Wednesday, February 26, 2014

Mohd Syum pernah bersiaran dari puncak gunung Kinabalu



MOHD SYUM PERNAH BERSIARAN DARI PUNCAK GUNUNG KINABALU

SEPANJANG 29 Tahun dalam bidang penyiaran, beliau menyimpan banyak berkas kenangan yang jika diselongkar, pasti banyak khazanahnya.Mohd Syum Abd Majid, deejay radio yang tidak asing lagi di kalangan masyarakat pendengar di seluruh Sabah. Siapa tidak kenal suaranya yang mersik, masih berkumandang di udara Sabah FM, kadang-kadang hingga ke dinihari tetapi kini beliau telah bersara daripada bidang penyiaran dan kini menumpukan banyak masanya sebagai aktivis dakwah USIA.

MOHD. SYUM ABD MAJID dilahirkan pada 19 September 1953. Beliau mendapatkan pendidikan awal di NVS Rampayan sebelum melanjutkan pelajaran di SRK Darau. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran menengah di Sabah College.

Beliau pernah bertugas di Bahagian Media Lembaga Padi Sabah (LPS) pada tahun 1972 hingga tahun 1982. Selepas itu, beliau bertugas pula sebagai juruhebah RTM dari tahun 1982 hingga bersara pada tahun 2011. Mohd Syum juga pernah menerima Anugerah Q RTM 1993, Anugerah Q RTM 1999, Pingat Bintang Setia Kinabalu (BSK) Negeri Sabah 1999 dan Ahli Darjah Kinabalu (ADK) 2007.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN BIN SHAIDDIN sempat menembual juruhebah terkenal ini sambil menikmati roti canai di salah sebuah restoran di Jalan Pantai.Ikuti petikan temubual bersama bersama beliau.

UTUSAN BORNEO: Bagaimana tuan terlibat dalam kerjaya dalam bidang media?

MOHD.SYUM: Sewaktu sekolah dahulu,saya pernah mengikuti kursus di Sabah Institute of Studies. Enam bulan ambil kursus media. Antara rakan saya, Ismail Haji Mansor. Kemudian saya mengambil kursus Sabah Media Training Course Photo Journalism MPI, Final Year Examination dalam Journalism dan Kursus Kewartawanan BBS dan DBP.

Saya juga pernah mengikuti kursus Induksi Lakonan Radio & TV, Penulisan Berita dan Rencana Radio & TV, Bengkel Drama Radio, Bengkel Juruhebah Radio. Itu antaranya.

UB: Ingat lagikah pengalaman pertama menulis di akhbar? Berita mengenai apa?

MOHD. SYUM: Berita yang saya tulis mengenai majlis hari lahir sepupu saya pada athun 1970. Saya naik teksi hantar berita. Waktu itu, pengarang Sabah Times ialah TS Hamid. Beliau terus menyiarkan berita mengenai hari lahir sepupu saya itu. Seluruh kampung heboh.Dari situlah saya mula menulis.

UB: Bagaimana pula tulisan bercorak kreatif seperti cerpen?

MOHD.SYUM: Saya menulis cerpen sudah lama.Sejak akhr 70-an. Saya hantar cerpen kepada Saudara Emin Madi, Mohd Shah Naing. Kalau cerpen yang disiarkan di RTM, satu cerpen bayarannya kira-kira RM120 sebuah tetapi kalau di akhbar, ia bergantung kepada panjang cerpen yang tersiar. Kalau cerpen panjang, banyaklah duit honorariumnya. paling seronok kalau hantar di Borneo Bulletin. Hujung bulan mereka hantar cheque tanpa perlu membuat tuntutan.Kalau tak silap, pengarangnya masa itu ialah Eddy Sequera.

UB: Oh ya. Dimana tuan mula bertugas selepas tamat sekolah?

MOHD.SYUM: Saya bertugas di Lembaga Padi Sabah (LPS) di Bahagian Media dari tahun 1972 hinggalah ia tutup tahun 82. Sempat menganggur beberapa bulan tetap ada seorang kawan, Zulkifli Abdullah, dialah yang menggalakkan kepada saya untuk memohon kerja di RTM. Mulanya saya tidak yakin dengan kemampuan tetapi dia memberi nasihat kepada saya untuk mencuba. Cuba dulu katanya. Tidak lama kemudian saya mendapat tawaran kerja di Jabatan Parit Tali Air, Telekom dan Hospital tetapi semuanya tidak ada yang sesuai untuk saya. Dipendekkan cerita,akhirnya saya pun masuk RTM.

UB: Apa tugas pada hari pertama di RTM?

MOHD.SYUM: Hari pertama lagi masuk RTM,iaitu 15 Mei 1982, saya telah diminta untuk membuat rancangan kanak-kanak. Dalam unit drama itu, ada beberapa orang tetapi masing sudah sibuk dengan tugasnya. Jadi saya terpaksa menerbitkan program Kanak-Kanak Tunas-Tunas Berkembang. Saya terpaksa menggantikan Hajah Rubiah Nurdin, yang pada masa itu terpaksa keluar negara ikut suaminya.

UB: Apa bidang tugas tuan ketika bertugas di RTM?
MOHD SYUM: Antara deskripsi tugas saya ialah bertanggungjawab kepada Pengelola Unit yang berkenaan dan membantu dalam persembahan serta menerbitkan rancangan harian Bahagian dan Unitnya; Menulis skrip, mempersembahkan dan menerbitkan rancangan berbentuk majalah, ceramah, hiburan dan lain-lain; Membaca berita dan bertugas di Bilik Hubungan (Konti); Menterjemahkan dan membuat transkrip bahan-bahan rancangan pada bila-bila masa dikehendaki;Keluar daerah untuk maksud mencari bahan rancangan di seluruh Sabah; Memaju dan mengekalkan mutu yang baik dalam penerbitan dan persembahan rancangan, melaksanakan tugas-tugas yang lain seperti yang diarahkan oleh Pengelola Rancangan dan pegawai-pegawai atasan yang lain.

UB: Boleh sebutkan nama-nama rancangan yang pernah tuan terbitkan?

MOHD SYUM: Antaranya Sandiwara, Pantun Ria Siaran Nasional (Bergilir), Berbalas Pantun, Islam Sejagat dan Drama Khas bergilir

UB: Mungkin ada pengalaman manis yang tidak dapat dilupakan sepanjang bertugas dalam bidang penyiaran?

MOHD SYUM: Antaranya pada tahun 2006, dalam usia 56 tahun, saya dipertanggungjawabkan untuk mengambil gambar di puncak Gunung Kinabalu. Pada masa itu, RTM menerbitkan rancangan Bersiaran dari Puncak Gunung Kinabalu. Bayangkan dalam usia 56 tahun saya terpilih bertugas, bersama 30 orang lain, dua puluh orang juruhebah. Tapi hanya empat orang saja yang sampai ke puncak gunung Kinabalu. Yang lain hanya sampai di Laban Rata. Empat orang itu ialah saya sendiri, Mohd Azry Abdullah, Hidayati Lasimin dan Suzannah Abdullah. Kebanyakan yang mendaki itu orang muda.Bagi saya dalam usia 56 tahun waktu itu, itu pengalaman yang paling mencabar. Di puncak gunung, selain merakam gambar, saya juga buat write-up untuk media.

UB: Pernah dihantar ke luar negara?

MOHD SYUM: Saya pernah di hantar bertugas di luar negara.Saya jadi wakil RTM bersiaran langsung dari Tarakan yang dijayakan bersama oleh RTM dan RRI Tarakan.

UB: Tuan jadi juruhebah berapa lama?

MOHD SYUM: Dari tahun 1982 hingga bersara pada 2011. Saya pernah berkhidmat di bawah pimpinan Datuk Claudius Sundang Alex, Datuk Bernard Maraat, Haji Hasyim Jeffery. Saya pernah juga di bawah bimbingan Haji Mahat Jamal, Abd Razak Hamid, Malinazia Datu Julaspi, Saya rasa seronok berkhidmat di bawah mereka. Selain itu, sebagai kakitangan penyiaran, kami juga berpeluang untuk bertemu secara langsung dengan tokoh-tokoh besar pemimpin negara dan negeri. Antaranya Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri, Ketua Menteri, Menteri Kabinet dan sebagainya.

UB: Mungkin ada pengalaman di konti?

MOHD SYUM: Pernah satu kali, saya bertugas antara jam 3 hingga 6 pagi. Waktu itu saya belum ada kereta.Pemandu yang sepatutnya ambil saya di rumah tidak datang kerana tertidur.Bayangkan betapa cemasnya. Saya turun menunggu di tepi jalan raya, kalau kalau ada kereta yang sudi menumpangkan saya. Tapi ternyata tiada yang sanggup menghentikan kereta.Sehinggalah datang lori bawa barang dalam perjalanan ke Sipitang.Pemandunya macam Om . Dia yang tumpangkan saya.Dia turunkan saya di depan pintu pagar RTM. Saya sampai lima minit sebeum waktu bersiaran jam 3.00 pagi. Selepas saya masuk studio, ters siaran warta berita terus ke udara. Sebaik-baiknya kita mesti berada di studio, satu jam atau paling lewat setengah jam lebih awal. Itulah antara pengalaman yang sukar dilupakan juga. Awal dini hari itu saya sudah memakai baju melayu. Selepas itu, saya bersiaran langsung solat sunat aidil fitri dari Masjid Negeri. Selain itu, saya juga pernah di hantar ke studio dengan motosikal oleh jiran kerana pemandu tidak datang mengambil saya di rumah.

UB: Ada pengalaman yang menyedihkan? Mungkin boleh kongsikan sedikit?

MOHD.SYUM: Satu ketika, juga ketika bertugas jam 3.00 hingga 6.00 pagi,pada tahun 1993, saya mendapat call dari Sandakan mengatakan ayah saya meninggal.Bayangkan mood saya, dari ceria, automatik jadi tertekan dan sedih. Tapi saya tidak boleh memberitahu pendengar. Selepas saya bertugas, saya terus ke lapangan terbang, beli tiket terbang ke Sandakan. Itulah yang paling menyedihkan.

Saya juga pernah bertugas selama 9 jam ke udara, satu rekod yang belum pernah berlaku. Saya sepatutnya bertugas jam 9 malam hingga 12 tengah malam Tetapi rakan saya yang bertugas dari jam 12.00 tengah malam hingga jam 3.00 pagi tidak datang. saya terpaksa mengambil alih tugasnya. Kemudian orang yang sepatutnya berugas jam 3.00 hingga 6.00 pagi juga tidak, sayalah yang melanjutkan tugasan mereka. Sembilan jam tanpa henti, itu satu rekod yang belum disamai.Sebaik selesai tugasan, saya tertidur di kusyen. Pengalaman sewaktu bersiaran itu belum pernah orang buat hingga kini.Itulah antara pengalaman saya.

UB: Apa prinsip tuan dalam bekerja?

MOHD. SYUM: Prinsip saya dalam soal kerja senang. Kalau kawan minta tolong saya akan tolong. Alhamdulillah sepanjang 1982 hingga 2011, ketika bertugas sebagai juruhebah tiada masalah yang dihadapi.

UB: Mungkin ada program yang membawa kesan tersendiri terhadap tuan?

MOHD SYUM: Antara program yang saya pernah kendalikan ialah Program Inovasi Khidmat Awam (PIKA). Program ini memaparkan pelbagai tajuk dan menjemput menteri atau pembantu menteri sebagai tetamu untuk merespon permasalahan yang ingin diketahui oleh rakyat. Program ini agak popular satu ketika dahulu. Rakyat boleh terus bertanya kepada pak menter mengenai permasalahan mereka.

UB: Apa hobi tuan?

MOHD.SYUM: Menulis berita adalah salah satu hobi saya sejak di bangku sekolah lagi hinggalah sekarang. Sementara saya juga menjadi pelakon drama pentas, jurulatih tari/penari dan silat dalam tahun 70-an sehingga awal 1990-an.

UB: Apa persatuan yang pernah tuan anggotai? Sebagai seorang yang aktif sudah tentu tuan banyak menganggotai persatuan? Apa jawatan?

MOHD SYUM: Banyak juga. Saya pernah menjadi Setiausaha Agung Persatuan Penulis-Penulis Sabah, Bekas Setiausaha Agung Jawatankuasa Badan Pengadil Pertandingan Drama/Tarian Negeri Sabah, Bekas Setiausaha Agung Persatuan Seni Silat Olahraga Sabah (1980-1982), Bekas Setiausaha, Teater Ibu Kota (1978-1982), Bekas AJK Rakan Muda Masjid Negeri Sabah (1989-2000), Bekas Setiausaha K3P Kawasan Menggatal (1990-1992), Bekas Bendahari Rela Kawasan Menggatal (1977-1990), Bekas Penolong Setiausaha, Badan Bahasa Daerah Menggatal (1968-1970) dan Bekas Setiausaha PIBG SK Rampayan Menggatal (1988-1990).

UB:Tentu sekali ia menyita banyak masa. Mungkin ada lagi persatuan yang lupa disebutkan?

MOHD SYUM:Kalau mahu disebutkan banyak lagi.Tetapi untuk rekod mungki baik juga. Saya juga AJK Juruacara Negeri Sabah 2000-2003, AJK Rukun Tetangga Neger Sabah 1987-2003, AJK Kebudayaan @ Sukan PERKEP Negeri sabah(1998-2003), Setiausaha Rukun Tetangga Kawasan Menggatal (1987-2003), Timbalan Pengerusi JKKK Kampung Rampayan Menggatal (1980-2003), Ketua Penerangan Masjid An-Nur Kampung Rampayan Menggatal (1980-2003), Setiausaha JK Kebajikan Islam Kampung Rampayan Menggatal (1987-2003)Setiausaha Jawatankuasa Kerja Bersama JKKK/Ketua Kampung, Mukim Inanam, Menggatal, Telipok dan kawasan Persisiran Pantai Parlimen P150 Gaya (2001-2003), Setiausaha Majlis Bersama Jabatan (MBJ)RT Sabah (2002-2003), Ketua Penerangan Persatuan Sama Sabah (2002-2003), Ahli Kelab RTM Sabah, Setiausaha Kerja Panel Penasihat Klinik Kesihatan Sulaman Central, Setiuasaha JK Masjid An-Nur Kampung Rampayan Menggatal.

UB: Tuan ada menyertai mana-mana pertubuhan siasah?

MOHD SYUM: Sebenarnya banyak juga jawatan yang saya pegang dalam politik yang perah disertai dahulu. Saya bekas Setiausaha USNO Kampung Rampayan Menggatal (1967-1990) Bekas Setiausaha Pergerakan Pemuda USNO Bahagian Karambunai/Menggatal (1973-1977), Bekas Setiausaha Kerja USNO Bahagan Karambunai Meggatal (1973-1977), Bekas Ketua Penerangan UMNO Bahagian Penampang (1994-1996), Bekas AJK UMNO Gaya (1996-1998) dan Bekas AJK Penerangan Perhubungan UMNO Negeri Sabah (1994-1996).

Pada masa ini saya aktif sebagai Ketua Penerangan Badan Belia Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) ( 1995-2015, , Penolong Setiausaha USIA Kota Kinabalu 2015, dan selain itu, saya juga adalah Ketua Penerangan UMNO Cawangan Kampung Rampayan Menggatal.

UB: Banyak sekali sumbangan tuan terhadap masyarakat dan negara kita.Tahniah tuan. Terima kasih kerana sudi ditemubual.

MOHD. SYUM: Terima kasih kerana memberi ruang kepada saya untuk berkongsi pengalaman.Saya amat menghargainya.

 

 

 

HAJI JEBAR ACHAT, BERI SUMBANGAN BESAR KEPADA DUNIA SENI SABAH



HAJI JEBAR ACHAT, BERI SUMBANGAN BESAR KEPADA DUNIA SENI SABAH

SIAPA tidak kenal seniman luar biasa ini? Ratusan orang, kalau tidak ribuan pernah belajar muzik daripadanya. Mulai dari biola, angklung dan bermacam jenis muzik lagi, ramai seniman tersohor di negeri ini lahir hasil bimbingan beliau sejak tahun 60-an lagi. Juara lagu-lagu keroncong ini begitu terkenal pada zamannya. Beliau juga pernah berkeliling selama sebulan di Eropah bersama rombongan Kebudayaan dari Malaysia. Selain muzik, beliau juga seorang penulis khat yang disegani dan sering menjadi hakim seni khat di peringkat negeri dan kebangsaan.

Haji Jebar Achat bin Haji Hamid Achat lahir tahun 1935 di Tanjung Palas. Selepas tamat persekolahan, beliau pernah bekerja sebagai wartawan dan guru. Tetapi perjalanan hidupnya yang panjang dan berliku-liku itu membawanya untuk mengakrabi dunia seni dengan lebih mendalam lagi lagi. Bermula di Tawau, Haji Jebar Achat menubuhkan orkes keroncong bersama rakan-rakannya, kemudian beliau berhijrah ke Kota Kinabalu untuk mencurahkan khidmat baktinya. Beliau pernah menjuarai pertandingan muzik keroncong, kemudian menjadi pengajar seni khat, hakim pertandingan sepanduk peringkat negeri dan pada tahun 1994, terpilih mengikuti rombongan kebudayaan Malaysia sempena Festival Internasional 1994.

Beliau mendirikan rumah tangga dan Hajah Jamilah Haji Masykur dan dikurnai tujuh orang cahayamata.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemubual Haji Jebar Achat, 78 di rumahnya di Kampung Delima Melayu pada satu petang bergerimis .Tokoh seniman yang tidak asing ini amat berjasa kepada dunia seni di negeri ini menceritakan sedikit pengalamannya ketika bergelut dengan bidang seni d negeri ini. Ikuti petikan temubual bersama beliau.

UTUSAN BORNEO: Terima kasih kerana sudi ditemubual. Boleh ceritakan sedikit latar belakang penglibatan dalam seni di Sabah?

HAJI JEBAR: Ceritanya panjang. Pada tahun 1962, dengan usaha bersama kawan-kawan pemuzik keroncong yang berasal dari Tarakan, Berau dan Bulongan, saya tubuhkan satu kumpulan Orkes Keroncong "Sehati" yang dianggotai seramai delapan orang, gitar melodi,gitar iringan, julklele tempo dan julklele irama (chuk), celllo, pemain bass, seruling dan pemain biola saya sendiri sebagai pimpinan muzik.Ketua Orkes Keroncong "Sehati" ialah Encik Muhd Umayar, Forest Marine Tawau. Itulah detik permulaan saya melibatkan diri dalam orkes keroncong di Tawau.

UB: Pernah ikut pertandingan?

HJ: Pada tahun 1964, diadakan satu pertandingan Pancaragam Peringkat Daerah Tawau, Semporna dan Lahad Datu. Saya ikut pertandingan itu.Alhamdulillah kami mendapat johan dengan nama pancaragam "Irama Baru". Selepas kemenangan itu, kami dihantar ke Jesselton, kami mengikut Talentime bertempat di Dewan Masyarakat. Masa itu kami hanya mendapat naib johan.

UB: Kami difahamkan tuan haji pernah ikut pertandingan Bakat TV?

HJ: Itu pada tahun 1968. Pada tahun itu, diadakan pemilihan bakat Tv, pertandingan Peringkat Daerah Tawau. Saya mendapat Johan dengan bermain angklung, bersendirian membawakan dua buah lagu iaitu "Kinabalu" dan "Pesanku".

UB: Teruskan tuan haji...

HJ: Kemudian pada tahun itu, saya juga diminta untuk membimbing persatuan Kaum Ibu USNO Tawau seramai 32 orang bermain angklung dipimpin oleh Datuk Hamisah Samat yang diiringi pancaragam "Magdalines"pimpinan Wahid dan Japar.

UB: Tuan Haji main angklung juga?

HJ: Pada tahun 1970, atas arahan Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan, Datuk Haji Sakaran Dandai (kini Tun Datuk Seri Panglima Haji Sakaran Dandai, Mantan TYT,Saya pernah mengajar seni muzik angklung di Semporna iaitu di SRK Bubul, SRK Pekan Semporna, Sekolah Islamiyah dan Kaum Ibu USNO Semporna. Saya diberi elaun RM500 sebulan selama empat tahun. Makan minum dan tempat tinggal disediakan.

UB: Tahun berapa datuk berhijrah dari Tawau ke Kota Kinabalu?

HJ: Saya berhijrah ke Kota Kinabalu pada tahun 1976, semasa pemerintahan Kerajaan Berjaya.

UB: Apa pula pengalaman di Kota Kinabalu? Mungin ada yang boleh dikongsikan?

HJ: Pada tahun 1978, saya mengikuti pertandingan muzik keroncong seluruh Sabah di RTM Kota Kinabalu dengan nama Orkes Keroncong "Sinar Kinabalu" . Orkes itu disertai dua penyanyi lelaki dan perempuan, Sakmat Tajudin dengan lagu "Bumi Hijau" dan "Pahlawan Maaysia" oleh isteri saya Hajah Jamilah Haji Masykur;

Kesemua lagu-lagu yang disampaikan adalah ciptaan saya sendiri.Kemudian orkes "Sinar Kinabalu" mendapat johan. Maka kami dihantar ke Alor Setar Kedah mengikuti pertandingan Muzik Keroncong seluruh negeri di Malaysia dendangan Rakyat" . Tetapi disebabkan pemain muzik orkes "Sinar Kinabalu" hanya lima orang maka diputuskan tidak memenuhi syarat pertandingan yang ditetapkan seramai tujuh orang.

UB: Bilakah tuan haji mula berkhidmat di Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan?

HJ: Sewaktu Datu Abdul Hamid Tun Mustapha jadi Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan Sabah pada tahun 1980, saya dilantik sebagai penyelia oleh Pengelola Kebudayaan Negeri, Datuk Haji Shuhaibun Yussuf. Antara tugasnya adalah untuk membentuk pemuzik dan penari tetap. Atas arahan menteri juga, Pengelola Kebudayaan Negeri telah memberikan peruntukan sebanyak RM32,000 untuk membeli alat-alat muzik bersama Encik Ahmad Yakub,Pegawai Kebudayaan Negeri ke Singapura melalui Kuala Lumpur.

UB: Difahamkan tuan haji juga terlibat membimbing ramai murid dalam tulisan khat?

HJ: Ya, setelah mengikuti Kursus Seni Ukir di Terengganu pada tahun 1986, pada tanggal 25 Ogos, saya menerima Sijil Bengkel Pengajar Seni Khat Kebangsaan.

Dua tahun kemudian iaitu pada 1988, ditugaskan mengajar dan membimbing seni khat kepada guru-guru agama dan belia seluruh Sabah dengan tiga kategori, pertama seni ukir khat dicermin di dalam pusingan pertama kemudian pusingan kedua seni ukir khat tembaga keping dan ketiga seni ukir khat di kayu jenis tembus dan timbul.

UB: Bila pula tuan haji jadi hakim sepanduk?

HJ: Pada 1989, saya dilantik oleh Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) sebagai hakim negeri setiap pertandingan sepanduk sempena Maulidur Rasul iaitu mengadili bahagian tulisan khat selama lima tahun di Padang Merdeka Kota Kinabalu.

UB: Khabarnya tuan haji pernah berkeliling membuat persembahan di luar negeri?

HJ: Pada 1994, saya terpilih mengikuti rombongan kebudayaan Malaysia sempena Festival Internasional mengadakan persembahan kebudayaan di enam negeri di Perancis, di Paris, di Oloron kemudian melanjutkan persembahan ke Barcelona Sepanyol. Di Barcelona, kami sempat mengadakan persembahan di gelanggang sapi. Banyak pengalaman sewaktu di sana. Selama 32 hari berkeliling di Eropah.Dalam perjalanan pulang, kami transit melalui Bangkok. Jadi setibanya Bangkok, dalam perjalanan pulang ke Kota Kinabalu, saya langsung menikmati nasi beras siam kerana selama di Eropah tidak pernah makan nasi.

UB: Bila bersara dari KKBS?

HJ: Pada tahun 1997, saya tamat perkhidmatan di Kementerian Belia dan Sukan Negeri Sabah. Setelah itu, saya bersyukur kerana menerima Anugerah Pingat "Bintang Setia Kinabalu" (BSK) oleh Tun Haji Sakaran Dandai.

UB: Selepas bersara ada mengajar muzik lagi?

HJ: Pada tahun 2005, saya mengajar muzik Angklung atas permintaan Ahli Dewan Undangan Negeri Membakut, Datuk Haji Arifin Arif kepada seramai 32 orang Puteri UMNO di Rumah Rehat Membakut.

UB: Apa anugerah yang pernah diperolehi dalam bidang seni?

HJ: Antaranya pada tahun 2012 menerima anugerah " Tokoh Seniman Sabah" dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) beserta saguhati RM300. Pada tahun 2013, saya mendapat sumbangan sebagai Tokoh Veteran Seniman Sabah dari Pengerusi Persatuan Seniman Malaysia Datuk DJ Dave @ Irwan Shah Abdullah sebanyak RM2,000. Yang terbaru, pada tanggal 26 Januari 2014, saya menerima siil Anugerah Tokoh Maulidur Rasul 1432H sempena Majls Perarakan dan Perhimpunan Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Qariah Masjid Darul Hikmah Kampung Delima Melayu Kota Kinabalu.

UB: Masih aktif lagi sekarang?

HJ: Sehingga sekarang saya berkhidmat dengan Sanggar Seni Suhaimi Magi sebagai pimpinan Orkes Keroncong "Waktoe Doeloe" yang dibimbing oleh Suhaimi Magi Pengerusi Seni tari dan Muzik Tradisi Melayu. Jadual saya penuh. Selain itu, masih ramai anak-anak murid belajar mengaji di rumah.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YB Jeremy, utamakan kesejahteraan rakyat

YB JEREMY UTAMAKAN KESEJAHTERAAN RAKYAT

SELEPAS memikirkan dengan semasak-masaknya, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kadamaian, Jeremy Malajad yang menang atas tiket Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam Pilihanraya ke-13 pada Mei lalu mengambil keputusan meninggalkan parti itu.

"Segalanya kerana saya lebih memikirkan kesejahteraan rakyat di kawasan saya yang masih dahagakan pembangunan infrastruktur seperti jalanraya, bekalan air dan prasarana pendidikan yang masih jauh ketinggalan," katanya kepada Utusan Borneo.

Jeremy Malajad dilahirkan di Kampung Tengkurus Kota Belud pada tahun 1966. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Tengkurus dari darjah satu hingga darjah enam. Selepas itu beliau melanjutkan pelajaran menengah di SMK Arshad hingga tingkatan lima. Kemudian beliau meneruskan pengajian di peringkat diploma Pengurusan Sains Sukan di di bawah Persatuan Pendidikan Jasmani dan Sukan Malaysia di Universiti Malaysia Sabah (UMS).Beliau mendirikan rumahtangga dengan Zaiti Yalam dan dikurniakan tiga orang anak.

Beliau pernah menjadi pemaju mukim, Pegawai Pembangunan Masyarakat (CDO) sebelum menggalas tanggungjawab sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kadamaian.

Dalam kegiatan politik, Jeremy pernah menjadi Ahli Jawatankuasa Pemuda PBS Bahagian, Ketua Pemuda UPKO Bahagian, Setiausaha Pemuda UPKO Negeri, Ahli Jawatankuasa Pemuda Barisan Nasional (BN) Pusat. Selepas itu, beliau pernah menjadi Setiausaha Cabang PKR Kota Belud dan Ketua Penerangan PKR Negeri sebelum mengambil keputusan keluar PKR dan menjadi ADUN Bebas Pro-Bn.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berkesempatan untuk menemubual beliau di Inanam di celah-celah kesibukannya sebagai wakil rakyat.Ikuti petikan temu ramah bersama beliau.

UTUSAN BORNEO: Bilakah YB mula menceburkan diri dalam bidang politik?

YB JEREMY: Saya menceburkan diri dalam politik kira-kira pada penghujung tahun 80-an. Pada tahun 1985, saya menjadi AhliJawatankuasa Pemuda PBS Bahagian. Saya juga pernah dilantik sebagai Pemaju Mukim pada 80-an. Pada tahun 1997, saya dilantik sebagai CDO Kadamaian hingga tahun 2000. Kemudian saya menyertai PDS apabila ADUN Kadamaian pada waktu itu, Mendiang Datuk Baggai Basirun meninggalkan PBS dan ikut menubuhkan PDS. PDS menyertai Barisan Nasional (BN) bertukar namanya kepada UPKO.

Selepas itu, saya dilantik sebagai Ketua Pemuda UPKO Bahagian dan Setiausaha Pemuda UPKO Negeri tahun 2002/2003.

Selepas itu, saya bertanding Exco Pemuda UPKO Negeri kemudian terpilih sebagai Naib 1 Pemuda. Menang pemilihan. Selain itu dilantik Setiausaha Kerja parti.

Dalam pemilihan semula parti, saya tidak bertanding. Setiausaha Pemuda UPKO Negeri tahun 2006. Sebagai Setiausaha Pemuda, saya automatik jadi AJK Pemuda BN Pusat.

UB: Bila YB menyertai PKR?

YB JEREMY: Tahun 2010, saya menyertai Parti Keadilan Rakyat, lebih kerana saya ingin melihat perubahan di kawasan saya di Kadamaian. Dalam PKR, Saya dilantik sebagai Setiausaha Cabang PKR Kota Belud. Sempat juga dilantik sebagai Ketua Penerangan PKR Negeri.Kemudian dalam pilihan raya umum PRU ke13, saya terpilih sebagai calon bertanding di DUN Kadamaian. Syukurlah kerana rakyat khususnya pengundi di Kadamaian memberi undi dan sokongan mereka bagi membolehkan saya terpilih sebagai wakil rakyat untuk mewakili kawasan itu

UB: Apakah YB terkejut kerana menang sebagai ADUN Kadamaian mengalahkan tokoh yang bukan telah lama berkhidmat sebagai wakil rakyat?

YB JEREMY: Kami bekerja lama sebelum itu. Saya ada keyakinan menang dari awal lagi. Jadi saya tidak begitu terkejut bila diisytiharkan menang. Keyakinan ini berdasarkan respon yang diterima kerana kebanyakan rakyat mahukan perubahan. Ada sentimen mahukan tranformasi calon, dan ini memberi kelebihan kepada saya.

UB: Apa perasaan YB ketika mula-mula mengangkat sumpah di Dewan Undangan Negeri?

YB JEREMY: Sedikit gugup tetapi mengambil masa yang tidak lama untuk menyesuaikan diri sebagai Adun

UB: Sebelum ini, pernahkah YB bercita-cita menjadi calon?

YB JEREMY: Sebenarnya saya tidak bercita-cita menjadi calon. Apa yang menjadi matlamat saya ialah perubahan untuk kawasan saya iaitu Kadamaian. Bila kita bandingkan DUN Kadamaian dengan DUN Tempasuk dan DUN Usukan, kita lihat DUN Kadamaian agak tertinggal dari aspek kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air sebagainya.

Saya berasal dari Tengkurus, sebuah kampung yang kebanyakan penduduknya adalah penyokong kuat BN tetapi kita lihat belum ada pengaspalan jalan raya untuk dinaik taraf. Sebagai seorang pemimpin, orang kampung selalu bertanya, "apa yang kamu mahu buat tentang ini jalan?" .Bila soalan ini diajukan, bila kita sering ditanya kita rasa malu. Ini kawasan kubu kuat BN, setiap kali pilihanraya, hampir 7000 mengundi tetapi tidak sampai 100 undi pembangkang. Tapi sungguhpun begitu, mengapa tidak boleh buat apa-apa.

Jadi dalam pilihanraya yang lepas saya menang di kawasan itu. Sebenarnya ia bukanlah kerana pembangkang kuat tetapi lebih banyak kepada kekuatan inginkan perubahan. Bukan kekuatan PKR sebaliknya protes kerana rakyat inginkan kemajuan.

UB: Mungkin YB boleh jelaskan sedikit apa isu-isu yang digunakan dulu sehingga menambat hati rakyat untuk memilih YB sebagai wakil rakyat mereka?

YB JEREMY: Ketika berkempen itu, saya berkempen menggunakan slide.Kita highlight jalan-jalan yang belum diturap.Kita buat perbandingan berbanding Usukan dan Tempasuk. dalam kempen itu saya highlight keadaan fizikal sekolah, dibandingkan kawasan lain.Nampak betul perbezaannya agak ketara. Kalau kita ke kawasan jiran kita iaitu Usukan dan Tempasuk, kita nampak sekolah SK Sembirai, Timbang Dayang, SK Pekan, SK Taun Gusi, bangunan sekolahnya agak tersergam berbanding dengan kebanyakan sekolah di Kadamaian yang kebanyakan binaannya masih berdinding papan.

Kalau boleh prasarana sekolah di Kadamaian ditingkatkan lagi.

SK Tengkurus tempat saya belajar dulu masih berdinding papan. Walaupun berbeza dengan zaman kami dulu bersekolah di Balai Raya tetapi keadaannya tidak banyak berubah.

Kemudahan infrastruktur seperti jalanraya , selalu kita bandingkan dengan Tempasuk dan Usukan yang terletak berhampiran, perbezaannya begitu ketara.

UB: Bagaimana mengenai kemudahan asas seperti bekalan air?

YB JEREMY: Kemudahan asas seperti bekalan air memang jauh ketinggalan. 90 peratus masih menggunakan air graviti, yang tidak terjamin dari keselamatan pengguna. Kalau ada loji rawatan air sekurang-kurangnya penduduk mendapat bekalan air bersih.

UB: Majoriti penduduk Kadamaian bekerja sebagai apa?

YB JEREMY: Kebanyakan penduduk Kadamaian terdiri daripada petani, pekebun getah dan sebagainya.

UB: Mungkin YB boleh jelaskan alasan di sebalik keputusan YB meninggalkan pembangkang.Ada yang berpendapat ia dibuat secara terburu-buru?

YB JEREMY:Bukan terburu-buru. Sebelum itu kita telah membuat tinjauan dan berdasarkan feedback rakyat, kita mengambil keputusan untuk menjadi wakil rakyat pro-BN. Kita meneliti respon rakyat.Ketua-ketua daerah mengundi berkumpul dan membuat pengundian secara sulit tanpa kehadiran saya. Keputusannya mereka mahukan saya bersama BN. Ada dua tiga orang yang berkecuali , satu dua orang tidak bersetuju, tetapi majoriti mahukan saya berjuang demi rakyat.

UB: Apa yang muncul dalam minda YB ketika mengambil keputusan itu?

YB JEREMY: Banyak yang kita fikirkan.Isu pertama ialah pembangunan infrastruktur. Ini membuat saya befikir masak-masak. Isu kedua ialah pendidikan maksudnya prasarana sekolah yang masih jauh ketinggalan.

UB: Teruskan...

YB JEREMY: Sejak merdeka, semua wakil rakyat Kadamaian terdiri dari kerajaan walaupun PBS pernah berada di luar BN. Dalam konteks ini sebagai wakil rakyat kita kena beri pengikhtirafan terhadap jasa-jasa wakil rakyat yang terdahulu. Datuk Haji Ismail Gimbad memperkenalkan banyak skim pertanian seperti penanaman kelapa. Era kepimpinan Datuk Yapin Gimpoton memberi tumpuan kepada infrastruktur. Banyak jalan perhubungan di bina.Jalan Lahanas, Melangkap, Sayap dan banyak lagi jalan dibina

Zaman Datuk Baggai, saya terlibat langsung sebagai CDO. Yang nampak jelas pada masa itu peruntukan banyak diberikan kepada pembinaan dewan -dewan mini, bekalan paip dan sebagainya.Zaman Datuk Herbert Timbon Lagadan pula, perancangan sudah banyak tetapi belum terlaksana sepenuhnya. Tugas saya ialah melanjutkan beberapa yang sudah dlaksanakan sebelum ini, dirancang tetapi belum sempat dilaksanakan. Antara jasa Datuk Herbert ialah Skim Kebun Getah berkelompok dan sebagainya.

Yang memungkinkan wakil rakyat dapat menyumbang ialah apabila ia berada dalam kerajaan. Kalau saya bertahan sebagai Adun Pembangkang , tidak banyak yang dapat dilakukan.Kemampuan agak terhad. Saya mahu menggunakan masa yang terhad ini untuk meninggalkan kesan yang baik terhadap kehidupan dan kesejahteraan rakyat. Kita mahu melihat DUN Kadamaian sekurang-kurangnya sebaris dengan kawasan lain dari segi infrastruktur dan pendidikan. Kita mahu perjuangkan soal pembangunan infrastruktur dan soal pendidikan di Kadamaian. Soal penghidupan dan kehidupan kurang lebih saja.

UB: Apa langkah seterusnya setelah meninggalkan pembangkang? Masuk parti apa?

YB JEREMY: Kita sedang memikirkan platform terbaik untuk berjuang dalam BN demi kesejahteraan rakyat. Bila sampai masanya kita akan beritahu nanti perkembangan seterusnya.

UB: Oh ya, Difahamkan sekarang pekebun getah menghadapi masalah kerana harga getah turun. Apa komen YB?

YB JEREMY: Kita berharap kerajaan juga membantu pekebun getah, sama seperti skim bantuan yang dinikmati oleh golongan nelayan. Kehidupan rakyat terutamanya pekebun getah agak sengsara sekarang kerana harga getah jatuh merudum. Jadi kita mahu kerajaan memberikan bantuan. . sangat sangat sengsara ada getah ditoreh. kita ahu apa yang dinikmati golongan nelayan turut dinikmatipekebun getah

UB: Mungkin ada kaedah yang dilakukan untuk mengadakan pendekatan baru kepada rakyat?

YB JEREMY: Kita adakan pendekatan baru iaitu mengadakan dialog rakyat.Cara kita ialah mengadakan dialog, membawa semua agensi yang berkaitan dalam dialog rakyat. Program yang terdekat akan diadakan di Dewan Tamu Darat yang akan dihadiri oleh Ahli Parlimen, Datuk Haji Abdul Rahman Dahlan. Tujuan untuk mendekatkan rakyat kepada pemimpin.Sebelum ini perhubungan hanya satu hala sahaja iaitu pemimpin bersama rakyat. Kita adakan dialog,dengan hanya sedikit ucapan.Ruang yang ada digunakan untuk dialog dan kita beri peluang kepada rakyat untuk bercakap.Kita mahu rakyat berinteraksi dan meluahkan permasalahan mereka

UB: Apa kegiatan YB kalau ada masa lapang?

YB JEREMY: Selalunya tidak banyak masa lapang. Saya tinggal di kampung bersama rakyat. Jadi banyak masa bersama mereka. Sekarang saya tidak lagi dapat melakukan aktiviti seperti merambat atau menjala ikan, menyuluh ikan dan sebagainya kerana lebih sering bersama orang-orang yang telah memberi kepercayaan kepada saya sebagai wakil rakyat mereka.

UB: YB masih main bola?

YB JEREMY: Kalau ada masa barulah saya ikut main badminton, bolasepak. Saya dulu ahli sukan. Saya pernah mewakili daerah dan Pantai Barat Utara dalam Kejohanan Bola sepak. saya lebih dulu daripada Matlan marjan. Saya senior dia dalam bolasepak. Tapi Saidun Sungit lebih senior daripada saya.

UB: Tentu ramai orang yang datang ke rumah berjumpa YB?

YB JEREMY: Ya. Ada juga yang datang ke rumah mengadukan masalahnya. Berbagai bagai masalah rakyat yang perlukan perhatian dan keprihatinan kerajaan.

Selain itu, saya sudah membuka Pejabat Perhubungan Parlimen di Pekan Kota Belud untuk memudahkan rakyat berurusan dengan pihak wakil rakyat.

UB: Apa yang jadi pegangan YB dalam hidup?

YB JEREMY: Percaya kepada Tuhan.Itulah yang beri inspirasi.Dialah segalanya yang memberi kekuatan.

UB: Apa harapan YB?

YB JEREMY: Saya bersyukur dan amat berbangga kerana baru-baru ini YB Datuk Abdul Rahman Dahlan selaku Menteri dan Ahli Parlimen Kota Belud telah melancarkan NBOS yang bermatlamat menaiktarafkan pekan Kota Belud, menjadikan Kota Belud berubah wajah dari segi prasarana lanskap serta banyak lagi kemudahan seperti letak kereta, pasar rakyat bertingkat, mengurangkan kesesakan dan sebagainya, yang saya yakin sudah lama dinanti-nantikan oleh rakyat Kota Belud.

Ini membuktikan bahawa Ahli Parlimen kami adalah seorang pemimpin yang berwawasan dan berkomitmen tinggi.

Sebagai pelengkap kepada usaha murni ini, saya berharap seluruh rangkaian di jalan raya Kadamaian dapat dinaiktaraf, begitu juga kemudahan bekalan air terawat, naik taraf bangunan sekolah rendah dan kemudahan klinik-kliniik desa. Inilah wawasan dan harapan saya.

saudara cuba bayangkan!



SAUDARA CUBA BAYANGKAN!

Hari ini mati seorang nelayan, kata penyair Jamdin B. Esok seorang petani, lusa seorang penoreh.

Saudara cuba bayangkan tragedi demi tragedi yang terjadi dalam kehidupan ini, seperti yang digambarkan dalam puisi yang sangat menarik ini.

Nelayan mati hari ini. Petani pula mati hari esok. Penoreh mati lusa. Kematian yang berturut-turut ini mungkin hanya terjadi dalam logika puisi. Walaupun dalam pengucapan yang bersaha, kita tidak mungkin dapat memahami puisi ini sepenuhnya jika kita menggunakan makna kamus dalam menterjemah makna puisi ini.

Dalam puisi "Kematian Kekasih Bumi" yang terpilih memenangi Hadiah Karya Sastera 1971 itu, penyair menceritakan bagaimana kematian nelayan, dan diikuti kematian petani dan penoreh itu, adalah kematian yang tidak lagi memiliki harapan.

Puisi ini bercerita dengan penderitaan masyarakat yang miskin dalam sebuah era yang hanya berselang lapan tahun dari tahun 1963, tarikh pembentukan Malaysia.

Zaman itu digambarkan sebagai sebuah zaman yang penuh kemelesetan. Ketika itu kerajaan baru saja memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi mencari solusi untuk kemajuan dan pembangunan untuk kesejahteraan masyarakat yang lebih menyeluruh.

Namun apa yang dinyatakan penyair dalam puisinya itu, nelayan, dan petani dan penoreh itu mati `bersama dengan sebuah harapan kering'. Mereka mati dalam keputusasaan kerana tidak lagi punya harapan, dan mereka meninggalkan meninggalkan semua kekasih manakala ibu-ibu tua menangis kehilangan sebuah harta.

Apakah harta yang hilang itu? Penyair menyatakan ibu-ibu tua yang menangis itu kehilangan sebuah harta iaitu matinya kekasih bumi.

Saudara boleh mencari makna apakah yang terkandung dalam diksi matinya kekasih bumi itu. Siapa yang dikatakan kekash bumi itu. Bagi penyair kekasih bumi itu, tidak lain adalah tiga golongan yang dinyatakan itu iaitu nelayan, petani dan penoreh.

Pada waktu itu, awal 70-an, nelayan mati tanpa sempat merasa pukat tunda. Petani mati tanpa sempat memakan hasil padi dua musim, dan penoreh pula mati tanpa dapat menikmati kelapa sawit kerana mereka telah tua.

Masih relevankah puisi ini sekarang? Saudara cuba renungkan. Nelayan kecil kita khususnya di pinggir pantai masih juga ditakuk lama. Sementara bot-bot nelayan yang besar dan menangkap ikan menggunakan pukat tunda, manakala ladang kelapa sawit kebanyakkannya bukan milik bumiputera?

Ibu-ibu tua menangis kerana zaman mereka yang telah tua itu digambarkan oleh penyair `dengan kapas putih papan reput, pembungkus tulang-tulang kering, daging beberapa kat hanya, dengan zat sagu dan ikan kering".

Apa yang memberikan semangat di sebalik melankolia puisi ini ialah apabila penyair mengatakan 'Tapi ceritamu belum selesai'.

Kata penyair, ia akan dituntut oleh seorang wali, dengan darah dan isi bersama kami anak-anak buahnya.

Perjuangan itu akan diteruskan untuk membina kehidupan yang sejahtera walaupun "Zaman kematianmu telah membunuh sebuah sejarah, yang belum selesai ceritanya, masih berunggun di hati wali,akan menutup cerita ini dengan sebuah mimpi dengan sebuah hati, dari setiap peribumi

Puisi ini memberi makna dan pengertian yang mendalam kepada seorang insan khususnya yanmemperjuangkan nasib sebuah bangsa yang tumpas dan tertindas, kata Prof Inon Shahruddin Abdul Rahman, yang pernah mengkaji puisi ini.

Puisi ini mempunyai nilai kemasyarakatan yang tinggi kerana ia menggarap realiti penderitan masyarakat peribumi di negeri ini pada era pra kemerdekaan meskipun ia mungkin bercerita mengenai peristiwa kematian ayahnya sendiri.

Saudara mungkin setuju bahawa kita memang masih memerlukan seorang wali untuk meneruskan perjuangan kekasih bumi.

Saturday, February 8, 2014

Abdul Hasani nguppi dan sepotong cerita Bajo Kangean



Abdul Hasani nguppi dan sepotong cerita Bajo Kangean

Abdul Hasani bermimpi. Dia bermimpi bulan jatuh di pangkuannya.Dalam bahasa Bajo Kangean, nguppi ertinya mimpi. Abdul Hasani bukan sembarang orang. Dia anak Datu Kumbayat di Banjarmasin. Kisah ini adalah salah satu cerita yang popular dalam sastera rakyat `iko-iko' yang masih dapat ditemui di kalangan masyarakat Bajo di Kecamatan Sapeken, Kepulauan Kangean ini.

Kepulauan Kangean terletak di Laut Jawa, kira-kira 120 km ke utara Bali dan 120 km juga di Timur Pulau Madura. Masyarakat Bajo atau Bajau dianggarkan berjumlah kira-kira 10,000 orang dan mereka masih bertutur `baun sama' atau Bahasa Bajau di Kangean.

Bajo Kangean digolongkan sebagai Bajau Indonesia, yang dikatakan berasal dari Sulawesi Selatan menurut cerita yang dituturkan oleh nenek moyang mereka. Tetapi Chandra Nurani, salah seorang peneliti  Bajo Kangean, asal usul Bajo Kangean masih misteri.

Di Kecamatan Sapeken, `Baun Sama' menjadi bahasa perhubungan di kecamatan sapeken, satu daripaa tiga kecamatan di kepulauan itu. Sastera Rakyat Iko-Iko kini makin pupus. Hanya tinggal beberapa orang lagi yang mampu mengingat cerita iko-iko. Salah satu cerita ialah mengenai Abdul Hasani ini.

Setelah mendapat mimpi itu, Abdul Hasani membangunkan bapanya.

"Nginaiko nak?" Kenapa kau Nak? Ada apa denganmu Nak?. Abdul Hasani memberitahu mimpinya mengenai bulan jatuh ke ribanya itu.

Kalau begitu mimpimu, tunggulah kamu, kata ayahnya.

Setelah Abdul Hasani membesar, dia menjadi pedagang. Dia berdagang di Singgapura (merujuk Singapura dalam bahasa Bajau) sehingga berjaya. Tetapi entah kenapa perniagaannya rugi kerana salah perhitungan membeli sarang burung. Dalam keadaan papa kedana itu, Abdul Hasani bernasib baik kerana ada gadis cantik sanggup berkahwin dengannya. Dipendekkan cerita, setelah segalanya kembali baik, Abdul Hasani pulang ke kampungnya menziarahi ayahnya yang sakit.

Setelah beberapa lama di kampungnya, beliau terlupa akan isterinya. Namun isterinya yang bijak bestari itu menyusul kemudian dengan membawa barang dagangan tetapi tidak dikenali oleh Abdul Hasani. Bagaimanapun bahagian penamat cerita iko-iko yang dirakamkan di Sapeken, kepulauan Kangean ini amat menarik. Seperti biasa, penamat kebanyakan cerita rakyat selalunya `happy ending'

Ini adalah sepotong cerita yang dirakamkan di Sapeken, Kepulauan Kangean, di Sumenep, tidak jauh dari Surabaya.Agak aneh juga kerana masih ditemukan komuniti Bajo Kangean di tengah dominasi Madura dan Jawa.

Bahasa Bajo atau menurut penduduk di Sapeken dikenali sebagai `Baun Sama' masih lagi dituturkan di pulau itu disamping bahasa Madura dan Indonesia.Ada beberapa perkataan Bajau Kangean yang boleh difahami oleh suku Bajau yang tersebar di Nusantara. Sebagai pengembara laut, sayang sekali Bajo Kangean tidak dapat mengingati asal usulnya. Namun ahli bahasa mengelompokkan mereka ke dalam masyarakat bajo yang berasal dari Sulawesi Selatan. Tetapi ada beberapa perkataan yang dapat difahami oleh masyarakat Bajau di Sabah.

Contohnya Rungai yang bermaksud hilang. Enggai yang bermaksud tidak.Tilau yang bermaksud tanya, lupus yang bermaksud selesai, ngite bermaksud melihat tetapi dalam bahasa Bajausama di Sabah disebut ngito, ellau yang bermaksud hari, pitu yang bermaksud tujuh, dakau (dalam bahasa bajau sama disebut dekauh) yang bermaksud satu, bidok yang bermaksud perahu, memon yang bermaksud semua, lingau ertinya cepat,dendangan, ertinya sendirian, mole ertinya pulang.

"Aku itu teke ma Singapura, na mole ka Banjar Pagatan" bermaksud saya datang dari Singapura, mahu pulang ke Banjar Pagatan.

Kalau dalam bahasa Bajau yang dituturkan di Sabah, oron bermaksud nama tetapi orang Bajo Kangean menyebutnya aran. Dendo iaitu perempuan, orang Bajo Kangean menyebutnya Dende, Dalam Bajo Kangean, lamun bermaksud kalau tetapi Bajau Sabah-amun). Selain itu, dalam bahasa Bajo Kangean, teo bermaksud jauh, buas bermaksud beras, lahat bermaksud tempatatau negeri, daha bermaksud jangan,laha bermaksud darah.

Enda ne bermaksud isterinya, elle ne bermaksud suaminya. Patilau bermaksud ditanyanya. Dangaine bermaksud berapalah, uro bermaksud cium dalam bahasa Bajo Kangean. Orang Bajausama menyebutnya Uruk, sibakus ertinya berpelukan,patimbanan ertinya kutinggalkan, uran ertinya hujan, pedi ertinya sakit, talau ertinya takut (dalam bahasa Bajausama, tinau ertinya takut). Bagal ertinya besar atau gemuk, ansellan ertinya minyak. Kalau dalam bahasa bajausama di Sabah,gunung disebut bekud, orang bajo kangean menyebutnya Bulut.

Barangkali menarik juga, bagi kita di Sabah terutama di kalangan pengkaji atau penyelidik Bajau untuk berkunjung ke Sapeken, yang terletak di Kepulauan Kangean untuk meneliti sejauhmana persamaan dan hubungan antara Bajau di Indonesia dan masyarakat Bajau di Malaysia.

Walaupun dalam cerita dongeng ini, Abdul Hasani pernah sampai di Singapura, tetapi saya pasti dia belum sampai ke Kota Belud atau Tuaran atau Papar atau Semporna.Begitu juga sebaliknya.Kita belum sampai ke Kangean.