Bintang Setia Kinabalu (BSK) pada 2001, Ahli Setia Darjah Kinabalu (ASDK) pada tahun 2002 dan pada tahun lalu, beliau dianugerahkan bintang kebesaran Panglima Gemilang Darjah Kinabalu (PGDK) yang membawa gelaran Datuk.

Beliau mendirikan rumahtangga dengan Fariz Abdullah Teo dan dikurniakan lima orang anak.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang untuk menemubual beliau pada satu pagi Khamis di pejabatnya di Lintas Square.Ikuti petikan temubual bersama beliau sambil berkongsi pengalaman mengenai isu-isu keibubapaan, sekolah dan sebagainya.

UTUSAN BORNEO: Sebagai seorang yang terlibat dalam Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG), tentu datuk mempunyai saranan kepada ibu bapa agar anak mereka tidak terlibat dalam gejala sosial selepas waktu sekolah. Apa saranan datuk?

DATUK FATIMAH SHARA: Kita hendaklah mengambil tahu mengenai hal ehwal dan perkembangan anak kita di sekolah. Jangan menyerahkan sepenuhnya tanggungjawab mendidik anak hanya kepada guru-guru di sekolah. Ibu bapa harus terlibat memastikan anak-anak mereka bersekolah dengan baik.

UB: Mungkin datuk boleh jelaskan apa sumbangan yang boleh diberikan ibu bapa kepada PIBG?

FS: Ibu bapa boleh memberikan sumbangan dengan melibatkan diri dalam program-program anjuran sekolah dan PIBG.Bagi saya , melibatkan diri dengan PIBG adalah sumbangan saya kepada sekolah anak saya. Anak saya belajar di situ. Saya mahu menyumbang untuk kemajuan anak saya di sekolah. Saya mahu menyumbang untuk kemajuan anak-anak lain yang saya anggap seperti anak saya sendiri. Jawatan ini tidaklah bergaji.Sebagai Yang Di Pertua PIBG, saya anggap semua anak-anak yang belajar di sekolah itu sebagai anak sendiri.

UB: Sejak bila datuk menjadi YDP PIBG?

FS: Saya terpilih dan diberi kepercayaan sebagai Yang Di Pertua PIBG Maktab Sabah sejak tahun 2010. Sebelum itupun, saya terlibat dalam kegiatan-kegiatan PIBG sebagai ahli PIBG.

UB: Datuk menghantar anak sendiri ke sekolah?

FS: Setiap pagi saya menghantar anak ke sekolah. Saya ambil sendiri anak saya selepas waktu persekolahan. Saya tetap meluangkan masa untuk mengambil anak saya walaupun sibuk sebagai orang politik, suri rumah dan seorang usahawan.

UB: Apa langkah yang dibuat PIBG dalam mengurangkan gejala ponteng kelas di kalangan murid sekolah?

FS: Kami di PIBG Maktab Sabah ada melantik orang untuk menjaga dan memastikan anak-anak supaya tidak ponteng sekolah.Mereka juga bertugas untuk memastikan keselamatan anak-anak, jaga keselamatan mereka. Petugas ini juga memastikan tiada anak anak berkeliaran dan semua masuk kelas loceng dibunyikan.

Selain itu, selepas waktu sekolah, ibu bapa hendaklah tepat masa mengambil anak-anak mereka. Jangan biarkan anak mereka menunggu lama. Ini bagi mengelakkan kejadian membuli dan sebagainya. Macam-macam boleh berlaku.

Saya rasa di mana-mana sekolahpun, ibubapa perlulah ambil perhatian terhadap kedatangan anak mereka ke sekolah.Kita jangan beri beban sepenuhnya kepada guru. Ibu bapa perlu memastikan anak-anak mereka betul-betul ke sekolah dan tidak membelok ke tempat lain.

UB: Khabarnya Datuk juga pernah menyuarakan isu supaya sekolah perlu dipastikan agar mempunyai prasarana yang mencukupi. Boleh jelaskan sedikit mengenainya?

FS: Antaranya padang sekolah. Maktab Sabah patut mempunyai padang sendiri. Sekarang sekolah tidak mempunyai padang sekolah. Saya merayu kepada Timbalan Menteri Pendidikan , Datuk Mary Yap yang saya difahamkan bekas pelajar Maktab Sabah juga untuk membantu agar pihak kementerian bersedia membina padang sekolah untuk Maktab Sabah. Kita telahpun menghantar surat kepada kementerian , tapi sampai sekarang, kita masih berjuang untuk mendapatkan padang sekolah

Tanpa padang yang baik, agak menyukarkan pihak sekolah mengadakan kegiatan ko-kurikulum. Ini juga memberi kesan kepada perkembangan pelajar. Buat masa ini, jika ada sukan tahunan sekolah, kami terpaksa meminjam Kompleks Sukan Likas atau kompleks sukan UMS, yang terletak agak jauh dari sekolah.

Kita tidak mahu ini menjadi isu parti politik kerana setiap kali pilihanraya, pihak pembangkang menjadikannya salah satu isu kempen.

UB: Bagaimana pula mengenai sokongan ibubapa terhadap PIBG? Apa kaedah yang datuk gunakan untuk memastikan kehadiran ramai ibu bapa ke sekolah?

FS: Sokongan ibubapa terhadap program PIBG perlu ditingkatkan. Kehadiran ibu bapa dalam setiap program adalah amat penting untuk anak kita. Oleh sebab itu, kita menggalakkan agar setiap kali ada program atau mesyuarat agung, lebih ramai ibubapa dapat hadir. Kita menggunakan pelbagai pendekatan. Untuk memastikan kehadiran. ibu bapa, setiap kali mesyuarat agung PIBG, Kita mengadakan cabutan tiket bertuah

UB: Ada yang mengatakan masalah sosial di kalangan pelajar semakin teruk. Apa pendapat datuk?

FS: Kita pun ada dengar mengenai masalah sosial ini. Saya rasa kita perlu perkukuhkan institusi keluarga. Kebanyakan ke berpunca dari diri sendiri. Diri pelajar sendiri, Mana ada ibu bapa yang mahu anak mereka terlibat dalam gejala sosial. Kita juga tidak boleh salahkan ibubapa.

UB: Apa nasihat datuk?

FS: Kita mesti beri tumpuan kepada pelajaran.Masa depan pelajar banyak ditentukan oleh pelajaran.Kita susah cari kehidupan tanpa pelajaran. Pelajaran penting bagi diri sendiri.

UB: Apa antara aktiviti PIBG SM Maktab Sabah? Mungkin ada yang boleh dikongsikan?

FS: PIBG banyak mengadakan aktiviti. Sebagai contoh, sepanjang bulan Ramadan yang lalu, kta mengadakan pelbagai aktiviti antaranya bacaan surah yasin selepas solat subuh, berbuka puasa bersama-sama.Ini untuk memperkuat aspek kerohanian pelajar.Selain itu kita adakan banyak program agama, memberikan sumbangan kepada pelajar pelajar miskin.

PIBG juga sering mengadakan pasaria, dan program yang bertujuan mengumpul dana untuk keperluan dan kemajuan pelajar. Kita juga mengadakan gotong royong, dan sebagainya.

UB: Khabarnya PIBG turut memberi sumbangan untuk menaikkan nama sekolah di peringkat antarabangsa?

FS: Ceritanya begini. Maktab Sabah diundang untuk menyertai Pesta Tarian Antarabangsa.Kita membantu sehingga pelajar berjaya menyertai Pesta Tarian Antarabangsa di London dan kita mendapat kejayaan dalam pesta itu.Ini sudah tentu bukan saja berjaya mengangkat nama Maktab Sabah tetapi juga sekaligus nama negeri dan negara.Jadi kita berharap pihak kementerian memberikan perhatian dengan memberikan bantuan terhadap kesenian. Bidang kesenian juga mampu membentuk sahsiah pelajar.

UB: Sewaktu sekolah dulu, datuk aktif juga dalam persatuan pelajar?

FS: Memang dari sekolah dulu, saya sudah aktif dalam persatuan.Saya aktif dalam Pesatuan Pandu Puteri, persatuan tarian dan sebagainya.

UB: Oh ya, boleh ceritakan penglibatan dalam politik?

FS: Saya mula terlibat dalam parti Usno sebagai ahli biasa. Ketika UMNO mengembangkan sayapnya ke Sabah, saya dilantik sebagai Naib Ketua Wanita UMNO Bahagian Gaya pada 1992 hingga 1995. Selepas itu, dilantik pula sebagai Ketua Wanita (penaja) UMNO Bahagian Tanjung Aru dari tahun 1995 hingga1997

Di peringkat cawangan, saya menjadi Ketua Wanita Cawangan Kampung Ayer Kemudian saya terpilih sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Tanjung Aru dari tahun 2001 hingga 2006. Selepas itu, saya terpilih sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Kota Kinabalu iaitu dari tahun 2006 hingga kini.

UB:Kalau boleh tahu, apa yang menyebabkan datuk menceburkan diri dalam politik?

FS: Saya bergiat dalam politik kerana niat saya mahu tolong orang susah setakat kemampuan saya.Kebahagiaan saya ialah apabila dapat membantu anak yatim, golongan tidak berkemampuan dan sebagainya.

UB: Dapat dorongan dari suami dalam politik?

FS: Suami saya memberi dorongan. Katanya asalkan saya boleh buat,"as long you happy", katanya dan boleh beri manfaat dan boleh bantu orang lain, suami saya tak ada halangan. Malah beliau adalah "man behind the scene" orang di sebalik tabir yang banyak memberikan dorongan dan bantuan jika diperlukan.Beliau seorang yang sangat baik dan `open minded',mindanya terbuka.

UB: Sebagai pemimpin Umno di kawasan bandaraya, apa isu-isu yang dihadapi di kawasan Bandaraya khususnya yang dihadapi golongan bumiputera?

FS: Isunya kos sara hidup yang tinggi, masalah perumahan, masalah kemiskinan dan sebagainya. Kita harus ambil perhatian golongan bumiputera, meningkatkan kemudahan dan fasiliti mereka. Di Kawasan bandar ini sebenarnya banyak lagi orang yang susah.

Kita juga meminta kerajaan agar banyak membantu kawasan yang kalah kerana majoriti pengundi khususnya bumiputera memberikan sokongan mereka kepada BN.Nasib mereka juga perlu dibela.

UB: Oh ya, bagaimana Datuk membahagikan masa antara tugas dan tanggungjawab sebagai seorang suri rumah, seorang usahawan, seorang ahli politik dan giat pula dalam kegiatan kemasyarakatan?

FS: Bagi saya tiada masalah.Saya telah menempuhinya sejak bertahun tahun yang lalu.Saya sudah biasa.Saya selalu mencatatkan program dan temujanji, mesyuarat dalam diari.Jadi tak ada masalah antara tugas sebagai suri rumah, usahawan, pengerusi PIBG dan sebagai Naib Ketua Bahagian. Sebagai seorang usahawan, saya terpaksa mencari sumber untuk penghidupan. Di Maktab Sabah, saya telah membuat pejabat PIBG untuk memudahkan ibubapa berurusan dengan pihak sekolah, dan mempunyai banyak fungsi.

UB: Apa komen datuk mengenai kesedaran pendidikan di kalangan ibu bapa dulu dan sekarang?

FS: Agak berbeza.Masa dulu, kalau anak perempuan mahu belajar, ibubapa tidak membenarkan.Itulah sebabnya dulu golongan wanita agak ketinggalan terutamanya pada era sebelum merdeka. Tapi sekarang situasinya jauh berbeza.Kaum wanita sudah setanding dengan kebolehan kaum Adam. Sebagai contoh Tan Sri Zeti Akhtar Aziz yang juga merupakan Gabenor Bank Negara.

Peranan wanita kini semakin dihargai. Malah kita amat berterima kasih kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman yang sentiasa mengenang dan menghargai jasa wanita dan sering menyebutnya dalam setiap kali beliau menyampaikan ucapan. Hargai wanita, beliau selalu berkata begitu.

UB: Apa nasihat datuk kepada generasi baru?

FS: Saya selalu nasihatkan anak-anak supaya dalam bertindak supaya selalu pilih size M sebab sederhana.Kalau pilih saiz S, takut agak sempit tapi kalau pilih saiz L, takut pula terlampau besar. Jadi pilih yang sederhana saja.

Saya juga menasihatkan bahawa sebagai seorang anak kita mesti menghormati orang tua. Kalau zaman kami dulu,kanak-kanak dahulu takut ibubapa.Jangan bilang dengar suara dengar bunyi telapak kaki, murid sudah takut tapi sekarang berbeza.

Satu hari kelak, kalau kita jadi tua, anak kita tidak akan mempedulikan kita jika kita jahat kepada ibu bapa. Oleh sebab itu, Kadang-kadang bila ada kesempatan, saya selalu membawa anak-anak saya ke rumah orang tua-tua.Saya mahu memperlihatkan kepada mereka apa yang berlaku kepada orang tua yang terlantar.Saya ajak anak membersih tempat tidur, menyapu dan sebagainya, supaya mereka ingat bahawa satu hari nanti kita akan tua.

UB: Sebagai seorang usahawan dan Timbalan Presiden Gabem, apa saranan Datuk kepada kerajaan mengenai kontraktor bumiputera?

FS: Kita juga meminta kerajaan supaya membantu golongan kontraktor bumiputera, memberikan mereka peluang kerja-kerja pembinaan, penyelenggaraan dan sebagainya. Kita minta orang Sabah diberikan keutamaan.. Golongan usahawan dan kontraktor bumiputera yang layak wajar diberikan bantuan oleh kerajaan.

UB: Mungkin ada ucapan orang tua yang menjadi pendorong dalam kehidupan?

FS: Saya selalu ingat nasihat nenek saya. Kataya, "Nak,biar kita bertahan ada, jangan kita bertahan tiada".

UB: Apa maksudnya?

FS: Maksudnya banyak. Salah satunya ialah supaya kita menyimpan sewaktu ada, ketika kita berkemampuan, berjimat sebab nanti bila kita kehabisan, kita boleh gunakannya.Satu lagi, katanya, biar kita miskin dari segi wang, asalkan kita banyak kawan

Awadnir Matanggal, tidak tahan melihat orang susah



 

AWADNIR, TIDAK TAHAN MELIHAT ORANG SUSAH

Sejak kecil lagi, bakat keusahawannya sudah terserlah. Malahan sejak berada di bangku sekolah, tokoh masyarakat yang terkenal ini sering membawa barang dagangan untuk dijual kepada rakan-rakannya. Beliau sering memperolehi pendapatan satu ratus ringgit sehari hanya dengan usaha kecil-kecilan yang dilakukannya. Yang Di Pertua Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) Negeri Sabah, Awadnir Matanggal yang juga Naib Yang Di Pertua PKMM Malaysia merupakan seorang tokoh yang berjaya tetapi prihatin terhadap masyarakatnya.

"Saya tidak tahan melihat orang susah," katanya yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kota Belud. Beliau juga merupakan Pengerusi Yayasan Awadnir Matanggal, sebuah organisasi yang ditubuhkan yang bergiat dalam bidang kebajikan.

Awadnir @Mohd Arudin bin Matanggal lahir di Kampung Tengkurus Kota Belud pada 10 Oktober 1952. Beliau mendapat pendidikan awal di Native Voluntary School (NVS) Tengkurus sehingga tamat darjah enam. Beliau sempat menduduki bangku sekolah menengah di Government Junior Secondary School (GSS) Kota Belud sebelum menceburkan diri dalam dunia keusahawanan. Awadnir pernah menjadi Ketua Kerani Amanah Tun Mustapha dan kemudian menjadi Penolong Pegawai Luar Yayasan Sabah. Beliau kemudian melibatkan diri dalam bidang politik, bermula sebagai ahli USNO seterusnya berkecimpung dalam UMNO sejak awal penubuhannya di Sabah dan kini menjadi Timbalan Ketua Bahagian UMNO Kota Belud. Beliau juga merupakan Yang Di Pertua Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) dan Naib Yang Dipertua PKMM Malaysia. Selain itu, beliau juga adalah Pengerusi Yayasan Awadnir Matanggal, sebuah yayasan yang bergerak dalam bidang kebajikan.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemubual beliau di salah sebuah premis di ibu negeri dan berkongsi pengalamannya dalam bidang politik, keusahawanan dan yayasan kebajikan yang ditubuhkannya. Ikuti petikan temubual bersama beliau

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latar belakang tuan?

AWADNIR: Saya dilahirkan pada 10 Oktober 1952 di Kampung Tengkurus, Kota Belud. Kemudian saya bersekolah di NVS Tengkurus bermula 19 Julai 1964 sehinggalah tamat darjah enam. Saya sempat menduduki bangku sekolah menengah dalam kelas peralihan. Selepas itu, saya terus menceburkan diri dalam bidang politik dan keusahawanan.

UB: Bagaimana mula terlibat dalam politik?

Awadnir: Mulanya saya membantu ayah saya.Pada masa itu ayah saya merupakan bendahari USNO Cawangan Tengkurus. Beliau seorang yang tidak pandai menulis.Buta huruf. Waktu itu saya berada dalam darjah empat. Tahun 1968. Sayalah yang menjadi juru tulis. Tulis resit pembayaran yuran ahli-ahli. Setiap tahun mereka bayar satu ringgit. Pada masa itu, ahli-ahli benar-benar bayar RM1 untuk yuran keahlian. Jadi sayalah yang menjadi tukang tulis. Setiausaha USNO Bahagian pada masa itu ialah arwah Haji Mahsul Sinyor.

UB: Lepas sekolah terus masuk politik?

Awadnir: Saya mula terlbat dalam politik pada tahun 1970, selepas darjah enam. Saya dibawa oleh arwah Yahya Haji Zakaria. Dia yang bawa saya. Antara orang yang turut memberi galakan kepada saya ialah Datuk Haji Ismail Gimbad.

UB: Masih ingat ketika pertama kali tampil di podium?

Awadnir: Saya mula berucap di Kinasaraban. Saya ingat lagi. Dalam ucapan itu, saya tidak tahu apa yang mahu saya cakap. Saya cuma diminta berucap memberitahu bahawa Usno Cawangan Tengkurus menyokong calon dan kepimpinan parti. Selepas itu saya terus berucap mengenai perlunya perjuangan membela rakyat.

UB: Selepas itu?

Awadnir: Selepas itu, saya terus aktif dalam parti. Arwah Yahya Haji Zakaria bawa saya masuk kampung keluar kampung untuk aktiviti-aktiviti politik. Beliau mencari orang yang ada potensi dalam kepimpinan. Kebetulan beliau melihat saya mempunyai bakat kepimpinan yang boleh ditonjolkan.

UB: Pernah berkhidmat di jabatan kerajaan?

Awadnir: Pada tahun 1971, Amanah Tun Mustapha diperkenalkan. Saya telah dapat peluang menjadi Ketua Kerani Amanah Tun Mustapha. Perlantikan itu saya terima kerana masa itu, ia masuk kampung untuk mendaftar orang-orang kampung yang menjadi penerima amanah.Gaji pada masa itu ialah RM210. Sebagai ketua kerani, ada elaun 5.00 satu jam.

UB: Bagaimana respon penduduk kampung pada waktu itu terhadap Amanah Tun Mustapha itu?

Awadnir: Ya, ada yang kurang yakin,Mereka tidak mendaftar.Mereka fikir tidak betul tetapi selepas itu ramai yang mendaftar.

UB: Lama jadi ketua kerani? Lepas itu ke mana pula?

Awadnir: Tidak lama. Selepas itu ada kekosongan jawatan Penolong Pegawai Luar Yayasan Sabah. Mulanya saya tidak dapat jawatan itu. Padahal sebagai ketua kerani, saya sepatutnya layak. Jadi apa yang saya lakukan ialah saya letak jawatan. Bagi saya tidak ada kerugian kerana saya boleh mendapat jumlah yang lebih besar daripada itu.Saya hanya ingin berkhidmat. Bila saya letak jawatan, Haji Ismail Daud, Pegawai Yayasan Sabah panggil saya walaupun tengah malam dan suruh saya berjumpa dengan Datuk Haji Ismail Gimbad.

Kemudian saya berjumpa beliau dan menjelaskan duduk perkara.Oleh kerana keberanian saya, mungkin itulah sebabnya saya dapat jawatan itu. Saya dilantik menjadi Penolong Pegawai Luar Yayasan Sabah menggantikan beliau yang pada masa itu dilantik sebagai Pembantu Menteri. Saya fikir dalam politik juga perlu berani.Kalau tidak berani mungkin saya tidak kena lantik.Ini politik, kita mesti berani tapi mesti jujur. Kalau kita fikir apa yang kita lakukan itu benar, kita mesti berani memperjuangkannya.

UB: Menarik sekali pengalaman tuan. Mungkin ada pengalaman lain yang boleh dikongsikan?

Awadnir: Satu ketika saya dipilih oleh parti untuk buat kajian. Ketika itu di penghujung era pemerintahan USNO, suasana politik bergolak. Enam ADUN parti itu menyertai Parti Berjaya yang baru ditubuhkan, antaranya kerusi Labuan, Datuk Harris, Kerusi Kinabatangan, Datuk Salleh Sulong, Tambunan, Datuk Anthony Gibon dan tiga lagi, saya kurang ingat. Pada masa itu, saya dipilih untuk buat kajian mengenai peluang parti untuk menang. Saya buat laporan mengenai respon rakyat. Ekoran itu, ada pilihanraya kecil di Kinabatangan dan Labuan.Masa itu saya sudah jadi penceramah. Di Kinabatangan masa itu, Datuk Pengiran Galpam mengalahkan Datuk Salleh Sulong. Itulah antara sebab mengapa pilihanraya diawalkan. Dalam pilihanraya iumum itu, USNO kalah, hanya mendapat 20 kerusi manakala Berjaya 28 kerusi.

UB: Apa pendirian tuan, pada masa-masa yang genting itu? Selepas Usno kalah?

Awadnir: Saya tetap dengan pendirian.Saya tidak lompat mana-mana parti sebaliknya terus berjuang dalam Usno.Saya terus membantu USNO di kawasan Kebayau. Walaupun kita tahu kita kalah, tapi kita terus berjuang.

UB: Pernah bertanding dalam pilihanraya?

Awadnir: Saya dipilih bertanding dalam pilihanraya pada tahun 1990 dan 1994. Saya tahu tidak boleh menang dalam pilihanraya itu. Tapi saya diminta juga untuk bertanding. Mungkin kerana saya tidak terlalu bergantung kepada parti maka itulah sebabnya saya diminta bertanding. Tidak ada bantuan daripada parti. Saya keluarkan duit sendiri demi perjuangan.

Walaupun tahu saya tidak menang,apa yang saya pastikan ialah saya jangan hilang deposit atau wang pertaruhan kerana dua calon sebelum itu, hilang deposit. Alhamdulillah, walaupun saya kalah, undi bertambah dan paling penting tidak hilang deposit. Pada pilihanraya tahun 1994, saya dapat undi yang membanggakan iaitu lebih 2,000 undi.Kalau ada seminggu lagi kempen, saya yakin dengan cara kerja kita, keyakinan rakyat makin lama makin naik.

UB: Oh ya, beralih kepada soal keusahawanan pula.Bagaimana timbulnya minat dalam bidang perniagaan dan keusahawanan?

Awadnir: Sejak berada di bangku sekolah lagi, saya sudah minat dalam bidang perniagaan.Masa sekolah , saya beli gula-gula dan kemudian jual dengan rakan-rakan sekolah.Saya beli saya bungkus dengan harga satu ringgit, kemudian jual di sekolah.Selain itu, saya jual pais-pais ubi, pais jagung, pais pisang dan sebagainya. Setiap hari saya boleh untung dalam dua ringgit hingga tiga ringgit. Setiap hari dari hari satu hingga hari Jumaat, saya ada dagangan.

UB: Ayah kerja apa?

Awadnir: Beliau juga berniaga. Dia beli sirih kemudian menjualnya.Beli pinang jual pinang, beli kirai jual kirai dan sebagainya.

UB: Jadi bermakna, tuan mula berniaga sejak remaja lagi?

Awadnir: Sejak di bangku sekolah lagi. Tahun 1969, saya sudah berniaga menjual sup di Tamu Linampai, yang sekarang terletak di sempadan Tambulian, Nahaba dan Kampung Tengkurus. Selain itu, antara kegiatan saya untuk menambah pendapatan ialah menyuluh ikan di sungai, bersama rakan Sungodau bin Kurundan. Pendapatan menangkap ikan di sungai boleh mencecah RM90 ringgit satu kali jual. Jumlah itu amat besar pada masa itu. Selain itu, saya juga memiliki kedai runcit di kampung. Jadi satu bulan, saya ada pendapatan RM1,000 ringgit.

Kegiatan saya tidak terhenti setakat itu. Saya juga ikut mengetam padi, dan hasilnya saya jual. Pendapatannya agak lumayan. Bagaimanapun, tiap-tiap hari selasa, saya tidak dapat pergi sekolah. Sebabnya kerana pada tiap hari selasa saya pergi ke Tamu Samut, kalau tidak ke Tamu Kabidahan atau Tamu Guriun, atau ke Tamu di kampung Tekulung. Itu adalah antara tamu yang popular pada masa itu. Saya bawa barang dengan menunggang kuda. Saya menunggang kuda yang saya beri nama Pelanduk. Sebenarnya kuda saya ini asalnya adalah kuda lumba. Saya beli dengan seekor kerbau.Itulah kenderaan saya ke tamu. Pada masa itu, belum ada kenderaan seperti sekarang. Semua barangan yang saya bawa laku dijual. Barangan yang tidak laku, saya tidak bawa balik. Saya jual lelong saja kerana sudah ada keuntungan.

UB: Ke sekolah naik kuda?

Awadnir: Tidak. Sewaktu sekolah di GSS Kota Belud,Saya menumpang di pejabat UPKO, yang terletak dekat tamu. Pada masa itu, saya nampak Taukeh Kinsiong. Saya bertanya sama ada beliau mahu kasih kebun. Saya ambil kontrak dengan beliau dengan upah RM50 ringgit untuk membersih kebun.Kemudian saya minta rakan-rakan saya, yang waktu itu ambil LCE untuk membersih kebun.Saya berikan mereka RM30, saya masih untung RM20.

UB: Wah, rupanya bakat keusahawanan sudah bermula sejak zaman sekolah lagi.

Awadnir: Ada lagi satu pengalaman lain. Iaitu ketika dalam perjalanan ke sekolah, kami terpaksa merentasi sungai Gurung-Gurung.Ambil peluang untuk mandi dan membersihkan diri sebelum ke sekolah.Di sana, saya pernah juga terjumpa pukat di tepi sungai Gurung-gurung, yang sudah dibuang orang.Pukat itu saya ambil, jahit dan pasang merentangi sungai. Saya dapat banyak ikan. Ikan bulan-bulan, ikan lumi dan sebagainya. Saya sempat jual ikan itu kepada orang Cina di kampung berdekatan, dan saya dapat pendapatan sampai RM50 ringgit. Itulah antara pendapatan awal saya.

UB: Apa kerjaya selepas sekolah?

Awadnir: Selepas lulus darjah enam, saya dapat tawaran untuk menjadi guru. Tapi gaji guru pada masa itu ialah RM105 sebulan.Sedangkan pada masa itu, saya berpendapatan RM100 satu hari termasuk hasil pendapatan kedai saya di kampung Jadi saya menolak tawaran itu. Saya sempat sekolah peralihan, bridge one selama enam bulan tetapi kemudian tidak melanjutkan. Pada masa itu, saa sempat beli ikan yu di pasar, saya pikul bawa balik di kampung.Tiga ekor sebelah depan, tiga ekor sebelah belakang. Ikan yu ini berharga 50 sen sebesar paha. Jadi semua harganya RM3.00. Sampai di rumah, ikan yu ini saya potong-potong. Sepotong ikan yu ini boleh tukar dengan segantang padi. Satu kerat ikan yu untuk satu gantang padi. Hasil daripada itu,setelah dikumpul, saya pernah dapat RM5,000 ringgit. Diisi dalam 3 lori enam tan. Hasil daripada ini inilah saya beli tanah, yang terletak berdekatan SMK Arshad sekarang ini.Mula-mula satu lot kini seluas 9 ekar.

UB: Ramai orang mengenali tuan sebagai seorang yang dermawan. Apa yang menyebabkan tuan suka menderma?

Awadnir: Dari dulu memang saya suka bantu orang. Saya tidak tahan melihat orang susah.Asal saya lihat orang susah, saya mesti bantu, tidak kira kaum, bangsa atau agama,

UB: Bagaimana pula timbul idea untuk menubuhkan Yayasan Awadnir Matanggal?

Awadnir: Yayasan Awadnir Matanggal ditubuhkan pada 19 April 2002 dan diluluskan pada 13 Mei 2003. Idea ini timbul kerana saya tidak lari daripada sikap saya yang suka membantu orang. Jadi lebih baik, bantuan itu disalurkan melalui yayasan dan ini dipersetujui oleh isteri dan anak-anak saya.

UB: Boleh terangkan sedikit mengenai tujuan penubuhan yayasan itu?

Awadnir: Yayasan Awadnir Matanggal adalah sebuah badan amal yang tdak mencari keuntungan yang dinamakan "The Registered Trustees of The Awadnir Matanggal Foundation".

Antara tujuannya ialah untuk menjalankan semua jenis kerja-kerja kebajikan sebagaimana Lembaga Pemegang Amanah sifatkan sesuai untuk faedah Rakyat Malaysia yang dilahirkan di kawasan luar bandar atau menetap di kawasan luar bandar terutamanya di Kota Belud.

Selain itu, Yayasan itu ditubuhkan bertujuan untuk meningkatkan dan menyokong kerja-kerja kebajikan melalui bantuan kewangan yang sewajarnya ataucara-cara yang sesuai untuk faedah mereka yang kurang bernasib baik yang tinggal di Kota Belud khususnya yang sakit, miskin kurang upaya dan mangsa-mangsa bencana alam tanpa mengira bangsa, pegangan, kepercayaan dan agama mereka.

Ia juga bertujuan untuk menganjurkan, menjalankan dan menyokong apa-apa skim untuk meringankan penderitaan manusia, meningkatkan tahap kesihatan dan rawatan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman mereka. Selain itu, ia juga bagi menggalakkan dan meningkatkan semua jenis pendidikan dalam apa jua cara dari semasa ke semasa, memberikan bantuan peajaran, kelengkapan seperti bangku,meja,almari, komputer untuk sekolah, kolej dan institusi pengajian di daerah Kota Belud.

UB: Setakat ini, apa program yang dijalankan oleh Yayasan Awadnir?

Awadnir: Antara program yang berjalan ialah mendermakan beberapa keping tanah untuk diwakafkan untuk pembinaan masjid surau. Antaranya Di Kampung Podi, Lumpius, Takulung,Kabidahan, Kondis, Butung, Tangkurus, Kampung Tanjung Batu Usukan , dan tapak sekolah Kemas di Kampung Tangkurus.

Kita juga mewakafkan tanah seluas 45 ekar di Kampung Tengkurus Abadi untuk tapak sekolah sekolah agama, sekolah tahfiz, Kita akan meyantuni anak-anak yatim, saudara-saudara baru dan sebagainya.

UB: Dari mana Yayasan dapat sumber pendapatan?

Awadnir: Kita gunakan sumber pendapatan dan aset yang kita miliki.Yayasan ini tidak bergantung kepada kerajaan. Ia menggunakan sumber yang dimiliki oleh yayasan sendiri untuk memberi bantuan.

Selain itu, kita tubuhkan koperasi yang akan membuka banyak peluang pekerjaan.Sekurang-kurangnya keluarga saya tidak lagi menyusahkan kerajaan kerana yayasan dan koperasi ini boleh membina lapangan kerja untuk mereka yang memerlukan.

UB: Kalau tak silap, Yayasa juga memberi bantuan kecemasan kepada orang yang kurang berkemampuan?

Awadnir: Melalui yayasan ini, sayajuga memberikan bantuan kepada orang-orang yang kurang berkemampuan, kurang upaya dan sebagainya. Selain itu bantuan kecemasan untuk mangsa-mangsa bencana alam, kebakaran . . Yayasan yang saya pengerusikan ini banyak membantu orang-orang yang tidak berkemampuan. Saya tinggal di luar bandar dan saya memahami masalah yang mereka hadapi.

Kta juga mempunyai banyak perancangan yang jauh ke hadapan.Kita berharap dapat menjayakannya.

UB: Terima kasih keraa sudi berkongsi pengalaman dengan kami

Awadnir: Terima kasih