Isnin, 7 April 2014

ABDUL RAHIM WAHAB, PERSONALITI YANG SUKA BERMASYARAKAT

Tags

ABDUL RAHIM WAHAB, PERSONALITI YANG SUKA BERMASYARAKAT

MENGABDI kepada masyarakat sejak hampir 40 tahun lalu, tidak membuatnya jenuh atau jemu. Beliau terus berbakti dengan penuh komitmen dalam pelbagai kapasiti yang dipegangnya. Beliau pernah menjadi Ketua Penerangan Pemuda UMNO Silam, Ahli Majlis Daerah Kunak,Pengerusi Persatuan Peladang Kawasan (PPK) Kunak, Pengerusi Persatuan Bolasepak Sabah (Safa) Kunak, Pengerusi PIBG, Ketua Platun Rela Kunak, Naib Pengerusi Pemadam Daerah Kunak, Ahli Jawatankuasa Masjid Raya Kunak. Bagi Presiden Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam Negeri Sabah (KPKAS), Abdul Rahim Wahab,59, masih banyak perkara yang perlu diperjuangkan demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat.

Abdul Rahim Wahab lahir di Mostyn Kunak pada 12 Ogos 1955. Beliau mendapat pendidikan awal di GPS Mostyn sehingga tamat darjah enam pada tahun 1969. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di SMK Abdullah, Semporna. Selepas tamat persekolahan,beliau berkhidmat di Jabatan Kesihatan Negeri Sabah sejak 1975 dan dijangka bersara wajib pada tahun 2015.

Selain memikul amanah sebagai Presiden Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam Negeri Sabah (KPKAS) sejak 1991 hingga 2016, Abdul Rahim juga Ahli Majlis Tertinggi (AMT) Pertubuhan Sabah Bajau Bersatu (USBO), Ahli Majlis Tertinggi (AMT) Perkasa Negeri Sabah, Ahli Jemaah Pengarah PPK Kunak sejak 1991 hingga 2014, Audit Pertubuhan Peladang Negeri Sabah, Ketua Cawangan Umno Kampung Hampilan Laut Kunak sejak 1991 hingga 2014, Pengerusi USBO Kunak sejak 1998 hingga 2014, Ahli Jawatankuasa Masjid Raya Daerah Kunak , Naib Pengerusi Pemadam Daerah Kunak.

Sebelum itu, beliau pernah menjadi Ketua Penerangan Pemuda UMNO Silam selama dua penggal dibawah kepimpinan mantan ADUN Kunak, Datuk Haji Jasa Datu Haji Rauddah. Abdul Rahim juga pernah menjadi Ahli Majlis Daerah Kunak selama 15 tahun iaitu selama dua penggal ketika era Datuk Jasa dan lima tahun di bawah era Datuk Nilwan Kabang.

Beliau juga adalah mantan setiausaha Jawatankuasa Keselamatan dalam Bandar (JKDB) Daerah Kunak, Mantan Setiausaha Kehormat Perkasa Negeri Sabah (2011-2013), mantan Pengerusi Safa Daerah Kunak dan Naib Pengerusi Safa Zon Tawau, mantan Pengerusi PIBG SMK Kunak (1993-2011), mantan Pengerusi PIBG SK Pekan Kunak (1993-2008), Mantan Pengerusi SK Kampung Selamat Kunak (2006-2010) Mantan Ketua Platun Rela Daerah Kunak, Mantan Pengerusi Pertubuhan Peladang Kawasan Kunak selama lima tahun, Mantan Pengerusi Kelab Sukan dan Rekreasi Pejabat Kesihatan Daerah Kunak, Mantan Penolong Setiausaha Kelab Sukan dan Rekreasi Pejabat Kesihatan Kawasan Tawau, Ketua Unit Peladang Kampung Pangi Kunak.

Sepanjang berkhidmat, beliau pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan dan Bintang Setia Kinabalu (BSK).

Beliau mendirikan rumahtangga dengan Hasmayun Haji Kiram dan dikurniakan sepuluh orang anak.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN berpeluang menemubual beliau pada satu pagi yang cerah di salah sebuah restoran terkemuka di Tawau untuk berkongsi sedikit pengalamannya yang menghabiskan hampir separuh usianya untuk kegiatan-kegiatan kemasyarakatan. Ikuti petikan temubual bersama tokoh masyarakat yang dikenali ramai khususnya di Pantai Timur Sabah.

UTUSAN BORNEO: Terima kasih kerana sudi ditemubual untuk Ruangan Sembang Sabtu Utusan Borneo. Sebelum kita lanjutkan, boleh ceritakan sedikit latar belakang tuan?

ABDUL RAHIM WAHAB: Saya lahir di Estet Mostyn Kunak pada 12 Ogos 1955. Saya mendapat pendidikan awal di Government Primary School (GPS) Mostyn sehingga tamat darjah enam pada tahun 1969. Antara rakan saya ketika bersekolah rendah dahulu ialah Datuk Haji Osman Jamal,Pengarah Jabatan Tanah Dan Ukuur Negeri Sabah, Maming Haji Staming, mantan Pengarah Protokol dan lain-lain lagi. Selepas itu, saya melanjutkan pelajaran di SMK Abdullah Semporna hingga Tingkatan Lima.

UB: Anak keberapa dalam keluarga?

ARW: Saya anak kedua dari sembilan adik beradik, tiga perempuan dan enam lelaki. Ayah Saya Wahab bin Osman dan Ibu saya, Hajah Siti Malam Isnaludi, bekerja di Estet Mostyn.

UB: Selepas bersekolah di Mostyn, tuan melanjutkan pelajaran di SMK Abdullah Semporna. Mungkin ada pencapaian tertentu sewaktu di sekolah menengah?

ARW: Semasa berada di bangku sekolah menengah, saya dipertanggungjawabkan menjadi Ketua Pengawas. Saya juga aktif dalam bidang sukan. Saya pelari jarak jauh 1,500 meter. Selain itu, saya juga pernah terlibat dalam pertadingan drama zon Tawau pada tahun 1972. Drama itu diarahkan Oleh Cikgu Mohd Ukong Lisong. Kami jatuh nombor dua. Saya juga pernah menjadi pembahas terbaik sewaktu bersekolah di SMK Abdullah. Antara rakan saya ketika itu ialah Datuk Haji Ujang Haji Sulani. Kami pernah ikut syarahan Peringkat Daerah Semporna sempena Hari Kemerdekaan. Saya menjadi johan. Antara yang mengikuti pertandingan itu ialah arwah Rasalah. Pertandingan itu diadakan kalau tidak silap saya ialah pada tahun 1971. Majlis itu dirasmikan Tun Sakaran yang pada masa itu Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan.

Saya bersekolah di SMK Abdullah, dan tinggal di Bugaya, menumpang di rumah keluarga sehingga tamat tingkatan lima.

UB: Selepas tingkatan lima,apa yang tuan lakukan?

ARW: Saya mendapat tawaran bekerja sebagai Pembantu Kesihatan Awam dan perlu menjalani latihan di Hospital Queen Elizabeth. Terpaksa minta bantuan keluarga terdekat untuk beli tiket kapal terbang. Itulah pertama kali saya naik kapal terbang. Tambangnya kira-kira RM200 ringgit pada masa itu. Selepas tu saya mula berkhidmat di Hospital Lahad Datu tahun 1975. Kemudian saya juga pernah bertugas di Semporna, di Sandakan, di Tungku, satu tempat bernama Sungai-Sungai. Banyak pengalaman sewaktu bertugas di luar bandar. Sistem pengangkutan pada masa itu amat teruk. Sistem perhubungan juga amat teruk. Kami terpaksa menaiki bot, perahu atau berjalan kaki ketika bertugas. Untuk pergi ke Tungku, misalnya, perjalanannya mungkin memakan masa sehari atau dua tiga hari bergantung keadaan cuaca. Kalau angin ribut, kita terpaksa mencari perlindungan sebelum meneruskan perjalanan atau terpaksa menangguhkan perjalanan dan bermalam di Lahad Datu

Dahulu bukan seperti sekarang. Kami terpaksa tunggu dua atau tiga bulan untuk menerima gaji. Gaji pada masa itu, kalau tidak silap saya ialah RM455.00 sebulan. Keadaannya memang berbeza dengan keadaan sekarang.
Bidang tugas Pembantu Kesihatan Awam ini antaranya ialah membantu dalam melaksanakan aktiviti pengawalan dan pencegahan berkaitan kawalan penyakit berjangkit,bekalan air dan kebersihan alam sekeliling,kawalan mutu air minum,keselamatan dan kualiti makanan,kesihatan am dan sebagainya.
UB: Oh ya, boleh ceritakan sedikit mengenai Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam Negeri Sabah (KPKAS). Sejak bila tuan menjadi Presiden?

ARW: Saya menjadi presiden KPKAS sejak 1991 dan terus diberikan amanah dan kepercayaan itu sehingga kini. KPKAS bertujuan untuk menjaga kebajikan ahli-ahli yang terdiri daripada pembantu-pembantu kesihatan di negeri Sabah. Terdapat kira-kira 500 pembantu Kesihatan Awam yang berkhidmat di negeri ini.

UB: Apa antara perkara yang diperjuangkan oleh KPKAS?

ARW: Banyak perkara yang kita perjuangkan demi kebaikan KPKAS. Antaranya ialah mwmperjuangkan agar gred Pembantu Kesihatan Awam dinaikkan gred daripada U17 kepada gred yang lebih tinggi iaitu Penolong Pegawai Kesihatan Awam gred U29. Kita telah mengadakan perbincangan dengan pihak kementerian dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan berharap semoga perkara ini dapat dipertimbangkan dengan saksama.

Selain itu, pihak KPKAS juga meminta dan mencadangkan kepada kerajaan agar Kolej Pembantu Kesihatan Awam dapat diwujudkan di Sabah. Kewujudan kolej ini kelak akan memberikan manfaat dalam meningkatkan kualiti sumber manusia selain memberi peluang kepada ramai anak-anak tempatan untuk memilih kerjaya sebagai pembantu kesihatan awam, yang mempunyai masa depan yang baik. Selain mengurangkan kos dan penjimatan, kewujudan kolej kesihatan awam itu kelak mampu meningkatkan mutu perkhidmatan kesihata di negeri ini.

Perkara ini perlu diberikan perhatian khusus. Sebelum ini, kolej seumpama itu pernah diwujudkan di Sabah iaitu di Keningau, tetapi kemudian ia ditutup secara tiba-tiba Saya lihat ada keperluan mendesak supaya kolej ini dapat direalisasikan.

UB: Okey. Kita beralih kepada isu lain. Selain KPKAS, tuan juga khabarnya aktif dalam USBO. Mungkin ada cadangan atau pandangan bagaimana meningkatan budaya masyarakat Bajau?

ARW: Antara yang boleh dibuat ialah membangunkan semula identiti budaya masyarakat Bajau.Misalnya kita mengadakan pertandingan `sambulayang'dimana setiap rumah memasang sambulayang di rumahnya. Sambulayang iaitu sejenis panji atau bendera yang menunjukkan identiti komuniti Bajau. Ini salah satu yang saya fikirkan perlu diberikan perhatian.

UB: Saya tertarik dengan komitmen tuan dalam kegiatan organisasi. Mungkin tuan boleh beritahu Ngo atau persatuan yang tuan pernah melibatkan diri?

ARW: Selain Presiden Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam Sabah (KPKAS) yang saya pegang sejak 1991 hingga 2016, saya juga adalah Ahli Majlis Tertinggi (AMT) Pertubuhan Sabah Bajau Bersatu (USBO), Ahli Majlis Tertinggi (AMT) Perkasa Negeri Sabah, Ahli Jemaah Pengarah PPK Kunak sejak 1991 hingga 2014, Audit Pertubuhan Peladang Negeri Sabah, Ketua Cawangan Umno Kampung Hampilan Laut Kunak sejak 1991 hingga 2014, Pengerusi USBO Kunak sejak 1998 hingga 2014, Ahli Jawatankuasa Masjid Raya Kunak, sejak tahun 2000 hingga 2014 dan Naib Pengerusi Pemadam Daerah Kunak.

UB: Sebelum ini, apa jawatan yang pernah tuan pegang? Sekadar rekod, barangkali ada manfaatnya.

ARW: Dalam bidang politik.saya pernah menjadi Ketua Penerangan Pemuda UMNO Silam selama dua penggal dibawah kepimpinan mantan ADUN Kunak, Datuk Haji Jasa Datu Haji Rauddah.

Selain itu, saya juga pernah menjadi Ahli Majlis Daerah Kunak selama 15 tahun iaitu selama dua penggal ketika era Datuk Jasa dan lima tahun di bawah era Datuk Nilwan Kabang.

Jawatan lain ialah mantan setiausaha Jawatankuasa Keselamatan dalam Bandar (JKDB) Daerah Kunak, Mantan Setiausaha Kehormat Perkasa Negeri Sabah (2011-2013), mantan Pengerusi Safa Daerah Kunak dan Naib Pengerusi Safa Zon Tawau, mantan Pengerusi PIBG SMK Kunak (1993-2011), mantan Pengerusi PIBG SK Pekan Kunak (1993-2008).

Ketika saya menjadi pengerusi PIBG SMK Kunak, kami telah mengadakan pertandingan mencipta logo PIBG. Jika tidak silap, PIBG SMK Kunak adalah salah satu PIBG yang memiliki logo tersendiri. Ketika di PIBG juga kami juga mencatatkan rekod dalam Malaysia Book of Record, larian 5 hari tanpa henti, melibatkan 40 orang peserta.

Selain itu, sayajuga pernah menjadi Pengerusi SK Kampung Selamat Kunak (2006-2010) Mantan Ketua Platun Rela Daerah Kunak, Mantan Pengerusi Pertubuhan Peladang Kawasan Kunak selama lima tahun, Mantan Pengerusi Kelab Sukan dan Rekreasi Pejabat Kesihatan Daerah Kunak, Mantan Penolong Setiausaha Kelab Sukan dan Rekreasi Pejabat Kesihatan Kawasan Tawau, Ketua Unit Peladang Kampung Pangi Kunak. Antara peristiwa yang masih melekat dalam ingatan saya, ialah apabila saya menang bertanding sebagai Pengerusi Tetap Persidangan Kopeks di Kota Kinabalu, jika tidak silap tahun 1990.

UB: Apa yang menyebabkan tuan aktif dalam NGO?

ARW: Saya suka bermesra bersama masarakat. Saya suka bersama mereka, mendengar luahan hati mereka, aspirasi mereka. Saya memang suka bermasyarakat.

UB: Apa perancangan tuan, bila sudah bersara nanti?

ARW: Ya, mungkin selepas bersara, saya akan menguruskan tanah-tanah warisan orang tua .Beliau meninggalkan beberapa keping tanah waris. Antaranya ialah tapak tanah SK Pangi, Kunak yang diberikan kepada pihak jabatan seluas lima ekar atas perbincangan, demi untuk masa depan dan pendidikan generasi kita.

UB: Terima kasih tuan atas peluang dan masa yang diberikan kepada kami untuk sesi temubual ini.

ARW: Terima kasih kembali.