Friday, March 21, 2014

Catatan Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Tawau


Azan Subuh berkumandang dari Masjid Al-Kauthar ketika kami tiba di Flat Sri Titingan. Perjalanan 528 kilometre dari Kota Kinabalu berakhir dengan selamat. Ketika kami berangkat bacaan meter kmialah  3,6123 tetapi kami tiba 4,1408. Kami berangkat jam 8.00 malam dan sampai jam 5.00 pagi di Tawau.

Dalam perjalanan sejauh itu, kami hanya berhenti sebanyak dua kali. Di Telupid kira-kira jam 12.00 malam untuk minum teh  dan di Lahad Datu kira-kira 3.00 pagi untuk mengisi minyak. Sebelum itu, ketika kami mengisi minyak di Bakut  Tuaran di awal perjalanan, terjumpa pula Hashim Hassan yang memandu sendirian pulang ke Lahad Datu.

Cuaca agak baik sepanjang jalan.Kecuali sesekali kabus, sesekali pula gerimis ketika kami melintasi Kundasang. Cuma keadaan jalanraya KK-Tawau memang agak buruk dan memang perlukan pembaikan. Jalan berlubang, tidak rata, tidak diselenggara, menimbulkan pertanyaan dimana peruntukan dan duit pembayar cukai?

Ketika minyak tinggal dua bar, kami mengisi minyak sebanyak RM58. Kemudian di Lahad Datu, kami mengisi minyak RM30 lagi apabila petunjuk minyak itu tinggal dua bar lagi. Sesampainya di Tawau, minyak tinggal empat bar lagi. Kos minyak sekitar RM70, kata Sam.

Cuma di jalan Asam, tiba-tiba seperti ada orang melempar batang kayu di depan kami. Bahaya juga, walaupun pada mulanya saya fikir biawak yang tersesat.

Sepanjang jalan Lahad Datu hingga Kunak itu, Sam melaju. Ini kerana sebelum itu,ada khabar yang mengatakan taktik baru samseng jalan raya yang suka menghadang kereta di tengah malam.

Mungkin khabar angin saja, tetapi cukup membuat kami berhati-hati.
Hanya sedikit dari kita yang melihat hidup sebagaimana nyatanya. Sebahagian besar orang hanya melihat hal-hal dari sudut pandang sendiri, memandang orang lain dengan kacamata kesukaan dan kebencian, prasangka dan praduga, hasrat, kepentingan dan ketakutan diri sendiri.

Kata-kata terakhir ini saya petik dari kata-kata Mahatma Ghandi.



2 comments:

Irnanis@mama said...

Assalam.. suka baca :)

abd naddin said...

terima kasih.semoga bermanfaat