Ahad, 23 Mac 2014

Bejepin- sempat menyaksikan tarian zapin di Ice Box Tawau

Tags

 

 

 

 

 
Selepas menghadiri majlis perkahwinan si Cui di Kampung Pasir Putih Tawau, kami sempat ke Ice Box. Seorang lagi sepupu isteri saya, Hud mengadakan majlis tarian zapin atau bejepin menurut sebutan masyarakat Melayu-Bolongan-Arab di sana.

Mutahar sempat memukul ketipung. Ada yang memukul tabla, gambus, kerincing. Ahli-ahli kumpulan itu berganti-ganti menyanyi, lagu Melayu dan Arab, khusus ditujukan kepada pengantin baru dan hadirin dalam majlis itu.Biasanya lagu yang dinyanyikan dalam tarian berunsur keagamaan, kata-kata nasihat, pujian kepada nabi, agama, dan kesempurnaan budi pekerti.

Mungkin ia juga mengandungi kata-kata usikan kepada pengantin seperti senikata yang saya tangkap dalam satu lagu. "Syurga dunia malam pertama, sudah ada dalam dadanya".Lagu-lagunya memang mengasyikkan, lagu dalam bahasa Melayu dan bahasa Arab itu kedengaran merdu dan mendayu.

Tapi ada sesuatu yang patut dipuji dan dihargai ketika menyaksikan anak-anak muda itu menari zapin. Budaya Zapin di Tawau itu dijangka mampu bertahan beberapa dekad lagi kerana kebanyakan pemainnya terdiri daripada golongan muda. Kelangsungan budaya zapin di kalangan komuniti itu, terutamanya ketika majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, dan sebagainya.

Menyaksikan tarian zapin itu memang mengasyikkan. Tarian Zapin adalah sejenis tarian Melayu tradisi, walaupunia jelas dipengaruhi seni gerak nyanyian Arab Hadramaut. Ia dikatakan berasal dari Yaman, dan dipercayai mulai tersebar di Nusantara selepas terbentuknya Kerajaan Melayu Johor Riau iaitu selepas kejatuhan Melaka pada 1511. Pada mulanya ia dikatakan sebuah tarian hiburan di istana. Zapin berasal dari perkataan Arab iaitu "Zaffan" yang artinya penari dan "Al-Zapin" yang artinya gerak kaki.

Tarian zapin berkembang ke negeri-negeri di kepulauan Melayu seperti Riau,Singapura, Sarawak, Brunei. Jika di Sabah, tarian Zapin popular di kalangan masyarakat Brunei di Membakut, Bongawan dan dikalangan masyarakat Melayu Arab Bolongan di Tawau.Zapin berkembang di alam Melayu dan kemudian dikenali dengan pelbagai nama termasuk Jipin, Jepin, Dana dan Zafin.

Ruang untuk menari di rumah Ami Umbai agak kecil tetapi majlis itu tetap meriah. Isteri saya yang sudah lama tidak menari zapin, tidak dapat mengelak apabila diminta untuk berjepin itu. Gerak langkahnya menunjukkan tarian zapinnya mantap, halus dan berseni.

Saya teringat sewaktu isteri saya hamil anak kedua kami, Ahmad Fawzan. Beliau agak asyik berzapin ketika majlis perkahwinan Syed Hassan anak Ya' Antung.

Mendengar lagu zapin dan tarian yang dipersembahkan dengan iringan petikan gambus itu mengingatkan saya tari sufi Jalaludin Rumi. Terutama pada gerak bebas tarian itu.Kita dapat lihat gerak yang dibuat seperti membebaskan jiwa dari ikatan duniawi.

Tetapi tarian zapin yang masih banyak unsur tarian arabnya itu, sudah berkembang sejak ratusan tahun di alam Melayu. Malah sewaktu berkunjung ke Tanjung Selor, tarian zepin itu amatah popular dikalangan masyarakat peranakan Arab di Kampung Arab, yang terletak di seberang Istana Tanjung Palas Kesultanan Bolongan. Bahkan, tarian zapin juga khabarnya popular di kalangan masyarakat Betawi.

Majlis yang sederhana itu memang seronok. Saya fikir jika dilestarikan terus menerus, tarian zapin di Tawau, salah satu kumpulannya dipimpin paman udin, tidak ingat pula nama penuhnya, akan terus bertahan beberapa puluh tahun lagi.

Saya menyaksikan minat anak muda, anak-anak yang mampu meneruskan tarian zapin Arab itu. Majlis itu terus berlangsung, mungkin hingga tengah malam, tapi kami harus pulang.

Mama' dan Yak Noi berjalan duluan. Saya dan isteri berpegangan tangan, menyeberangi jambatan. Ya, tarian zapin adalah satu jambatan yang menghubungkan masyarakat Melayu di zaman global ini agar tidak tercabut dari akar budayanya.

Juga agar mereka tidak tercabut dari akar dirinya.