Selasa, 2 September 2014

NORAINI MASUK POLITIK KERANA MINAT KERJA KEMASYARAKATAN

Tags



NORAINI MASUK POLITIK KERANA MINAT KERJA KEMASYARAKATAN

SEMUANYA bermula kerana minat. "Saya minat dalam kerja-kerja kemasyarakatan dan kesukarelawanan. Saya ingin menyumbangkan tenaga dan idea untuk memajukan masyarakat," kata Ketua Pergerakan Wanita UMNO Sandakan, Puan Noraini Sulong.

"Saya berkecimpung dalam bidang politik apabila dilantik sebagai Ketua Puteri UMNO Sandakan pada tahun 2001, iaitu sejak di peringkat penaja lagi. Sejak itu, hampir setiap ketika saya sering memikirkan perkara-perkara yang berkaitan dengan kaum wanita yang menjadi tonggak penting kemajuan negara," katanya ketika ditemui Utusan Borneo.

Noraini Sulong dilahirkan di Sandakan pada 15 Mac 1971. Beliau menerima pendidikan rendah dan menengah di kota kelahirannya. Beliau kemudian menceburkan diri dalam bidang keusahawanan. Pada tahun 2001, beliau dilantik sebagai Ketia Puteri UMNO Bahagian Sandakan sehingga tahun 2008. Selepas bersembunyi dari kilauan publisiti, beliau kembali mendapat sorotan apabila bertanding jawatan Ketua Wanita UMNO Bahagian Sandakan pada tahun 2013. Dalam pertandingan yang dianggap sengit itu, beliau terpilih memegang sebagai Ketua Wanita UMNO Sandakan.

Selain politik, beliau juga aktif dalam kegiatan sukarela. Antaranya beliau adalah Naib Pengerusi Pemadam Daerah Sandakan merangkap pengerusi Biro Hal Ehwal Wanita Sandakan. Di peringkat negeri, beliau memegang jawatan Pengerusi Biro Pembangunan Keluarga Wanita UMNO Sabah.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN sempat menemui Puan Noraini Sulong di ibu negeri minggu lalu untuk berkongsi pengalaman beliau sebagai Ketua Wanita UMNO Sandakan yang baru terpilih. Ikuti sedutan temuramah dengan beliau:

UTUSAN BORNEO (UB) : Sejak bila puan menceburkan diri dalam bidang politik?

NORAINI SULONG (NS): Saya mula menceburkan diri dalam politik sebagai pada tahun 2001 sebagai ketua Puteri bahagian Sandakan bermula sebagai penaja hingga tahun 2008.

UB: Sebagai seorang yang pernah menjadi ketua puteri, apa program yang dijalankan sewaktu dulu?

NS: Semasa memegang jawatan Ketua Puteri Bahagian, saya telah menjalankan pelbagai program kemasyarakatan untuk menarik golongan belia muda untuk berkecimpung dalam politik. Alhamdulillah, ramai golongan muda terutamanya golongan wanita yang menyertai parti kita kerana yakin bahawa hanya UMNO-BN yang mampu membela nasib dan masa depan rakyat.

UB: Berapa tahun jadi ketua puteri?

NS: Kira-kira lapan tahun iaitu bermula tahun 2001 hingga 2008.

UB: Selepas itu?

NS: Selepas berehat beberapa ketika, pada tahun 2013, saya bertanding jawatan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Sandakan. Alhamdulillah, saya diberi kepercayaan untuk memikul amanah sebagai ketua wanita.

UB: Apa program yang diatur setakat ini?

NS: Saya telah mengadakan dan mengatur pelbagai program yang melibatkan golongan wanita. Selain itu, saya juga merancang aktiviti-aktiviti kemasyarakatan dan kesukarelawanan yang melibatkan wanita bersama NGO.

UB: Apa perasaan puan terpilih jadi Ketua Wanita yang baru??

NS: Perasaan teruja kerana memikul satu tanggungjawab yang besar sebagai pemimpin kecil dalam memacu hala tuju pergerakan wanita yang sinonim sebagai tulang belakang parti.

Sumbangan wanita dalam perjuangan mengangkat martabat ummah amatlah penting. Peranan wanita dalam kemajuan negeri dan negara ini juga amatlah penting. Itulah sebabnya, dalam pembentangan Bajet 2014 ataupun bajet-bajet yang lepas, peranan wanita sering mendapat pengiktirafan. Wanita mendapat peruntukan yang besar kerana sumbangan wanta dalam memartabatkan ekonomi negara setandng dengan kaum lelaki.

Dalam menyampaikan maklumat kepada masyarakat akar umbi, peranan wanita ternyata lebih efektif berbanding kaum lelaki kerana semua maklumat yang disampaikan mudah difahami oleh semua anggota masyarakat.

Sebenarnya, hanya terserah kepada keupayaan kaum wanita sendiri untuk menentukan sama ada mereka mahu lebih, lebih berjaya kerana kerajaan melalui jabatan dan agensinya sentiasa membantu dan meningkatkan taraf hidup kaum wanita.

UB: Oh ya, apa harapan puan terhadap Bajet 2015 yang akan dibentangkan Oktober ini?

NS: Kita berharap bajet 2015 yang akan dibentangkan Perdana Menteri yang kita kasihi, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, akan memberikan banyak tumpuan kepada pembangunan wanita dan keluarga. Golongan wanita perlu diberikan perhatian kerana mereka adalah populasi tertinggi di Malaysia. Penekanan harus diberikan kepada sektor pekerjaan kerana kebanyakan golongan wanita iaitu 52.4 peratus adalah pekerja. Kita harap isu-isu berkaitan kepentingan wanita diberikan keutamaan dalam Bajet 2015 yang akan dibentangkan 10 Oktober nanti.

UB: Bagaimana penerimaan ahli-ahli khususnya kaum wanita ketika puan bertanding dalam pemilihan yang lepas?

NS: Penerimaan ahli amatlah menggalakkan kerana mereka kebanyakan mereka mahukan pembaharuan terutama sekali golongan suri rumah tangga.

UB: Daripada 25 ketua wanita UMNO bahagian, berapa orang yang pernah jadi Ketua Puteri?

NS: Jika tidak silap saya ada empat. Saya sendiri sebagai Ketua Wanita Sandakan, Noraini Idris di Bahagian Penampang, Mizma Appediullah, Bahagian Silam dan Redona Bahanda dari Kota Marudu.

UB: Apa pula cabaran yang dihadapi sebagai ketua Wanita yang baru?

NS: Memang banyak cabaran yang dihadapi. Pelbagai cabaran dari pelbagai sudut. Tapi kalau kita yakin terhadap sesuatu perjuangan, kita mesti teruskan apapun risiko yang kita hadapi. Semuanya demi perjuangan yang kita yakini untuk kepentingan ahli dan masyarakat. Banyak cabaran tetapi syukurlah kerana semuanya dapat ditangani secara baik dan profesional.

UB: Sebenarnya apa yang membuat puan menceburi bidang politik?

NS: Saya minat dalam kerja-kerja kemasyarakatan dan kesukarelawanan. Saya ingin menyumbangkan tenaga dan idea untuk memajukan masyarakat. Itu yang membuat saya menceburi bidang politik.Saya ingin menyumbangkan tenaga dan idea terutamanya kepada kaum wanita.

UB: Sebagai ketua wanita yang baru tentu sekali sibuk.Bagaimana puan membahagikan masa di antara keluarga, perniagaan, politik dan NGO?

NS: Bagi saya tidaklah susah. Tiada masalah dalam mengagihkan masa kerana setiap pergerakan telah dirancang lebih awal. Selain itu, kita mendahulukan mana yang utama dahulu. Sejauh ini tiada masalah kerana kita mempunyai jadual yang dirancang.

UB: Masihkah puan aktif dalam NGO?

NS: Saya masih aktif dalam mengatur pelbagai program-program kemasyarakatan kesukarelawanan yang melibatkan golongan wanita. Saya juga melibatkan diri dalam NGO dengan memegang jawatan sebagai pengerusi Pemadam merangkap pengerusi Biro Hal Ehwal Wanita Sandakan.

Di peringkat Negeri saya juga memegang jawatan pengerusi Biro Pembangunan Keluarga Wanita UMNO Sabah.

UB: Apa antara perancangan yang dibuat untuk bantu golongan wanita?

NS: Pelbagai akiviti yang telah dan akan dilaksanakan bagi membantu golongan wanita antaranya adalah memfokuskan bidang ekonomi terutama sekali suri rumah tangga. Setakat ini pelbagai kursus telah dijalankan melalui kerjasama daripada badan-badan kerajaan dan swasta .

UB: Apa harapan puan terhadap golongan wanita muda di negeri ini?

NS: Golongan wanita muda perlu meneruskan perjuangan memartabatkan golongan wanita. Mereka perlu berani menceburi pelbagai bidang seperti kritikal seperti perubatan, kejuruteraan dan sebagainya.

Sebagai golongan pelapis, mereka haruslah memastikan diri mereka dalam arus pembangunan dan mereka juga mesti sentiasa meningkatkan kemampuan diri supaya mampu berdiri sama tinggi dengan golongan lelaki.

UB: Apa nasihat puan terhadap golongan wanita muda?

NS: Kita harus menanam semangat juang yang tinggi dengan berusaha bersama-sama meningkatkan taraf hidup yang lebih baik, progresif serta berdaya saing. Kita jangan lemah dengan kata-kata yang boleh menjatuhkan kita kerana ia adalah risiko yang biasa dihadapi dalam perjuangan. Apapun perjuangan ada risikonya. Tapi kalau semangat juang kita tinggi, semuanya dapat diatasi.

UB: Siapa pemimpin yang jadi idola puan?

NS: Tun Dr Mahathir Mohammad.Mantan Perdana Menteri Malaysia. Beliau seorang pemimpin yang berpandangan jauh dalam memperjuangkan agama, bangsa serta pembangunan negara.

UB: Akhir sekali apa kata-kata atau pesan untuk tatapan generasi muda?

NS: Saya teringat kata kata sasterawan dan ulama terkenal, Buya Hamka. Wanita yang budiman adalah laksana matahari terbit pada waktu fajar bagi orang yang menunggu kedatangan siang.