Selasa, 18 Mac 2014

Sebelum menutup lipatan malam 17 Mac

Tags



 

Sebelum menutup lipatan malam, saya sempat minum tea dengan Haji Gulabdin tidak jauh dari hotel tempatnya menginap. Adamson Hotel. Di kaca tv, Labu Labi yang entah berapa kali ditayangkan itu masih menarik untuk ditonton. Padahal jalan ceritanya telahpun diketahui.

Selepas minum, kami berangkat pulang kerana keesokan harinya, masing masing perlu bergegas ke KLIA. Saya pulang lewat sedikit dengan pesawat MAS.

Petang tadi saya sempat bertemu Mohd Azrone Sarabatin, wartawan Berita Harian yang baru saja pulang dari Tacloban City. Kami minum di Restoran Kudu bin Abdul, Pinang Nasi Kandar, yang menurut cerita tempat P.Ramlee dan rakan-rakannya selalu singgah minum selepas syuting filem.

Biasanya jika ke Kuala Lumpur pasti bertemu Azrone. Banyaklah cerita dan kisah yang dapat dikongsikan. Saya memberitahu betapa sukarnya jumpa di KK. Sedangkan kakak sepupu saya, sewaktu mereka bertugas di KL, ada saja waktu untuk dapat bertemu. Tetapi setelah pulang ke Sabah, jarang pula dapat berjumpa walaupun tempat tinggal kami terletak tidak begitu jauh di Puterajaya Telipok.

Sepuluh minit sebelum itu, saya baru saja diturunkan oleh Che Amir ke Hotel Putra Muda selepas berkunjung ke pejabatnya. Kelmarin memang kami dari sana, tetapi kali ini saya ikut lagi ke pejabatnya kerana sesuatu tujuan iaitu meminjam bukunya.

Beliau seorang yang kuat membaca. Di waktu mudanya beliau pernah bekerja dengan Bangkok Post. Sekarang beliau masih kuat membaca.

Inilah Indahnya Islam dengan Manajemen Qolbu Abdullah Gymnastiar, Sejarahdan Pengantar Ilmu Al-Quran dan Tafsir oleh Teungku Muhammad Hasbi Ash Shiddieqy dan satu lagi buku What Went Wrong oleh Bernard Lewis.

Kami sempat makan di Restoran Nasi Padang Garuda Baru di Kampung Baru. Saya memilih sayur dan ikan saja, dan telur masin. Selalu teringatkan pesan isteri tercinta bahawa makan biar sedikit asalkan kesihatan terjaga.

Sebenarnya, sebelum tengahari, saya sempat minum dengan Haji Ghulabdin dan anaknya. Kemudian saya mengambil kesempatan menemubualnya untuk ruangan Utusan Borneo.

Paling menarik mungkin ialah pertemuan dengan sepupu saya Itai. Katanya dia baru saja keluar hospital tiga hari lepas kerana sakit. Lama nian beliau tidak balik kampung. Saya fikir beliau telah berkeluarga di KL tetapi katanya selepasnya perkahwinannya dengan Orang Bubul Semporna dan dikurniakan tiga cahayamata, tetapi seorang meninggal, beliau tidak lagi mahu berkahwin.

Pulangnya menjenguk keluarga sehari dua. Kalau tak selesa di KL, balik kampung tepai beliau khuatir, di kampung beliau tidak mampu berbuat apa-apa kerana sudah biasa bekerja. Lagipula beliau sering tidur jam dua atau tiga pagi.

Saya nasihatkan beliau ubah jam tidurnya. Beliau masih cam an saya walaupun lama betul tak berjumpa. saya sengaja memerhatinya, meletakkan motor sehinggalah kami berjumpa itu.

Semalam beliau hampir marah kerana saya menghantar sms tanpa memberitahu nama. Saya sengaja sebenarnya. Tapi akhirnya kehabisan kredit. Rasa bersalah pula tak beritahu nama namun paginya saya dapat menelefon.

Waktu itu kami dalam perjalanan dari Beranang, sebuah daerah di Selangor selepas Kajang untuk menghantar salah seorang pekerja Che Amir.

Saya agak lega kerana akhirnya enemui daerah, yang sebenarnya tertinggal dalam beg. saya fikir beg itu hilang rupanya salah letak.

Bukan senang bersenang-senang, saya teringat kata kata Haji Gulabdin. Kalau dah senang, jangan lupa orang susah katanya. Baginya, asalkan beliau dapat membantu, beliau sudah sangat bersyukur.

Malam ini makan dua biji mangga sebagai alas perut. Saya cuba berlatih tak makan malam. Tapi malam kelmarin, terpaksa juga makan kerana terlalu lapar tak sempat makan siang apatah lagi ternampak ikan keli.

Pesawat MH370 dah hilang 10 hari. Masih lagi belum ditemui hingga kini.

2 comments

Pertemuan yang singkat tapi bermakna denakan Naddin. Ketika memandu balik ke ofis BH di Bangsar, nampak Tuan Haji Ghulabdin, sempat panggil tapi tidak sempat cakap.

Pertemuan yang singkat tapi sangat bermakna denakan Naddin. Ketika meredah kesesakan jalan raya menuju ke Bangsar, nampak Tuan Haji Ghulabdin, sempat panggil tapi tidak berpeluang bercakap.