Saturday, November 16, 2013

NORAWI, PENYAIR YANG MEMILIH SEPI UNTUK MELAHIRKAN AKTA BATIN


NORAWI, PENYAIR YANG MEMILIH SEPI UNTUK MELAHIRKAN AKTA BATIN

Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com

SEPI itu indah. Tapi jika mahu melihat keindahan sepi, mungkin kita boleh bertanya kepada penyair Norawi Haji Kata. Baginya, sepi itu indah kerana ia menjadi pendorong untuk beliau terus menghasilkan puisi.

"Menulis puisi merupakan satu tuntutan jiwa yang perlu diteruskan untuk tatapan diri dan juga khalayak pembaca," katanya dalam prakata buku Kumpulan Puisi Akta Batin, yang baru saja diterbitkan oleh Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) pada 2013.

"Bagi saya , puisi bukan setakat gambaran emosi semata, tetapi gambaran pengalaman penulis di sisi masyarakat di mana alam sekeliling sebagai pentasnya.," katanya.

Menurut Norawi, Variasi pengalaman amat penting dalam penciptaan puisi kerana biasanya "saya terusik oleh kerinduan masa lalu, kenangan yang sukar dilupakan dan kesepian sebagai manusia di atas pentas dunia".

Sepi bagi penyair ini juga menyeronokkan. Menurut pengakuannya sendiri , beliau menyatakan "saya amat seronok jika mengalami kesepian dan memang benarlah dikatakan bahawa sepi itu indah kerana ia sebagai pendorong untuk saya terus menulis puisi".

Mengapa begitu? Norawi berkata "saya amat gemar menyendiri tetapi ada ketikanya, saya amat gemar menghayati telatah manusia yang pelbagai selain menghayati keindahan alam semulajadi yang menggetarkan sukma kepenyairan,".

Tetapi mengapa beliau memilih Akta Batin sebagai judul kumpulan puisi ini?

"Dalam puisi saya yang termuat dalam kumpulan puisi yang saya judulkan 'Akta Batin' ini, kebanyakannya adalah berkisar tentang kemanusiaan di mana sebahagiannya berlatarkan politik, perjuangan dan keinsafan.

"Manakala puisi 'Akta Batin' adalah berdasarkan pengamatan saya terhadap alam batin yang mempunyai kerajan diri dan sudah tentulah diri seseorang itu sebagai pemimpin untuk seluruh jasad dan emosi malahan pemikirannya," katanya.

Kumpulan Puisi Akta Batin mengandungi 84 buah puisi yang bertemakan kemanusiaan, keadilan, kesucian dan keikhlasan hati, kesyukuran terhadap nikmat ilahi pengucapan kesedaran terhadap kesalahan sendiri di sisi Tuhan. Pembaca akan dapat merasakan konsep kesejateraan hidup untuk melahirkan pembentukan peribadi mulia melalui kekuatan semangat dan azam, muhasabah diri dan kekuatan membuat keputusan, menguja keberanian dalam proses pemikiran yang bermakna, teguh dan berkesan.

Norawi Haji Kata dilahirkan di Kota Belud Sabah pada 30 Julai 1970. Beliau mendapat pendidikan awal di kampungnya iatu SK Taun Gusi dan SMK Taun Gusi. Oleh kerana minatnya dalam bidang keguruan, beliau telah melanjutkan pengajiannya di Maktab Perguruan Kent, Tuaran dalam bidang Pengajian Melayu Sekolah Rendah dan telah mengikuti kursus lanjutan Sijil Perguruan Khas (KSPK) dalam bidang Kesusasteraan Melayu di Institut Bahasa Melayu pada tahun 2001. Beliau telah berkhidmat sebagai guru di beberapa buah sekolah dan pernah bertugas sebagai Penyelia Pelajaran di Pejabat Pelajaran Daerah Kota Belud bermula tahun 2004. Beliau mendapat Ijazah Sarjana Muda Pengajaran (Pendidikan Rendah) di Universiti Terbuka OUM pada November 2010.

Kelahiran kumpulan puisi itu mampu memperkaya khazanah sastera tanah air disamping memberikan sumbangan pemikiran dan pengalaman kepada khalayak pembacanya.

"Semoga kumpulan puisi ini dapat dibaca dan dihayati para pembaca dan seluruh peminat sastera tanah air," katanya sambil memberitahu bahaa beliau amat beruntung "kerana menjadi lelaki sepi walaupun dalam keadaan yang sentiasa dituntut oleh kesibukan dalam tugas sehari-hari".

 


MARILAH KITA MENYESALI DIRI

MARILAH KITA MENYESALI DIRI

-mengutip nasihat cendikiawan Luwu kepada La Baso

Ada lima macam yang dapat menyebabkan orang terhindar dari rasa penyesalan. Nasihat ini diberikan seorang nenek, cendikiawan Luwu kepada La Baso sebelum ia memangku kedatuan Soppeng.

Nasihat ini diberikan atas permintannya sendiri. Banyak hal yang menggoda manusia sehingga tidak jarang mereka menyimpang dari kemanusian, lalu mereka menderita beban mental berupa penyesalan.

Jadi untuk menghindar dari rasa penyesalan itu, La Baso dinasihatkan agar menjaga lima macam iaitu yang pertama;fikiran,kedua; pertimbangan, ketiga;pilihan, keempat; kewaspadaan dan kelima; perasaan malu.

Lima macam ini diterangkan dalam Lontara kepunyan H Andi Mappasala, yang salinannya terdapat di Perpustakaan Pusat Universitas Hasanuddin, sebagaimana yang dikutip oleh Prof Dr H.A Rahman Rahim dalam bukunya Nilai-Nilai Utama Kebudayaan Bugis.

Adapun yang menutupi yang lima macam itu adalah lima macam pula. Menurut buku itu, yang menutupi fikiran jikalau orang tidak lagi takut pada setiap kata dan perbuatan.

Yang menutupi pertimbangan jikalau orang suka sekali marah.

Yang menutupi pilihan ialah kebodohan.

Yang menutupi kewaspadaan ialah kelalaian.

Yang menutupi perasaan malu ialah kerakusan.

Selanjutnya buku ini menghuraikan bahawa sesungguhnya perbuatan dan perkataan yag bermanfaat berada di sisi orang yang mempunyai fikiran. Sesungguhnya perbuatan yang patut dan layak berada di sisi orang yang punya pertimbangan; sesungguhnya perkataan yang elok tanpa dibuat-buat berada di sisi orang-orang yang berilmu; sesungguhnya kelakuan dan kata-kata yang buruk berada di sisi orang yang bingung dan sesungguhnya kelakukan dan kata kata yang salah berada di sisi orang yang bebal.

Kata-kata nasihat yang diberikan oleh nenek cendikiawan Luwu itu, saya fikir bermanfaat juga untuk kita fikirkan dan renungkan. Walaupun lontara itu sudah berusia ratusan tahun lamanya tetapi ia masih relevan untuk kita amalkan hingga ke hari ini.

La Baso , sebelum ia diangkat menjadi pemimpin, telah dinasihatkan mngenai syarat-syarat orang yang menduduki sesuatu jawatan. Syarat-syarat itu ialah orang yang menjadi pemimpin itu harus memiliki kejujuran. Orang yang menjadi pemimpin itu harus berfungsi akalnya dan orang yang menjadi pemimpin itu, harus mempunyai keberanian dan orangnya juga harus kaya.

Tanda kejujuran itu ada empat, iaitu jika orang berbuat salah kepadanya, dia lantas memberi maaf. Jika diserahi amanah, dia tidak berbuat khianat. Jika kebaikan hanya bagi dirinya itu bukan kebaikan kerana kebaikan baginya ialah yang dinikmati bersama.

Selanjutnya buku ini menjelaskan mengenai tanda orang yang mempunyai fikiran. Ada empat juga. Iaitu yang pertama, orangnya cinta kepada perbuatan yang bermanfaat, orangnya suka kepada kelakuan yang menimbulkan kemaslahatan, orangnya jika menghadapi persoalan selalu berusaha mengatasinya dan orangnya jika melaksanakan segala sesuatu, selalu berhati-hati.

Adapun tanda orang berani ialah pertama tidak orangnya tidak gentar mendengar berita buruk dan berita yang menyenangkan, orangnya tidak suka mendengar khabar angin walaupun dia selalu memperhatikannya, orangnya tidak takut dicabar dan orangnya tidak membezakan lawan yang banyak dan lawan yang sedikit.

Tanda orang kaya pula ialah orangnya kaya kata sebab dia tidak pernah kehabisan kata yang disertai dengan kewajaran, orangnya kaya buah fikiran, orangnya kaya usaha dan orangnya kaya belanja, lagi murah hatinya.

Saya fikir petua-petua dan nasihat nenek cendikiawan Luwu yang tercatat dalam lontara' ini amatlah baik jika amalkan sekiranya kita mahu menghindari rasa penyesalan.

Bukankah terdapat satu kata pepatah, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Oleh itu, jika mahu terhindar dari penyesalan itu kita hendaklah menjaga fikiran, pertimbangan, pilihan, kewaspadaan dan perasaan malu.

Jika kita tidak takut lagi akibat setiap kata dan perbuatan kita, jika kita suka sekali marah, jika kita diselimuti kebodohan, jika kita selalu lalai dan jika kita tidak ada perasaan malu lagi kerana kerakusan, pada saat itulah kita tidak dapat menghindar lagi dari rasa penyesalan.

Kerana itu lebih baik menyesal sebelum terlambat.

MARAWAN, ANAK KAMPUNG YANG BERPENGALAMAN DI PERINGKAT GLOBAL



MARAWAN, ANAK KAMPUNG YANG BERPENGALAMAN DI PERINGKAT GLOBAL

KEGIGIHAN, ketabahan dan semangat tidak mengaku kalah serta berani menghadapi cabaran, akhirnya merubah hidup seorang anak kampung yang hidup susah kepada seorang pengurus kanan kewangan sebuah syarikat yang bergiat di peringkat antarabangsa.

Bagaimanapun, setelah puluhan tahun malang melintang dalam dunia perdagangan minyak dan petrokimia, beliau berhenti kerja, sanggup meninggalkan gaji kira-kira RM30,000 sebulan semata-mata untuk berbakti kepada masyarakat dan rindukan kampung halaman.

Marawan Haji Yassin dilahirkan di Kampung Rampayan Laut Kota Belud pada 17 April 1959. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Nanamun bermula tahun 1967. Selepas itu, beliau memasuki `bridge class' di SMRK Taun Gusi sebelum menduduki tingkatan 1 di SMK Arshad. Tidak lama kemudian, beliau berpindah ke SMK Likas hingga lulus MCE (Malaysian Certificate of Education). Selepas lulus MCE, beliau melanjutkan pelajaran di SMK All Saints hingga lulus HSC pada 1981. Tidak lama kemudian beliau berangkat ke Amerika Syarikat untuk meneruskan pengajian di University of Toledo, Ohio sehingga lulus BBA in Finance.

Sekembalinya ke tanahair, beliau sempat menjadi guru sementara di SMK Arshad Kota Belud. Pada 1 Jun 1986, beliau bertugas di Sabah Gas Industries (SGI) Labuan. Kemudian apabila syarikat itu diambilalih Petronas, Marawan bertugas sebagai eksekutif perbendaharaan di Petronas Methanol Labuan pada 1 Jun 1992 sehingga 1996 .Beliau pernah menduduki pelbagai jawatan di Petronas. Pada 1996 hingga 1 Mac 1997 , beliau bertugas di Kuala Lumpur sebelum ditugaskan pula di Petronas Dagangan Sdn.Bhd sejak Disember 1997 hingga Jun 2000. Selepas itu, beliau bertugas pula sebagai Pengurus Kewangan dan Operasi Logistik MITCO, sebuah anak syarikat milik penuh Petronas . Beliau kembali bertugas di Petronas Methanol Labuan sebagai Pengurus Kewangan daripada 1 April 2008 hingga 30 September 2010, Selepas itu, beliau ditukarkan semula ke semenanjung sehingga berhenti pada 10 Mac 2013 sebagai Pengurus Kanan Operasi dan Logistik, Primesourcint International, anak syarikat penuh Petronas yang banyak terlibat dalam perdagangan petro chemical, pengimportan paip untuk kegunaan pelantar minyak Petronas.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN sempat menemui beliau di salah sebuah restoran di Jalan Pantai untuk berkongsi sedikit pengalaman beliau ketika zaman persekolahan dan perhatiannya terhadap nasib dan masa depan bangsanya.Ikuti petikan temubual bersama beliau pada satu pagi yang cerah di ibu negeri.

UTUSAN BORNEO: Terima kasih kerana sudi ditemuramah untuk ruangan Sembang Sabtu. Mungkin tuan boleh ceritakan masa persekolahan dahulu. Boleh ceritakan sedikit?

MHY: Jika diingat kisah-kisah sewaktu bersekolah dahulu, memang banyak. Kesukaran hidup yang dialami.Terpaksa berjalan kaki lebih dua kilometer ke sekolah kerana tiada kenderaan. Pergi ke sekolah pun tidak bawa bekal. Tiada duit untuk bekal. Kasut pun tiada. Sepulangnya dari sekolah, berjalan kaki lagi. Singgah cari jambu batu yang tumbuh liar di tepi jalan. Setibanya di rumah, makan nasi, kadang-kadang lauknya minyak kelapa, kadang makan dengan garam, kadang makan dengan gula. Waktu itu kehidupan memang susah. Tapi walaupun hidup dalam keadaan susah dan miskin seperti itu, tetapi saya tidak pernah merintih. Selain itu, dalam tempoh enam tahun itu, saya tidak pernah mangkir ke sekolah. Saya jarang sakit, kalau setakat demam, saya tetap ke sekolah.

UB: Bagaimana pula suasana belajar di rumah?

MHY: Dulu bukan ada letrik. Saya belajar guna pelita minyak tanah. Kadang terpaksa belajar, pasang kelambu kerana siang malam banyak nyamuk.

UB: Bekalan air pun mungkin tidak ada pada waktu itu. Kalau mandi bagaimana pula?

MHY: Mandi terpaksa guna air telaga. Kadang-kadang dalam telaga, ada katak hijau. Itulah suasana masa itu. Kehidupan memang susah.

UB: Siapa yang banyak beri dorongan?

MHY: Saya fikir semangat diri yang kuat menjadi pendorong saya.

UB: Selepas sekolah rendah, tuan sekolah di mana?

MHY: Saya bersekolah di SMRK Taun Gusi pada tahun 1974 dalam `bridge class' atau kelas peralihan. Satu cabaran baru kerana sewaktu di sekolah rendah, satu perkataan English pun kita tidak tahu. Antara rakan saya ketika itu ialah Tabligh, Akiah, Abdul Muar, Parsat, Kerim dan lain-lain lagi. Lepas itu, tingkatan 1, di SMK Arshad.

UB: Kemudian tuan sekolah dimana?

MHY: Tidak lama kemudian, saya pindah ke SMK Likas Kota Kinabalu, belajar dalam English Medium (aliran Inggeris) hingga MCE (Malaysian Certificate of Education) setara dengan SPM. Kemudian pada tahun 1980 hingga 1981, saya bersekolah di All Saints hingga upper six.

UB: Apa kendala belajar dalam aliran Inggeris? Bagaimana penerimaan masyarakat ketika itu?

MHY: Antara penghalang kemajuan pada masa itu ialah apabia kita bercakap bahasa Inggeris kita dibilang temberang. Kalau kita bercakap bahasa Melayu tidak pula begitu, padahal kan kedua-duanya bukan bahasa ibunda kita.

UB: Siapa antara rakan sekolah yang masih ingat?

MHY: Abekan Liun, Datu Rosmadi Sulai (Kini Pengarah Lembaga Kebudayaan Sabah (LKS) dan ramai lagi.

UB: Selepas tingkatan enam, tuan melanjutkan sekolah dimana?

MHY: Saya melanjutkan pelajaran di Universiti of Toledo, Ohio sehingga lulus BBA in Finance. Antara rakan satu universiti ialah Abekan Liun kini bertugas sebagai Ketua Penolong Pengarah INSAN, Abd Gari Itam (Pegawai Daerah Kota Belud), Ir Ajin Gagah, Nurbin, engineer di JKR Kota Belud, Sapidi Haji Bak, Ag Ismail.

Pelajar Sabah yang lain pada masa itu ialah Kibin Haji Samad, Omar Mamah, Dr Kassim, tapi mereka pindah universiti ke Indiana, Tiara Sibil dan lain-lain.

UB: Apa kerja tuan selepas pulang dari Amerika Syarikat?

MHY: Saya menjadi guru sementara di SMK Arshad Kota Belud. Kemudian pada 1 September 1986, saya bertugas di Sabah Gas Industries. Selepas itu, saya bertugas di Petronas Methanol Labuan pada 1 Jun 1992 sebagai Eksekutif perbendaharaan. Pada 1996 hingga 1 Mac 1997 saya bertugas di Semenanjung. Kemudian saya ditugaskan pula di Petronas Dagangan Sdn,Bhd sejak Disember 1997 hingga Jun 2000. Kemudian saya bertugas pula sebagai Pengurus Kewangan dan Operasi Logistik MITCO, sebuah anak syarikat milik penuh Petronas. Pada 1 April 2008 hingga 30 September 2010, Saya bertugas di Petronas Methanol sebagai Pengurus Kewangan sebelum pindah semula ke Semenanjung. Saya berhenti pada 10 Mac 2013 sebagai Pengurus Kanan Kewangan dan Logiistik, Primesourcint International, anak syarikat penuh Petronas yang banyak terlibat dalam perdagangan petro chemical, pengimportan paip untuk kegunaan pelantar minyak Petronas.

UB: Kenapa tuan berhenti walaupun hanya tinggal satu tahun lagi usia bersara?

MHY: Saya mengambil keputusan untuk berhenti kerana saya rasa ingin berbakti kepada masyarakat. Selama ini saya agak jauh dengan mereka. Lagi pula saya ingin tinggal bersama masyarakat. Saya berhenti supaya ada masa untuk tingga bersama keluarga. Selain itu, saya ingin menjaga kesihatan saya.Tidak guna kita punya banyak duit tetapi tidak sihat atau terlantar sakit. Kita boleh cari duit tetapi kasih sayang tidak. Bagi saya kehidupan yang baik dan berjaya ialah apabila semua orang dapat manfaatnya

UB: Tuan katakan mahu berbakti kepada masyarakat. Boleh jelaskan?

MHY: Saya balik untuk berbakti kepada masyarakat. Kalau bukan kita siapa lagi. Martabat bangsa dipandang tinggi adalah berpunca daripada kita sendiri. Kalau kita berbuat baik, berbakti mulia, maka kita boleh membawa nama baik bangsa kita bersama-sama. Di kalangan masyarakat Iranun sendiri, ramai yang terpelajar. Lebih ramai yang terpelajar maka lebih baik kerana mereka dapat memberikan imej yang baik kepada bangsa. Walaupun Iranun, etnik yang bilangannya tidak ramai, tetapi ia telah melahirkan ramai graduan.

UB: Bagaimana suasana kerja di Kuala Lumpur, jika dibandingkan di Sabah semasa tuan masih bertugas?

MHY: Saya keluar jam 6.15 dari dari rumah. Saya tinggal di Rawang Selangor. Trafik jem membuat kita tertekan. Begitulah setiap hari, keluar dari rumah jam 6.15, balik jam 11.00 malam.

UB: Hampir tak ada masa untuk keluarga?

MHY: Saya berhenti kerana ingin berada dekat dengan keluarga dan masyarakat. Tapi kalau ada perasaan kita letih atau tidak mahu kerja, lebih baik kita berhenti kerana ia mempengaruhi prestasi kerja kita dan tidak baik untuk syarikat. Kita jangan pentingkan diri sendiri.Kerja jangan membebankan.Kalau ada fikiran tak mahu kerja lebih baik berhenti, jangan jadi beban kepada syarikat.

UB: Apa tugas terakhir tuan sebelum berhenti?

MHY: Jawatan terakhir saya sebelum berhenti ialah Pengurus Kanan Kewangan , Operasi dan Logistik Primesourcint, anak syarikat penuh Petronas. Syarikat ini terlibat dalam perniagaan petrokimia, pengimpotan paip untuk pelantar minyak dan sebagainya. Dalam syarikat ini, saya banyak terlibat merundingkan perniagaan petrokimia di peringkat global.

UB: Oh ya Apa cita-cita dulu tuan dahulu ?

MHY: Dulu tiada cita-cita. Dulu saya suka mata pelajaran sejarah. Saya suka berpuisi. Di sekolah saya dapat markah penuh dalam sejarah.

UB: Kenapa suka sejarah?

MHY: Saya suka ksah-kisah, tudtul (silsilah), baca puisi dan sebagainya.

UB: Tapi akhirnya tuan memilih bidang lain? bidang kewangan?

MHY: Bagi saya kita harus multi skill, serba boleh.

UB: Ramai graduan kita lemah dalam bahasa Inggeris. Boleh komen sedikit?

MHY: Bagi saya kita mengatasi kelemahan ini. Sebagai seorang graduan kita mesti melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan. Kita harus melengkapkan diri dengan bahasa Inggeris dan kalau boleh bahasa-bahasa asing yang lain seperti Mandarin, Jepun, Arab dan sebagainya. Bagaimana kita boleh memasuki pasaran global kalau kita tidak boleh bercakap dalam bahasa Inggeris.

UB: Bagaimana tuan belajar bahasa Inggeris?

MHY: Saya kebetulan dari bridge class (kelas peralihan ) hingga upper six dalam English Medium (Aliran Inggeris). Memang susah kerana pada masa itu kurang buku rujukan. Waktu itu saya rajin ke perpustakaan, kadang-kadang sampai jam 11.00 malam, baru saya balik. Sewaktu tinggal di Likas, saya belajar di bahawa pohon Ru.

UB: Masyarakat kita dikatakan lemah dalam Inggeris dan matematik? Apa pendapat tuan?

MHY: Sebenarnya kalau kita berusaha tak ada masalah. Penguasaan kita lemah dalam matematik, sains dan bahasa Inggeris kerana kita kurang melatih diri kita. Untuk memajukan bangsa kita kita harus juga menguasai banyak bidang ilmu.

UB: Soal bahasa juga nampaknya menarik perhatian tuan? Ada apa dengan bahasa kita?

MHY: Bahasa kita melambangkan akal budi dan kekayaan budaya kita. Cuma saya risau soal bahasa. Kalau kita tidak bantu, bahasa kita mungkin pupus satu masa nanti. Kita perhatikan, walaupun ibu dan bapanya Iranun tetapi anaknya bercakap dalam bahasa Melayu.

Saya terkejut bila ikut main bola, di kampung juga kerana ada anak-anak kita yang berusia 18 hingga 20tahun , bercakap bahasa Melayu sesama mereka kemungkinan hilang sediit masa lagi

Jika tidak wujud kesedaran untuk memelihara dan memulihara bahasa kita, kita khuatir lama-lama ia akan hilang. Apalagi kalau perkara ini kita biarkan dan kalau tidak dibantu, saya khuatir ia akan pupus satu masa nanti.

UB: Kita mempunyai banyak persatuan yang boleh membantu? Apa komen tuan?

MHY: Kita harus perkuatkan persatuan supaya ia lebih efektif.Kalau boleh ia mesti dirombak, dikelola secara profesional, mempunyai sistem fail yang baik, sistem keahlian dan data yang teratur, dan sebagainya. Sekarang ini walaupun, kita mempunyai ramai graduan tetapi kita tidak tahu pasti berapa jumlah lulusan jurutera, undang-undang, bahasa, sastera, sejarah. Mungkin jumlah yang lulus dalam perubatan tidak ramai, dalam bidang senibina arkitek dan sebagainya. Data-data ini yang kita perlukan untuk memudahkan kita merangka pelan tindakan demi untuk kemajuan bangsa.

Yakinlah bahawa jika kita bersatu, kita tambah kuat. Kalau sehelai rambut mungkin mudah putus tapi kalau banyak, ia bertambah kuat. dengan sistem pengurusan persatuan yang telus dan tersusun, semua orang boleh memainkan mereka masing-masing. Kita menggerakkan kempen keahlian untuk , mencari dana untuk mengukuhkan kedudukan kewangan persatuan. Sebuah persatuan akan berjaya jika ia mempunyai kepimpinan yang baik dan kedudukan kewangan yang stabil.

Dalam komuniti Iranun sebagai contoh, kita mempunyai persatuan seperti Persatuan Bumiputera Iranun Sabah (PISBA), Persatuan Graduan Iranun Sabah (PAGISA), Perisa, Waris dan sebagainya. Persatuan-persatuan ini mampu memainkan peranan positif dalam menentukan arah kemajuan bangsa sekiranya ia ditadbir dengan baik dan tidak dimasuki kepentingan partisan.

UB: Apa pandangan tuan terhadap generasi muda kita?

MHY: Generasi muda kita memerlukan lebih banyak pendedahan. Mereka harus berani. Berani menyuarakan aspirasi atau sesuatu yang mereka fikirkan penting walaupun mungkin sesetengah orang kita sukakan orang yang pendiam.

Tuesday, November 12, 2013

CIKGU ASIAH, SANGGUP BERJALAN KAKI MASUK HUTAN KELUAR HUTAN UNTUK BERSEKOLAH

CIKGU ASIAH, SANGGUP BERJALAN KAKI MASUK HUTAN KELUAR HUTAN UNTUK BERSEKOLAH

KEGIGIHAN wanita luar biasa ini untuk mengejar ilmu layak diteladani. Beliau sanggup berjalan kaki, masuk hutan keluar hutan, menuruni bukit, menyeberangi sungai semata-mata untuk bersekolah.

"Saya menyimpan satu perasaan.Saya mahu belajar," kata Cikgu Asiah binti KK Imat, satu-satunya perempuan dari kampungnya yang sanggup meredah hutan untuk mengecap pendidikan di SRK Telipok. Tiga kali terpilih sebagai guru cemerlang sepanjang kerjayanya, mantan Guru Besar SK Lapasan Telipok ini menceritakan sedikit pengalamannya sebagai pendidik sehingga bersara.

Cikgu Asiah binti KK Imat dilahirkan di Kampung Kebayau, Telipok pada tahun 1949. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Pekan Telipok mulai tahun 1963 sehingga lulus peperiksaan darjah enam. Pada tahun 1969, beliau memasuki Maktab Perguruan Kent Tuaran sehingga tahun 1971. Sepanjang berada di Maktab, beliau dilantik sebagai Ketua Penuntut wanita. Selepas menamatkan kursus perguruan, beliau ditempatkan di SRK Bundu Tuhan Ranau. Beliau kemudian berpindah ke SRK Pekan Ranau. Selepas berada selama 13 tahun di sana, beliau berpindah ke Sekolah Pendidikan Khas SK Puhun Tunuh sebelum dilantik sebagai Penolong Kanan SK Tansau, Putatan. Selepas itu, beliau berkhidmat di SK Lapasan sebagai guru besar sehingga bersara.

Beliau seorang yang rajin mengikuti pelbagai kursus. Selain itu, beliau pernah juga mengikuti kursus di Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK) di Kuala Lumpur. Ini menjadikan beliau seorang guru yang serba boleh sehingga pernah dianugerahkan guru cemerlang sebanyak tiga kali.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN berpeluang menemubual beliau di kediamannya di Taman PuteraJaya Telipok baru-baru ini.Ikuti petikan temubual bersama beliau.

UB: Di mana Cikgu dilahirkan? Boleh ceritakan sedikit latar belakang Cikgu?

CIKGU: Saya lahir di Kampung Kebayau. Dalam surat beranak, saya lahir tahun 1949 tapi mungkin saya lahir sebelum itu kerana daftar lewat. Saya anak kedua daripada sembilan adik beradik. Abang saya meninggal selepas Jepun.

UB: Barangkali kehidupan sewaktu pendudukan Jepun agak sengsara.Bagaimana agaknya keadaan masa itu di kampung?

CIKGU: Penduduk kampung masa itu, masuk hutan keluar hutan. Lampu pun tiada. Orang kampung takut Jepun.

UB Cikgu sekolah dimana semasa sekolah rendah?

CIKGU: Saya bersekolah di SRK Pekan Telipok, tahun 1963. Saya satu-satunya perempuan dari kampung Kebayau yang sekolah pada masa itu. Berjalan kaki berbatu-batu,meredah hutan, menuruni bukit, menyusuri kebun getah, berjalan di siring (siring-dialek Melayu Sabah bermaksud tepi) sungai, menyeberangi sungai kecil sebelum sampai ke sekolah. Empat tahun saya berjalan kaki ke sekolah. Mulanya saya memberanikan diri untuk ke sekolah. Ibubapa tidak menggalakkan. Tetapi saya cari jalan untuk pergi sekolah. Saya lari ke rumah adik bapa dan tinggal di sana. Tiada uniform. Harga baju uniform RM1.60 sen. Saya dapat galakan dari kawan saya, Cikgu Tiara Usaran. Waktu itu saya tidak tahu , saya tidak pandai apa-apa. Tiara yang ajar. Tapi saya fikir, kalau dia orang boleh menghabiskan sekolah, kenapa saya tidak.

UB: Apa yang mendorong cikgu untuk ke sekolah?

CIKGU: Saya menyimpan satu perasaan, saya mahu belajar. Saya ingin membaca bahan-bahan bacaan. Ada majalah tapi saya tidak boleh membaca. Majalah itu dibawa oleh rakan rakan yang lebih tua. Kakak Rupiah bawa majalah. Waktu itu harga majalah 50 sen. Majalah hiburan berisi gambar gambar bintang filem. Waktu itu saya suka filem hindi. Saya suka letakkan tahi lalat di dahi supaya kelihatan seperti pelakon hindi. Kadang lucu juga kalau dingat kenangan masa lalu itu. Lucu tapi benar.

UB: Tentu banyak yang menarik waktu di sekolah?

CIKGU: Saya terus masuk darjah dua. Waktu itu saya sudah besar. Saya kuat belajar. Tulisan sama dengan yang ditulis di papan hitam. Saya mesti habis hafal. Dua minggu dalam darjah dua, ada peperiksaan. Masa itu saya sudah pandai mengira kerana keluarga saya ada kedai runcit.Saya membantu mereka berjualan. Apabila keputusan peperiksaan diumumkan, saya dapat 100 peratus markah dalam matematik. Saya biasa mengira, itu sebabnya saya dapat menjawab dengan betul. Mengenai kepandaian mengira ini, saya belajar dari ibu. Kawan ibu, bini Tin Chang, mengira pakai sempoa. saya juga pandai menggunakan timbangan atau dacing.

UB: Kemudian cikgu naik darjah tiga?

CIKGU: Saya naik darjah tiga. Tinggal bersama Nomi Linggod.Saya duduk rumah dia.Mesti belajar. Pertengahan tahun ada ujian. Dia dapat markah bagus, saya juga dapat markah yang baik. Saya tidak belajar darjah empat, terus naik darjah lima. Jadi saya hanya menduduki darjah 3, 5 dan 6.

UB: Selepas itu, cikgu melanjutkan sekolah di mana?

CIKGU: Saya terpaksa berhenti.Orang tua tidak mampu. Terpaksa cari kerja. Apabila mama meninggal,Saya tinggal tempat sepupu, Cikgu Sabri Jahim.Dia guru besar. Beliaulah yang memberi galakan kepada saya. Kemudian saya belajar untuk mengikuti peperiksaan SRP atau Sijil Rendah Pelajaran. Saya belajar sungguh-sungguh. Saya lulus, dapat pangkat A dan kemudian ikut peperiksaan masuk Maktab. Saya diterima memasuki Maktab Kent Tuaran tahun 1969.

UB: Lama belajar di maktab?

CIKGU: Saya belajar di Maktab Kent selama tiga tahun, dari tahun 1969, 1970. Semasa di maktab, saya dilantik sebagai Ketua Pelajar. Saya dilantik Ketua Penuntut Perempuan di Maktab Kent.Masa itu terdapat 109 pelajar wanita semuanya.Tahun 1971 saya keluar maktab. Saya menjadi cikgu pertama dari Kebayau, pelajar wanita dari kampung yang mula-mula menjawat jawatan guru dan kemudian dilantik menjadi guru besar.

UB: Dimana cikgu ditempatkan selepas lulus dari Maktab?

CIKGU: Saya ditempatkan di SRK Bundu Tuhan, Ranau pada tahun 1972. Di sana, semangat belajar tidak pernah terhenti. Saya ambil SPM, Sijil Pelajaran Malaysia tapi tidak berjaya.Saya ambil lagi, sehinggalah saya lulus SPM. Saya ingat, anak saya lahir, barulah saya lulus SPM. Kemudian saya di tukar di SRK Pekan Ranau dan diambil sebagai pembantu Penyelia Hisab Sains. Sayalah yang cari bahan bantu untuk mengajar matapelajaran itu. Bukan macam guru sekarang.

UB: Berapa lama cikgu mengajar di Pekan Ranau?

CIKGU: Saya mengajar di Ranau selama 13 tahun. Di sanalah anak-anak saya lahir, lima lelaki satu perempuan. Suami saya, Cikgu Sutrisno juga mengajar di sekolah yang sama.

Sebenarnya, saya tidak fikir lagi pindah. Di sana sudah hidup selesa. Tanaman juga sudah berbuah. Dapat juga menternak ayam sedikit-sedikit. Tapi kemudian suami saya ditawarkan untuk mengajar di Sekolah Pendidikan Khas Puun Tunoh.

UB: Boleh ceritakan keadaan jalan raya ke Ranau pada masa itu?

CIKGU: Pada masa itu, keadaan jalan raya amat teruk sekali. Tidak seperti sekarang. Dulu kalau hujan masuk lumpur. Masa itu ikut TUT.Tuaran United Transport, jam 8.00 pagi berangkat, sampai jam 7.00 malam.Bas berhenti henti. Saya masih ingat nama pemandunya. Drivernya Sau ki, Mong Ko, Aing ko, muka nampak biji mata saja. Mandi habuk.Kalau orang sekarang tentu banyak komplen. Tada gambar cari bahan dalam hutan.Mana ada komputer. Gaji pun RM150 sebulan

UB: Cikgu masih ingat, siapa diantara pelajar SRK Pekan Ranau sewaktu cikgu mengajar di sana?

CIKGU: Antara pelajar yang saya ingat ialah Dr Ramzah Dambul, beliau anak yang pendiam tapi pandai, Ibrahim Latif dan lain-lain lagi.

UB: Dari Ranau , cikgu pindah ke mana?

CIKGU: Kami pindah ke SK Puun Tunoh Penampang sebuah sekolah pendidikan khas. Suami saya dilantik sebagai pengelola sekolah khas itu. Pada masa itu, Pengarah Pendidikan ialah Datuk Kamal E Quadra. Itulah juga pertama kali suami isteri dapat surat pelantikan kenaikan ke DG5 dalam satu sampul.

UB: Selepas itu, cikgu bertugas di mana pula?

CIKGU: Saya ditukarkan ke SK Tansau sebagai penolong kanan. Sekolah itu mempunyai kira-kira 2,000 orang murid. Di sana fikiran saya terbuka. Selepas itu, saya diberi tugas sebagai guru besar SK Lapasan, sehinggalah bersara pada tahun 2004.

UB: Azam cikgu untuk meningkatkan ilmu pengetahuan amat mengagumkan. Apa rahsianya?

CIKGU: Itu sebenarnya perjuangan dari kita sendiri untuk keluar dari keadaan. Selepas lulus darjah enam, saya berusaha sendiri ambil SRP sebagai calon persendirian.Kemudian ambil SPM sehingga lulus. Kemudian ambil diploma. Saya juga rajin mengikuti kursus. Bermacam-macam kursus untuk melatih bakat kepimpinan dan menambah pengetahuan saya.

UB: Jawata terakhir cikgu sebelum bersara?

CIKGU: Jawatan terakhir saya sebelu bersara ialah Guru Besar DG4.Sepanjang kerjaya dalam bidang perguruan, saya menjadi guru cemerlang sebanyak tiga kali. Jadi penilai di sekolah-sekolah di semenanjung dengan tajaan jabatan. Pernah jadi juara SSM sayu kali. Saya bangga kerana hasil kegigihan saya sendiri. Saya bertekad untuk belajar dengan azam saya sendiri.Saya bersyukur. Saya tidak mahu mengalah.Kalau orang boleh, kenapa saya tidak boleh.

UB: Cikgu tentu sibuk waktu itu. Bagaimana respon keluarga?

CIKGU: Saya bersyukur kerana mendapat suami yang begitu memahami.Selalu bagi nasihat. Kami kerja sampai petang.Turun pagi, kadang pulang hanya untuk tukar baju dan kemudian menyiapkan semula tugas-tugas.

UB: Apa antara tugas cikgu selain mengajar?

CIKGU: Saya selalu menjadi guru kaunseling.Sering memberi motivasi kepada pelajar dan guru-guru untuk meningkatkan diri. Kami kumpulkan pelajar SK Babagon Toki, SK Terian, SK Buayan, SK Nungkobungon, sekolah-sekolah yang agak jauh, kita kumpulkan dan berikan mereka kaunseling.

Selain itu,Kita pernah buat projek pengajaran yang lain daripada yang lain, Kita buat integrasi sekolah normal dengan sekolah khas sehingga mendapat Anugerah Cemerlang 1998.

UB: Sebagai salah seorang guru yang pernah mengajar di SK Puun Tunoh ketika pertama kali ia dibuka, cikgu masih ingat nama-nama pelajar ketika itu?

CIKGU: Antara pelajar pertama SK Puun Tunoh, sekolah pendidikan khas ialah tujuh Siti Madarin, Norhayati Hamzah, Robert Duil, Hendry Lapik, Suraya Ong,Samsuri Kanada,Rosley Yusuf. Memang banyak pengalaman sewaktu bertugas di sekolah itu.Cabarannya lebih besar jika dibandingkan dengan sekolah biasa.

UB: Selepas bersara, apa kegiatan cikgu?

CIKGU: Selepas bersara,sekarang saya menjadi YB kampung atau Yang Bersara di kampung. Banyak aktiviti yang saya lakukan untuk mengisi masa terluang. saya bergiat di Pasar Tani, belajar jual nasi lemak. Dua tahun saya balik kampung tanam serai, menjual sayur, tanam halia, jagung dan sebagainya. Anak-anak sudah membesar dan mempunyai kehidupan sendiri. Lima lelaki dan seorang perempuan.Setiap hujung minggu, jika ada masa terluang, mereka balik ke rumah. Anak yang sulung, Mohd Ridhwan Sutrisno (guru PK) Mohd Ridznan (bertugas matrikulasi Labuan) Mohd Rizlan (IKBN)Mohd Rizan (penguatkauasa perdagangan), Nur Suhana guru, Mohd Rafi Jabatan Forensik.Alhamdulillah mereka berjaya.

Saya juga aktif dalan pertubuhan peladang kawasan dan mengetuai biro pendidikan. Asalkan kita berusaha, saya percaya Allah selalu memberi yang terbaik.

 

 

 

 

 

 


Seketika mendengar cerita Encik Daud




SEKETIKA MENDENGAR CERITA TUAN DAUD

Apabila jaguh badminton digelar wira Negara, kami tidak cemburu. Kami juga tidak cemburu apabila pendaki gunung Everest, perenang selat atau penerjun dan sebagainya dikurniakan bintang kebesaran, diberi gelaran, diberi rumah atau tanah dan sebagainya. Kami tidak cemburu.

Malangnya, pejuang anak-anak tempatan yang bergadai nyawa, siang malam, hujan dan panas, tidak mendapat apa-apa penghargaan. Apabila kami minta untuk diberikan rumah atau tanah untuk bercucuk tanam, rasanya kami tidak berlebih-lebihan.

Kerajaan seakan tidak berbuat sesuatu untuk mencari pejuang anak-anak tempatan dan diberi apa sahaja yang difikirkan sesuai agar mereka dapat merasai bahawa perjuangan dan pengorbanan mereka dihargai dan berbaloi dengan titisan keringat demi untuk keselamatan rakyat sejagat.

Walaupun setelah 56 tahun Sabah mencapai kemerdekaan melalui pembentukan Malaysia, penghargan kepada bekas polis sebagai pejuang Negara masih kurang.


Bekas-bekas polis juga perlukan penghargaan dan pengiktirafan. Mereka telah berjuang memastikan keselamatan Negara sentiasa terjamin.

Kami seperti dilupakan, kata Daud Kalakhan, seorang bekas polis yang telah lama bersara. Beliau menceritakan bagaimana bekas-bekas pejuang yang terlibat dalam peristwa Kalabakan tidak diberikan perhatian sewajarnya.

Padahal sumbangan pejuang dalam peristiwa Kalabakan, mungkin sama besarnya dengan sumbangan yang diberikan oleh wira negara dalam peristiwa di Tandou.

Namun pejuang-pejuang yang terlibat dalam peristiwa Kalabakan seolah-olah dilupakan.

Kalabakan adalah suatu tempat di daerah Tawau berhampiran dengan perbatasan Kalimantan Borneo dan Negeri Sabah.

Di Kalabakan ini ada sebatang sungai.Penduduknya terdiri dari suku kaum Tidong Bolongan dan suku Murut,katanya.

Oleh sebab penduduknya begitu ramai, demi keselamatan, maka satu pasukan polis ditempatkan di Kalabakan.

Pada Jun 1963, polis dikerahkan untuk berkawal di Kalabakan.Seorang berpangkat kopral dan enam anggota North Borneo Police Force dan anggota ini ditempatkan di sebuah rumah beratapkan daun nipah berdindingkan kajang berhampiran pejabat kompeni.

Pada masa iu juga ura-ura Borneo Utara sedang dalam proses Merdeka kerana rakyat berbilang kaum mencapai kata sepakat untuk mencapai kemerdekaan.

Pada 16 September 1963, Borneo Utara (Sabah) mencapai kemerdekaan.Pasukan polis diminta untuk menaikkan bendera sempena Sabah Merdeka.


Anggota polis terdiri dari Cpl 186 Anggang Kumpit, Pc399 Dominic Nain Munting, Pc179 Matusin Ag Tangah, Pc222 David Jailini Kitingan, Pc483 Adimin Abd Hamid,Pc 1061 Greygory Lajumbong dan Pc78 Idang Dungok.

Pc Matusin diarahkan untuk menaikkan Bendera Malaysia dan menurunkan Bendera Union Jack.Cpl 186 Anggang Kumpit menembak 7 das peluru ke atas menandakan "Sabah Telah Merdeka" pada 16 September 1963.

Apabila Sabah merdeka melalui Gagasan Malaysia maka tercetuslah Konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia sejak mencapai kemerekaan.

Pasukan polis berusaha untuk bina bangunan tempat berkawal. Bangunan tersebut dibina berhampiran Sungai Kalabakan.

Pada 29 Disember 1963, Kalabakan diserang. Salah seorang dari enam anggota yang terlibat itu ialah Sarjan Mejar (B) Matusin Ag Tengah, masih hidup.Kini beliau tinggal di Kampung Buang Sayang.

Bagaimanapun, beliau hanya menerima pencen ala kadar saja dan tidak setanding berbanding pengorbanan yang dicurahkan kepada negara.

Katanya, kerajaan haruslah memberikan penghargaan yang setimpal kepada mereka yang pernah berjuang semasa kemerdekaan Sabah setelah berlakunya konfrontasi Indonesia di Tawau dimana mereka telah berjuang mati-matian demi untuk mempertahankan negara khususnya Negeri Sabah pada tahun 1963.

"Kami bukan meminta berlebih-lebihan tetapi sekurang-kurangnya berpatutan bagi mengimbangi kos sara hidup yang makin meningkat.

"Kami juga mengharapkan perjuangan kami menggadaikan nyawa mempertahankan kedaulatan negara tidak disia-siakan." katanya.

Sunday, November 3, 2013

Kematian hanyalah `muli lahat' atau pulang kampung



KEMATIAN HANYALAH MULI LAHAT ATAU PULANG KAMPUNG

KETIKA sedang menikmati teh tarik di kedai mamak di Jalan Pantai , seorang rakan tiba-tiba menerima panggilan telefon dari Semporna mengkhabarkan berita duka itu.

Ada orang kampungnya `muli lahat'.

Muli Lahat? . Saya tertarik dengan istilah itu. Muli' dalam bahasa Bajau bereti pulang. Lahat pula bermakna kampung atau negeri.

"Muli aku ni lahat'" bermaksud saya balik ke kampung. Tetapi `Muli Lahat' adalah istilah untuk meninggal dunia. Secara harfiah Muli Lahat bermaksud `pulang kampung atau pulang ke negeri' dalam terminilogi orang Bajau Pantai Timur khususnya di Semporna, ia merujuk kepada meninggal dunia.

Saya fikir istilah yang digunakan oleh orang Bajau Semporna itu amat tepat dan mengandungi makna yang mendalam.

Jika kita fikirkan dari sudut falsafahnya, istilah `muli lahat' itu menunjukkan bahawa masyarakat Bajau Semporna menganggap bahawa kematian adalah perjalanan pulang ke negeri asal.

Kematian dianggap sebagai kampung halaman atau negeri abadi, tempat kita berpulang. Kematian adalah satu proses kepulangan ke tempat asal kita, ke kampung halaman kita yang kekal. Tempat kita menetap untuk selama-lamanya.

Itulah sebabnya istilah `Muli Lahat' itu begitu memikat bagi saya.Menarik untuk difikirkan bersama. Masyarakat Bajau Semporna secara arif menamakan kematian itu sebagai hanya pulang kampung, yang membawa makna yang sangat mendalam.

Muli Lahat bagi orang-orang tua bukan sekadar kematian tetapi sebenarnya hanya pulang kampung atau pulang ke negeri kita yang abadi.

Dalam masyarakat lain di negeri ini,saya tidak mwemui istilah seperti ini digunakan untuk merujuk kepada kemtiian. Muli Lahat atau pulang kampung, bagi orang lain mungkin hanya bermakna pulang ke kampung biasa, ada lambaian pohon kelapa, pasir pantai, kebun buah-buahan, sawah padi, dan sebagainya.

Bagi masyarakat Bajau di Pantai Barat, perkataan yang merujuk kepada kematian ialah `ngemban'. Ada juga yang mengatakan `muli ta laat dembila' atau makna harfiahnya pulang ke negeri seberang' atau `muli ta laat dembua', pulang ke negeri satu.

Ngemban bermaksud meninggal. Saya fikir perkataan ini boleh berdiri sendiri. Mungkin akar katanya `ban' tetapi perkataan `ban' tidak membawa apa-apa maksud dalam masyarakat Bajau.

Kalau ngemban bermaksud meninggal, temban pula bermaksud tinggal.Ketembanan bernaksud ketinggalan, nimbanan bermaksud ditinggalkan dan sebagainya. Kehidupan ini berjalan terus tetapi sampai satu ketika tiba saatnya kita terpaksa berhenti di satu titik. Titik kematian, yang menghantarkan kita ke negeri satu.

Muli ta laat dembila atau pulang ke negeri seberang menunjukkan bahawa akhirat letaknya di negeri seberang, dalam pemikiran masyarakat Bajau di Pantai Barat Sabah. `Muli ta laat dembua bermaksud pulang ke negeri satu. Bahawa yang kita tuju pada akhirnya ialah negeri yang satu, bukan negeri yang lain lagi.

Memikirkan saat kita berpulang atau tempat kita berpulang memang kadang-kadang menggerunkan. Menggerunkan kerana tanpa sesuatu bekal yang mencukupi,kita mungkin tidak selesa sekiranya tiba ke `kampung halaman itu.

Kematian sekadar pulang ke kampung halaman. Bagi masyarakat Bajau Semporna kematian hanyalah `muli lahat' atau pulang kampung.

 

Aslie Nodin, terus berjuang angkat martabat teater



ASLIE NODIN, TERUS BERJUANG ANGKAT MARTABAT TEATER

Oleh ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN

abdnaddin@yahoo.com

"SELAGI saya boleh menyumbang untuk kemajuan seni di negeri ini, saya akan terus bergiat dan berkarya," kata Pelakon Lelaki Terbaik, Festival Teater Negeri Sabah, Aslie Nodin.

Seniman kelahiran Kampung Raganan Tuaran ini mula terlibat dalam kegiatan seni di bawah bimbingan Cikgu Awang Abdul Hamid.Beliau berlakon drama `Di Lambung Ombak" sebagai watak utama. Aslie juga terlibat berlakon dalam drama `draksi' iaitu drama perubatan tradisi Bajausama.

Antara peristiwa yang tidak dapat dilupainya ialah ketika terpilih untuk membuat persembahan teater keliling 'Pelangi Merah', yang mengisahkan perjuangan orang kanan Datu Paduka Mat Salleh, pahlawan Sabah yang digeruni penjajah.

"Ketika itu, Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Sabah, Ahmad Long (Allahyarham) memberikan galakan dan bantuan untuk menghidupkan kegiatan teater," katanya. Kassim Mahmun dipilih sebagai pengarah teater itu. Melalui kumpulan Sri Panggung, mereka membuat pementasan di seluruh Sabah.Aslie memegang watak utama, Lailah Elok terpilih sebagai heroin.

"Mula-mula saya tak sangka terpilih sebagai pemegang watak utama kerana ramai yang mengikuti uji bakat adalah mereka yang hebat-hebat. Sebenarnya sasaran saya cuma mahu watak pembantu, pegang bambu pun syukurlah, asalkan dapat belakon kerana saya minat. Saya tak sangka, demi Allah, terpilih seabagi pelakon utama.Saya sempat tolak.Tapi arwah Ahmad Long nasihatkan saya agar terima watak itu kerana peluang tidak datang berkali kali," katanya.

"Sebenarnya antara orang yang banyak mendidik dan membimbing saya ialah Haji Kassem Mahmun sampailah saya berjaya dalam bidang lakonan," katanya.

"Inilah hutan saya sama dia yang susah saya mahu bayar.Hutang budi. Jasanya besar sekali dalam karier saya," katanya lagi.

Selepas itu melalui Kumpulan Kreatif Anak Sabah, beliau terlibat mementaskan drama Jerebu. Melalui drama ini, beliau terpilih sebagai pelakon terbaik negeri Sabah. Apabila teater itu terpilih mewakili Sabah, Aslie terpilih sebagai Pelakon Terbaik Kebangsaan.

Pertandingan anjuran Saibaba Malaysia itu berkonsepkan nilai-nilai kemanusiaa dimana Yang Di Pertua Negeri Sabah pada masa itu turut menyaksikan pertandingan itu.

Beliau juga sering membuat persembahan teater di Ranau,Tuaran, Beaufort, Papar,Kota Belud dan lain-lain.

Aslie bergiat sebagai Yang Di Pertua Artis Wayang Sabah yang ditubuhkannya sejak dua tahun lalu.Kini ia sudah mempunyai 60 ahli.

Pada tahun 2013, Artis Wayang Sabah mementaskan Asap arahan Kassem Mahmun. Melalui teater ini, Artis Wayang Sabah muncul naib johan kategori teater moden Festival Teater. Aslie muncul sekali lagi sebagai pelakon lelaki terbaik.

Antara pelakon yang menjayakan teater Asap ialah Aslie Nodin, Bibiana Tan, Mohd Effendy Abdullah, Stephenie Elas Mapi, Sumarli Loli, Stephinie Soon Man Yuk,Marini Majinga,Jesron Majintang, Noorain A.N, Muksin Jaafar, Nurafzah Safri, Nelson Tangsun, Jamaluddin Haji Madan, Md Irwansah Asali, Mohd Nor Nizam Kassem, Asnah Palawan, Zaiton Budiman,Noraimi Nabilah Jamil dan Md Arif Shafee.

Kalau boleh jumlah hadiah untuk pemenang ditambah lagi, katanya. Beliau mengaku agak kecewa melihat sambutan dan sokongan yang tidak memadai untuk pembangunan teater.

"Saya kecewa.Dari tahun ke tahun, jumlah hadiah untuk teater tidak bertambah.Hadiah untuk pertandingan teater terlampau daif .

"Kalau seorang penyanyi menang pertandingan peringkat negeri, hadiahnya mencecah paling kurang RM15,000. Tapi kalau teater, paling tinggi RM5,000. Kalau dibagi dengan tenaga produksi dan belanja, jumlah itu jelas tidak memadai.

"Itulah sebabnya banyak kumpulan teater yang tidak dapat berkembang kerana masalah dana, terhenti kerana masalah kewangan," katanya.

Namun walaupun menghadapi kendala, beliau terus juga bergiat dalam seni teater.

"Dalam bidang ini, kita jangan cepat buntu, jangan lemah semangat.Kita harus terus berjuang.Kalau orang boleh buat, kitapun boleh buat dan menghasilkan karya yang terbaik.

Kalau kita mahu berjaya dalam teater, kita mesti ada ketabahan, jiwa mesti kuat menghadapi cabaran," katanya.

Melalui Wayang, Aslie menyediakan peluang kepada belia dan beliawanis untuk mengikuti kelas teater dan tarian secara percuma. Semuanya percuma kecuali mereka terpaksa datang sendiri kerana tidak menyediakan pengangkutan pergi balik, katanya.

"Kita menggalakkan belia dan beliawanis terbabit dalam bidang kesenian, supaya masa mereka tidak terbuang sia-sia dan mereka dapat menyumbang kepada pembangunan kebudayaan dan peradaban kita," katanya seniman yang telah terlibat dalam pelbagai produksi teater ini.

Sepanjang penglibatannya dalam dunia seni, beliau pernah berlakon hampir10 buah drama tv. Antaranya `Berduri Juga Bunga Ini', 'Bila Seruling Berbunyi'Menggapai Bayu,'Impian ke Puncak sebagai watak utama bersama Nanu Baharudin sebagai heroin, Pautan Kasih Rabika dan lain-lain.

Aslie juga pernah berlakon sebagai pelakon pembantu dalam filem Mat Salleh, bersama Alias Lantau sebagai pelakon utama.

Antara drama pentas yang pernah dijayakannya sebagai pelakon ialah Penjelmaan, Uda dan Dara, Draksi, Di Lambung Ombak,Puteri Nabayu, Bangkit, Hang Jebat, Pelangi Merah, Jerebu, Asap dan Tempayan.

Beliau berharap semua pihak khususnya kerajaan melalui jabatan dan agensinya, badan-badan korporat, syarikat swasta dan penggiat seni teater dan anggota masyarakat dapat berganding bahu untuk mengangkat martabat teater di negeri ini.



 

 
 

Raskan bin Asing, tokoh yang banyak jasanya

RASKAN BIN ASING, TOKOH YANG BANYAK JASANYA

PERANANNYA dalam proses sejarah kesusasteraan, pendidikan dan pembangunan di negeri ini tidak boleh dinafikan begitu juga. Beliau adalah salah seorang Ahli Jawatankuasa Angkatan Gaya Baru (AGABA) salah sebuah gerakan sastera terawal di negeri ini. Selain itu, beliau juga merupakan Pengetua Sekolah Menengah Rendah Kerajaan (SMRK) Taun Gusi Kota Belud yang pertama. Selepas 21 tahun dalam bidang pendidikan, beliau menjadi salah seorang tokoh yang terlibat dalam penubuhan KOSAN dan Ko-Nelayan.

Raskan bin Asing dilahirkan di Kampung Kota Belud pada tahun 1937. Anak bungsu dari lima adik beradik ini mendapat pendidikan rendah di GPS Timbang Dayang Kota Belud. Selepas lulus peperiksaan Darjah Lima, beliau memasuki Maktab Perguruan Kent, Tuaran (1953-1955). Beliau pernah bertugas di SRK Ratau, Ranau, SRK Buit Hill Putatan, SRK Tanjung Aru sebelum berangkat ke New Zealand bagi mengikuti Kursus Latihan Jasmani selama enam bulan di bawah Rancangan Colombo pada tahun 1962. Selepas itu, beliau dilantik menjadi Penyelia Pelajaran Latihan Jasmani di Kota Kinabalu, Kota Belud dan Kudat. Kemudian Raskan bin Asing dilantik sebagai Pengetua SMRK Taun Gusi Kota Belud yang pertama. Selain itu, beliau pernah dilantik sebagai Penolong Pegawai Pembangunan Luar Bandar di Penampang 1978. Selepas itu, beliau pernah dilantik sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dilantik pada 1981-1985. Beliau juga pernah menjadi Setiausaha Politik kepada Timbalan Ketua Menteri Sabah merangkap Menteri Kewangan, Pengerusi Perkasa Hotel Holdings, anak syarikat SEDCO dan kini beliau merupakan Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Pinjaman Sabah (PPPS) merangkap Pengerusi Jawatankuasa Hartanah.

WARTAWAN UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berkesempatan menemubual beliau pada satu petang di sebuah restoran di Jalan Pantai bagi berkongsi sedikit pengalaman beliau yang pelbagai warna itu. Ikuti petikan temubual beliau.

UB: Di mana tuan dilahirkan?

RASKAN: Saya dilahirkan di Kampung Kota Peladok dalam tahun 1937. Pada masa itu, kampung saya langsung tidak mempunyai apa apa kemajuan.Tak ada letrik, tak ada bekalan air dan sebagainya.

UB: Boleh ceritakan sedikit pengalaman sewaktu sekolah rendah?

RASKAN: Saya mula bersekolah di GPS Timbang Dayang, tahun 1949. Dari rumah, saya berjalan kaki melalui sawah padi. Pada masa itu, belum ada jalan raya seperti sekarang. Saya berjalan kaki selama kira-kira 40 minit, kemudian menyeberangi sungai Tempasuk. Waktu itu belum ada jambatan. Kalau banjir, saya tak dapat sekolah.

UB: Barangkali dulu ramai orang susah?

RASKAN: Dulu kehidupan orang kampung agak susah,sengsara tidak seperti sekarang. Hidup sebagai petani miskin, tidak ada apa apa.

UB: Berapa adik beradik dalam keluarga? Latar belakang keluarga?

RASKAN: Saya anak bungsu dari lima adik beradik. Ayah saya Asing bin Raja Simban dan ibu Cahaya binti Terimo. Mereka hidup sebagai petani.

UB: Siapa yang memberi galakan ke sekolah?

RASKAN: Saya ikut orang saja.Ada orang bawa saya ke sekolah.Umur saya ketika itu lebih kurang sembilan tahun.

UB: Siapa antara rakan-rakan sekolah dulu?

RASKAN: Antaranya Sulaiman Suyau, Cikgu Maludin, Haji Ahmad Talah, semuanya sudah pergi mendahului kita. Cikgu Daya bin Dallah, dan lain lain.

UB: Selepas GPS Timbang Dayang, tuan sekolah dimana?

RASKAN: Selepas lulus peperiksaan darjah lima, saya masuk Maktab Kent Tuaran pada tahun 1953. Keluar tahun 1955. Antara guru pelatih waktu itu ialah Arwah Datuk Haji Jaafar Lasim, Arwah Datuk Haji Salleh Latun, Datuk Sium Diau.Beliau pernah mewakili North Borneo dalam Sukan Olimpik di Melbourne pada tahun 1956 dalam Lompat kijang. Seorang lagi wakil North Borneo pada masa itu ialah Pisi Gabuh.

UB: Di mana tuan mula-mula bertugas selepas keluar dari Maktab?

RASKAN: Pada tahun 1956, saya ditugaskan di Kampung Ratau Ranau. Berjalan kaki dua haru satu malam dari Tamparuli. Naik bukit turun bukit.Kadang-kadang terpaksa tidur di tengah hutan.

UB: Berapa gaji waktu itu?

RASKAN: Pada masa itu gaji hanya RM105.00 satu bulan. Satu bulan satu kali, saya terpaksa turun ke Ranau untuk terima gaji. Jam 8.00 pagi dari Ratau, sampai di Pekan Ranau kira-kira jam 5.00 petang. Kemudian beli makanan dan barang keperluan untuk satu bulan.

UB: Jauh tu. Jalan kaki seorang dirikah?

RASKAN: Saya bawa pelajar sekolah. Pelajar dari empat atau pelajar darjah lima untuk mengiringi saya ke Ranau.

UB: Mungkin ada di antara murid sekolah yang berjaya. Ada yang tuan masih ingat?

RASKAN: Antara murid saya yang berjaya ialah Tan Sri Kasitah Gaddam, mantan Menteri Pembangunan Tanah dan Koperasi, Datuk Masidi Manjun, sekaran Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar. Mereka antara pelajar SRK Ratau yang berjaya.

UB: Selepas itu tuan bertukar ke mana pula?

RASKAN: Saya kena tukar di Kinarut.Mengajar di sana selama tiga bulan. Pada tahun 1957. Tidak lama kemudian saya ditukarkan ke SRK Buit Hill dari tahun 1957 sehingga tahun 1960. Tahun 1961, saya ditukarkan ke SRK Tanjung Aru.

UB: Dalam rekod, saya pernah terbaca, tuan pernah terlibat dalam penubuhan Angkatan Gaya Baru (AGABA) yang waktu itu bermarkas di Tanjung Aru. Bagaimana tuan terlibat dalam AGABA?

RASKAN: Waktu itu saya mengajar di Buit Hill. Saya diajak untuk duduk dalam jawatankuasa AGABA yang ditubuhkan pada tahun 1957.

AGABA lahir enam tahun sebelum pembentukan Malaysia. Antara tokohnya ialah Donald A Stephens (Tun Fuad Stephens) sebagai Presiden, K. Bali sebagai Setiausaha manakala jawatankuasanya ialah Datuk Haji Zakaria Gunn, Datin Ainun, isteri kepada Datuk Suhaimi Amin, Ahmad Mahmood Cikgu Shafie Antrak, Ahmad Nunsi Haji Mahali, Jaafar Hussin, ayah kepada bekas pemain bolasepak terkenal, Hassan Sani dan saya sendiri. K.Bali menjadikan rumah peribadinya di Tanjung Aru sebagai Markas AGABA.Selain sandiwara, penulisan dan penerbitan majalah, AGABA juga bergiat dalam kegiatan kebudayaan, kelas pendidikan dan kelas masak memasak.

Saya mungkin satu-satunya Ahli Jawatankuasa AGABA yang masih hidup.Yang lain sudah kembali ke rahmatullah. Masa itu kita memang ada perasaan ingin merdeka.

UB: Tuan bertukar dimana selepas bertugas di Tanjung Aru?

RASKAN: Saya berangkat ke New Zealand pada tahun 1962 untuk mengikuti Kursus Latihan Jasmani selama enam bulan di bawah Rancangan Colombo.

UB: Berapa orang guru yang mengikuti kursus pada masa itu?

RASKAN: Antaranya Cikgu Yusof dari Lahad Datu, Cikgu Narudin dan Cikgu Nawawi Budin dari Tuaran.

UB: Balik dari New Zealand, tuan bertugas di mana?

RASKAN: Saya ditugaskan semula sebagai guru Latihan Jasmani di SRK Tanjung Aru. Kemudian saya kena tukar di Kota Belud dan tukar lagi ke Kudat pada tahun 1967 sehingga tahun 1969.

UB: Kemudian?

RASKAN: Pada tahun 1970, saya ditukarkan di Kota Belud sebagai Pengetua Sekolah SMK Taun Gusi yang pertama. Buka Bridge Class masa itu. Waktu itu, SMRK Taun Gusi menumpang di bangunan SRK Taun Gusi. Kini SMK Taun Gusi mempunyai ramai guru dan beribu-ribu orang murid. Kalau dulu, ketika ia mula dibuka, guru hanya tiga orang, saya sebagai pengetua dan dua orang penolong.

UB: Berapa lama di SMRK Taun Gusi?

RASKAN: Tahun 1971, saya bertukar lagi ke Kota Kinabalu dan dilantik sebagai Penyelia Bahagian Sukan di Pejabat Pelajaran Sabah. Pada masa yang sama, saya juga dilantik sebagai Setiausaha Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Sabah (MSSS).

UB: Apa perbezaan menjadi guru jika dibandingkan dulu dan sekarang?

RASKAN: Jauh perbezaannya.Waktu saya mengajar dulu tak ada lampu elektrik.Kemudahan jalan raya tidak seperti yang ada sekarang. Jalanraya kalau tidak berlumpur, berhabuk. Tempat saya mengajar, tiada kemudahan asas. Tapi demi kemajuan anak bangsa, saya rela berkhidmat untuk kemajuan pendidikan generasi kita.

UB: Bagaimana pula tuan berkecimpung dalam bidang politik?

RASKAN: Setelah bertugas sebagai penyelia dari tahun 1971 hingga 1978 di ibu pejabat, saya dilantik puala sebagai Penolong Pegawai Pembangunan Luar Bandar di Penampang. Setelah 21 tahun berkhidmat dalam bidang perguruan, tiba-tiba saya dilantik sebagai ADO.

UB: Tahun berapa?

RASKAN: Tahun 1978. Kemudian saya meletak jawatan untuk mencuba nasib dalam politik. Lepas itu, bertanding sebagai calon bebas tetapi kalah.

UB: Begitu ceritanya.Selepas kalah, apakah tuan terus berkecimpung dalam politik?

RASKAN: Saya menyertai Parti Berjaya.Saya dilantik sebagai Ketua Bahagian Usukan dan menjadi Pegawai Perhubunagn Berjaya. Dalam tahun 1981,satu pilihanraya umum diadakan.Saya jadi pendukunng parti d Kota Belud. Berjaya berjaya memperolehi 43 kerusi. Setelah itu, saya dilantik sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) diLantik.

UB: Berapa tahun jadi ADUN?

RASKAN: Saya menjadi ADUN Dilantik dari tahun 1981 hingga tahun 1985.

UB: Mungkin ada pengalaman menarik sewaktu jadi ADUN. Boleh ceritakan sedikit pengalaman sewaktu melawat Amerika?

RASKAN: Oh. Masa itu, saya dipilih oleh Yayasan Foundation untuk melawat Amerika Syarikat selama sebulan. Saya mendapat peluang untu melawat New York, Washington DC, San Fransisco. Saya berpeluang berkunjung ke White House. Selain itu, di California saya berkesempatan juga untuk mengadakan kunjungan hormat kepada Setiausaha Negeri California, Madam Marth Fong di Sacramento, California.

Saya sempat singgah di Korea dan meninjau perkembangan pembangunan di sana dalam perjalanan balik. Kalau tak silap bulan April 1985. Sebulan selepas itu, diadakan pilihanraya, Berjaya kalah.

UB: Siapa lagi selain tuan yang ikut dalam rombongan itu?

RASKAN: Kami hanya bertiga iaitu Leong Pau Chu dan John Dagul. Tiga dari Semenanjung dan tiga dari Sarawak.

UB: Selepas Berjaya kalah, tuan buat apa?

RASKAN: Selepas Berjaya kalah, saya menganggur. Sehingga UMNO masuk ke Sabah pada tahun 1991. Saya dilantik sebagai salah seorang penaja UMNO Usukan bersama dengan Allahyarham Tun Mustapha. Waktu itu, diadakan pilihanraya kecil, Tun Mustapha berjaya menang di Usukan dan menjadi kerusi sulung UMNO di Sabah. Selepas itu, Tun Mustapha berpindah ke Kudat, dan Datuk Seri Dr Salleh Tun Said menjadi ketua bahagian sehingga BN mengambilalih kerajaan pada tahun 1994.

UB: Apa tugas tuan selepas 1994?

RASKAN: Selepas BN berjaya membentuk kerajaan, saya dilantik sebagai Setiausaha Politik kepada Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kewangan sehingga tahun 2000. Selepas tahun 2000, saya dlantik sebagai Pengerus Perkasa Hotel Holding selama tiga tahun. Selepas itu, saya letak jawatan dan kemudian saya dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Pinjaman Sabah (PPPS) selain sebagai Pengerusi Jawatankuasa Hartanah PPPS sehingga sekarang.

Saya ucapkan setinggi terima kasih kepada Yang Amat Berhormat Ketua Menteri kerana merestui pelantikan saya sehingga sekarang.

UB: Sebagai seorang tokoh yang pernah bersama Allahyarham Tun Fuad Stephens, boleh ceritakan sedikit mengenai beliau?

RASKAN: Allahyarham Tun Fuad selalu memikirkan kepentingan orang Sabah. Beliau selalu memikirkan masyarakat. Beliau selalu berfikir bahawa kita seharusnya setiasa memikirkan apa yang berlaku di masa hadapan.Masa yang akan datang, itu dia punya fikiran.Beliau menghormati orang yang mempunyai pemikiran yang lain.Tapi seingat saya beliau sentiasa fikir apa yang berlaku pada masa depan.

UB: Kalau Tan Sri Harris? Apa kesan sepanjang berada di bawah kepimpinannnya?

RASKAN: Tan Sri Harris selalu memikirkan bagaimana memajukan kaum bumiputera. Dia menubuhkan banyak agensi seperti Ko Nelayan, Korporasi Pembangunan Desa (KPD) Safoda, Sabah Bank Berhad, dan sebagainya untuk meningkatkan ekonomi bumiputera.

UB: Jika tidak silap, tuan juga pernah terlibat dalam penubuhan Ko-Nelayan?

RASKAN: Saya terlibat dalam penubuhan Ko -Nelayan pada tahun 1978. Kita memikirkan nasib yang dihadapi oleh kira-kira 17,000 kaum nelayan pada ketika itu.Mereka tidak mempunyai enjin sangkut dan pukat. Kita beri bantuan kepada mereka. Waktu itu saya dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah. Kemudian saya dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Ko-Nelayan hingga penghujung 1980-an. Pengerusinya pada masa itu ialah Tan Sri Suffian Korok.

UB: Bagaimana pula cerita penglibatan tuan dalam KOSAN?

RASKAN: Ketika penubuhan Koperasi Serbaguna Sanya Berhad, saya juga terlibat dalam penubuhan dimana mesyuarat pertamanya diadakan pada 6 Jun 1976.

UB: 6.6. 76? Bukankah ketika itu peristiwa double six? Boleh jelaskan sedikit?

RASKAN: Kami sedang bermesyuarat ketika itu. Kami semua terkejut. Mesyuarat terpaksa ditangguhkan. Mesyuarat diadakan bermula jam 2.00 petang.Kalau tak silap saya, tragedi itu berlaku kira-kira jam 3 atau empat petang.

Kira-kira satu minggu selepas itu, barulah kami mengadakan mesyuarat semula. Pengerusi KOSAN pada masa itu ialah Datuk Pengiran Othman Rauf. Tujuan penubuhan Kosan ialah memberi peluang kepada pekerja-pekerja khususnya belia yang mengganggur.

UB: Oh ya. Beralih kepada aktiviti seharian. Saya dapati tuan selalu mengikuti perkembangan semasa. Bila tuan baca suratkhabar?

RASKAN: Setiap jam 5.00 pagi, saya sudah bangun. Beli suratkhabar. Jam 6.00 pagi, saya berlatih taichi. Saya berlatih tai chi sejak 11 tahun lalu. Dalam persatuan Chi Kong, saya jadi pengerusinya. Terdapat seramai 80 orang ahli. Semuanya orang orang tua, umur antara 50 hingga 70.

UB: Mungkin ada kata-kata atau pesan yang mahu disampaikan kepada pembaca?

RASKAN: Apapun perjuangan kita, kita mesti ikhlas. Tidak menyusahkan dan jangan kita susahkan orang lain. Apa yang lebih baik ialah kita ikhlas dan jujur dalam menghadapi sesuatu, sama ada dia musuh atau kawan kita.

Bagi saya, tiada yang lebih penting daripada kesabaran dan keikhlasan.Itulah pedoman hidup saya sebagai seorang insan.