Ahad, 23 November 2014

RAYMOND MAJUMAH, PERSONALITI YANG TIDAK KURANG HEBATNYA

Tags

 
 

RAYMOND MAJUMAH, PERSONALITI YANG TIDAK KURANG HEBATNYA

PERSONALITI kita kali ini adalah seorang pemikir, intelektual, budayawan, sasterawan yang tidak asing lagi di negeri ini. Beliau banyak menghasilkan buku dan tulisan berkaitan masyarakat Rungus, salah satu sub etnik Kadazan Dusun. Selain itu, beliau juga seorang yang komited dalam perjuangan memartabatkan budaya dan etnik Rungus melalui karya karya, penyelidikan dan hasil tulisannya. Beliau yang dimaksudkan ialah Raymond Majumah, seorang personaliti dari Etnik Rungus yang tidak kurang hebatnya.

RAYMOND Majumah atau nama sebenarnya Azlan Shafie Abdullah @ Raymon Bin Majumah dilahirkan pada 26 September 1968 di Kampung Guomon, Matunggong Kudat. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Matunggong Kudat, kemudian melanjutkan pendidikan menengah di SMK Abdul Rahim Kudat (1982-1986) dan Tingkatan Enam di SMK Mat Salleh, Ranau (1987-1988). Selepas itu, beliau memasuki Maktab Perguruan Kent Tuaran (1989-1991). Raymond kemudian meneruskan pelajaran di UKM sehingga memperolehi Ijazah Sarjana Muda Sastera dengan Kepujian (Psikologi dan Komunikasi). Beliau kemudian melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana Sastera dalam bidang Seni Kreatif di Universiti Malaysia Sabah (UMS). Kini beliau sedang menyiapkan pengajian di peringkat kedoktoran (PhD) di UMS sejak tahun 2010.

Dalam bidang kerjaya, Raymond mula bertugas sebagai guru di SK Sabur, Banggi Kudat pada tahun 1991. Kemudian beliau menjalankan tugas Guru Besar sekolah itu bermula 1992 hingga 1997. Setahun kemudian, beliau berpindah ke SMK Sikuati Kudat (1998-2004. Selepas itu, beliau bertukar ke SMK Matunggong Kudat Menjalankan tugas Penolong Kanan HEM 2005 dan Menjalankan Tugas Penolong Kanan Pentadbiran 2006. Kini beliau bertugas sebagai Pegawai SISC (School Improvement Specialist Coaches) DG48 di Jabatan Pendidikan Kudat sejak 3 Mei 2013 hingga sekarang.

Dalam bidang penulisan, beliau menggunakan nama Raymond Majumah, Irwan Nur, Azlan S.A dan Putera Pena.

Beliau banyak terlibat dalam pelbagai aktiviti, kegiatan pendidikan dan persuratan di pelbagai peringkat. Raymond adalah jurulatih utama Bahasa Melayu negeri Sabah, sering dijemput mengadili pertandingan deklamasi puisi, pidato, pantun, syarahan, nyanyian, tarian,koir dan teater.

Selain itu, beliau sering pelbagai kursus, bengkel, seminar di di Sabah, Peringkat Nasional dan Antarabangsa sama ada sebagai peserta atau pembentang kertas kerja.

Raymond juga pernah memenangi pelbagai hadiah, antaranya Hadiah Sastera Sabah dalam genre Puisi (1992/1993), (2002/2003), dan Cerpen (2004/2005) Esei Kritikan (2008/2009),, Esei Kritikan dan Cerpen (2012), Esei Kritikan (2012/2013)., Peraduan Menulis Puisi dan sebagainya. Beliau juga pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang KPM Kebangsaan. Karya-karyanya dimuatkan dalam pebagai antologi dan penerbitan sejak 1991.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN sempat menemubual Raymond Majumah di salah sebuah hotel terkemuka di Keningau ketika menyertai Program Kembara Bahasa 2014, pertengahan oktober lalu.Ikuti petikan temubual bersama beliau:

UTUSAN BORNEO: Sejak bila tuan terlibat dalam bidang kesenian dan kebudayaan?

RAYMOND MAJUMAH: Sebenarnya saya terlibat dalam bidang kesenian dan kebudayaan ini sejak di bangku sekolah lagi. Saya pernah terlibat sebagai penari zapin sewaktu di Sekolah Menengah SMK Abd Rahim. Waktu itu dibawah bimbingan Cikgu Guradita Singh. Selain itu, sewaktu menuntut di Maktab Perguruan Kent Tuaran juga. Di kampung saya juga, saya menjadi jurulatih tarian.Saya juga menguasai hampir semua jenis tarian.

UB: Bagaimana mula terlibat dalam bidang penulisan?

RAYMOND: Minat saya menulis sebenarnya tumbuh apabila sepupu saya, Bubudan OT Majalou meminta saya menulis artikel mengenai sejarah Matunggong. Disitulah permulaan saya. Ayah saya, seorang pemimpin di peringkat kampung, sering membawa buku cenderamata ke rumah, walaupun beliau tidak boleh membacanya. Buku itu saya kumpul. Di situlah timbul minat saya. Saya juga rajin menyelongkar perpustakaan untuk mencari bahan-bahan artikel mengenai warisan budaya dan sejarah masyarakat Rungus.

UB: Kami difahamkan tuan banyak menulis makalah mengenai kebudayaan Rungus. Mungkin boleh ceritakan sedikit mengenainya?

RM: Saya menulis beberapa makalah mengenai Kebudayaan Rungus sama ada yang disiarkan di surat khabar, majalah atau buku.

Antaranya artikel bertajuk Adat Resam dan Pantang Larang Etnik Bonggi; Artikel yang disiarkan dalam majalah Etnik, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah (DBPCS), Ogos-Disember 2012. Esei ini berkaitan kebudayaan etnik Bonggi yang berkaitan adat dan pantang larang Dalam artikel itu, saya menghuraikan adat berhubung kelahiran, perkahwinan, pengubatan tradisional dan kematian serta adat bercucuk-tanam dan bermasyarakat.

Dalam majalah yang sama, Majalah Etnik terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan sabah (DBP CS, April 2012) , saya menulis mengenai Bbinatang, Rumah Panjang Rungus.

Esei ini memberikan penjelasan berkaiatan rumah panjang Rungus yang dipanggil bbinatang dalam bahasa Rungus dari aspek struktur rumah, fungsi tradisional dan adat yang berkaitan dengan cara hidup bermasyarakat dalam rumah panjang.

UB: Tuan juga banyak menulis mengenai Bhahul. Boleh jelaskan apa itu Bbahul?

RM: Bbahul sebagai sejenis puisi tradisional etnik Rungus, yang majoritinya tinggal di Daerah Kudat, Sabah. Saya ada menulis kertas kerja bertajuk

Puisi Bbahul dan Hubungannya dengan Kepercayaan Bbiruhui Etnik Rungus di Sabah. Kertas kerja ini disampaikan dalam Persidangan Kebangsaan Agama dan Masyarakat pada 31 Oktober 01 November 2012 di Pusat Penataran Ilmu Bahasa, UMS


Dalam penelitian saya,puisi tradisional ini mempunyai perkaitan yang rapat dengan Bbiruhui, yakni kepercayaan tradisional etnik Rungus. Dalam kerja lapangan mengumpul bbahul dan maklumat lain yang berkait dengan bbahul saya dapati bbahul akan nyanyikan dalam upacara yang berhubung rapat dengan kepercayaan Bbiruhui.

Secara khusus, dalam upacara Moginum, iaitu satu daripada upacara penyembuhan penyakit yang terbesar dalam kalangan etnik Rungus. Bbahul akan dilafazkan oleh bobolizan (pakar upacara) bagi memenuhi tujuan tertentu ketika upacara keagamaan dilakukan.

Dalam Program pantun Etnik Sabah yang diadakan di SMK Matunggong, sekali lagi saya menulis mengenai Bbahul, .Saya memberikan tumpuan terhadap bentuk atau binaan rangkapnya, termasuk baris dan suku kata serta contoh-contoh bbahul yang sesuai dan tidak sesuai dinyanyikan atau dipersembahkan di atas pentas pada masa kini.

Pada tahun 2013, saya juga menulis kertas kerja bertajuk Konteks Persembahan Ritual dan Sekular Bbahul (Puisi Tradisional) Etnik Rungus di Sabah, Kertas kerja Persidangan Antarabangsa Seni Persembahan Asia Pasifik.

Dalam kertas kerja ini, saya melihat perkaitan rapat puisi tradisional ini dengan Bbiruhui, yakni kepercayaan tradisional etnik Rungus. Ketika membuat pengumpulan bbahul dan maklumat lain yang berkait dengan bbahul, saya dapati bbahul akan nyanyikan dalam upacara yang berhubung rapat dengan kepercayaan Bbiruhui.

Secara khusus, dalam upacara Moginum, iaitu satu daripada upacara penyembuhan penyakit yang terbesar dalam kalangan etnik Rungus. Bbahul akan dilafazkan oleh bobolizan (pakar upacara) bagi memenuhi tujuan tertentu. Semua bbahul boleh juga dilafazkan oleh orang biasa di luar upacara, tetapi bukan dalam bentuk nyanyian. Namun begitu, terdapat satu cara mempersembahkan bbahul dalam keadaan biasa. Perkara ini sangatlah menarik. Dalam kertas kerja ini saya memberi tumpuan berkenaan persembahan bbahul dalam keadaan biasa, iaitu nyanyian puisi tradisional etnik Rungus yang disebarkan secara lisan dan tidak dilarang untuk dinyanyikaan berkait kepercayaan Bbiruhui etnik Rungus, malah boleh dipersembahkan kepada umum dan boleh dikomersialkan sebagai industri seni persembahan tradisi lisan.

UB: Wah, banyak menulis mengenai Bahul ya. Apakah Bbahul masih popular?

RM: Walaupun , puisi ini popular dituturkan dalam kalangan etnik Rungus pada tahun-tahun sebelum 1980-an namun tidak lagi pada masa ini. Dalam tinjauan awal yang dilakukan, masih ditemui bahul dalam hafalan generasi tua etnik Rungus. Bahul yang telah dirakam menerusi kerja lapangan di beberapa buah kampung di daerah Kudat, Pitas dan Kota Marudu didapati mengandungi pemikiran etnik Rungus.

Dapat dikesan melalui bahul yang lahir dalam kalangan masyarakat Rungus memiliki daya cipta, daya renung dan daya kreativiti yang sangat tajam ketika kiasan dan lambang dibina dalam sesebuah bahul, justeru menyerlahkan budaya pemikiran etnik ini. Menerusi analisis kandungan yang terkandung dalam bahul terpilih, maka pemikiran etnik Rungus dapat didalami dan ditonjolkan kepada umum.

 

 

Selain Bbahul, saya juga menulis mengenai sundait, dan nyanyian rakyat Rungus yang dikenali sebagai ddihohoi, ondi dan sovolli, yang dikaitkan dengan sastera tradisional kebangsaan, sebagai asas untuk menghasilkan karya sastera moden seperti puisi (sajak) dan cerita pendek (cerpen).



Dalam buku Adat Resam dan Pantang Larang Suku Kaum di Sabah terbitan DBP Kuala Lumpur, sebuah buku yang mengandungi adat resam dan pantang larang enam etnik di Sabah, saya menulis mengenai Adat Resam dan Pantang Larang Suku Kaum Rungus.

Esei ini berkaitan kebudayaan etnik Rungus yang berkaitan adat dan pantang larang. Penulis telah huraikan adat berhubung kelahiran, perkahwinan, pengubatan tradisional dan kematian serta adat bercucuk-tanam dan bermasyarakat.

Dalam buku itu juga saya menulis Adat Resam dan Pantang Larang Suku Kaum Bonggi berdasarkan pengalaman saya bersama masyarakat etnik Bonggi.

Esei ini berkaitan kebudayaan etnik Bonggi yang berkaitan adat dan pantang larang. Penulis telah huraikan adat berhubung kelahiran, perkahwinan, pengubatan tradisional dan kematian serta adat bercucuk-tanam dan bermasyarakat.

UB: Saya tertarik dengan pengalaman tuan sebagai guru di SK Sabur?

RM: Sebenarnya selepas tamat Sijil Asas Perguruan di Maktab Perguruan Kent pada 1991, saya ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Sabur, iaitu sebuah sekolah yang terletak di Pulau Banggi. Oleh kerana, saya satu-satunya guru terlatih yang mengajar di sekolah itu, saya dilantik untuk menjalankan tugas sebagai Guru Besar. Di sana saya merasai pelbagai pengalaman . Untuk ke sekolah itu, saya menumpang kapal yang mengangkut kayu cerucuk dari Kudat ke Sabur. Itu saja pengangkuran yang ada. Pada masa itu, belum ada perkhidmatan feri. Kalau bertolak waktu pagi, petang baru sampai ke sekolah itu. Begitulah sebaliknya. Jika berangkat waktu pagi dari Kampung Sabur, petang baru sampai di Kudat. Kalau kuat angin, kadang-kadang kami terpaksa singgah di Maliangin.

UB: Selain Rungus, tuan juga menulis mengenai Etnik Bonggi?

RM: Ya. Ketika bertugas di sekolah itu, saya juga membuat kajian mengenai Etnik Bonggi.Kebetulan di Sabur, ada perkampungan etnik Bonggi. Selain di Sabur, komuniti Etnik Bonggi juga terdapat di Kampung Palak, kapitangan, Limbuak dan Balambangan.

UB: Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman mengenai kebudayaan Rungus. Tentu banyak perkara yang masih belum sempat ditanya atau dijelaskan. Jika ada kesempatan, kita boleh sambung temubual di lain masa.

RM: Terima kasih.