Sunday, May 29, 2016

SEPULUH PESAN KONGMING KEPADA PUTERANYA

SEPULUH PESAN KONGMING KEPADA PUTERANYA

JIKA tidak ada ketenangan, kita tidak akan mampu merancang masa depan dengan efektif. Ketenangan adalah sebuah kekuatan. Ketika kita berfikir dengan tenang, barulah kita boleh mengembangkan jiwa raga.

Kita haruslah memiliki kekuatan ketenangan, kata Kong Ming, seorang ahli strategi perang Kerajaan Shu, salah seorang dari enam Perdana Menteri Terhebat dalam sejarah Cina. Kong Ming atau Zhuge Liang atau Zhuge Kongming, terkenal dalam sejarah Cina sebagai seorang ahli strategi perang pada abad ketiga (181-234).

Dalam buku Kumpulan Karya Militer Klasik karya Yanuardi G Soebiono, saya mendapati buku ini bukan setakat bermanfaat untuk strategi politik, ekonomi, bermanfaat juga dalam pergaulan selain mengandungi banyak kata-kata nasihat yang boleh kita renungkan.

Salah satu ahli strategi perang Cina iaitu Kongming nama julukannya Wo Long memberikan nasihat kepada salag seorang puteranya mengenai sepuluh kekuatan yang perlu dia kuasai. Kekuatan yang perlu dimiliki untuk menang dalam kehidupan.

Yang pertama sekali ialah kekuatan ketenangan. Jika kita berfikir dengan tenang, kita dapat membuat perancangan masa depan dengan lebih baik, katanya.

Selain itu, persyaratan utama pendidikan ialah memiliki suasana tenteram. Walaupun orang pada zaman sekarang sibuk seharian, sebaiknya di dalam kesibukan itu, kita dapat menenangkan diri merenung sejenak arah kehidupan manusia.



Kekuatan kedua ialah kekuatan berhemat. Kongming yang selalu dilukiskan memakai jubah dan memegan kipas yang terbuat dari bulu burung bangau menasihatkan anaaknya untuk kuat berjimat.Kekuatan berhemat atau berjimat cermat adalah penting untuk pembinaan moral diri sendiri. Kita dapat mengatur dengan lebih saksama pendapatan kita ketika berbelanja atau mengeluarkan wang. Ini membolehkan kita terlepas dari kerusauan berhutang. Selain itu, ia boleh mendidik kita hidup dengan sederhana dan berdisiplin dan tidak diperhambakan oleh material atau kebendaan. Dalam masyarakat beradab yang merangsang orang untuk berbelanja, apakah kita pernah terfikir manfaat untuk berhemat.

Kekuatan ketiga yang disebut oleh Kongming adalah kekuatan untuk membuat perancangan. Beliau menasihati puteranya bahawa untuk menjalani kehidupan perlu ada perancangan. Kita jangan terlalu mengutamakan nama dan kepentingan, supaya kita dapat memahami tujuan hidup diri sendiri.

Dalam menghadapi masa depan, kita mesti ada idealisme, misi dan visi, atau pandangan hidup sendiri.



Kongming menasihati pueranya mengenai kekuatan keempat, iaitu kekuatan belajar. Suasana yang tenang, sangat bermanfaat dalam belajar, suasana jiwa yang tenang dan damai maka kita semakin dapat melipat gandakan hasil yang kita pelajari.



Kekuatan kelima ialah kekuatan nilai tambah. Dalam hidupnya harusnya kita ada nilau tambah. Kita harus mempunyai tekad.Jika kita tidak mahu belajar bersungguh-sungguh kita tidak boleh menambah keterampilan diri diri sendiri. Dalam belajar, tekad dan ketabahan sangatlah penting. Jika tekad kita lemah, atau kekurangan tekad, kita boleh gagal di tengah jalan. Kita mesti memiliki kekuatan untuk dapat bertahan hingga akhir.

Kekuatan keenam yang harus dimiliki ialah kekuatan kecepatan. Dia mengingatkan puteranya agar jangan membuang masa atau melengah-lengahkan waktu untuk menyelesaikan sesuatu masalah penting dengan cepat.Kita mestilah lebih cepat satu langlah daripada orang lain.Sekiranya kita lebih awal atau lebih cepat dari orang lain, sudah tentu kita mempunyai banyak masa untuk mengulangkaji dan memperbaikinya.

Kekuatan ketujuh ialah kekuatan watak atau keperibadian.Apabila terlau terburu nafsu kita tidak akan dapat menempa atau membentuk watak kita. Fikiran mempengaruhi tindakan, tindakan mempengaruhi kebiasaan, kebiasaan mempengaruhi watak dan watak mempengaruhi nasib. Kita harus gigih dalam mengerjakan sesuatu.

Kekuatan kelapan ialah kekiatan waktu.Kepada puteranya beliau berpesan agar menggunakan waktu yang ada di masa muda, bagi mengelak nestapa di hari tua. Semua orang katanya diberikan masa 24 jam setiap hari, tidak lebih tidak kurang, dan kita harus bujak mengatur masa dan memanfaatkan setiap saat dan setiap ketika.. Jangan pernah membuang masa.

Kekuatan kesembilan ialah kekuatan daya imaginasi. Kita mesti mempunyai persiapan mentalsetiap saat dan harus bersedia untuk menghadapi hal yang tidak terduga. Ini penting supaya kita tidak mudah panik jika diancam bahaya. Daya imaginasi lebih berperanan dibandingkan ilmu pengetahuan. Sudahkah kita berfikir bertitik tolak dari yang makro dan menyusulinya atau secara mikro?

Kekuatan kesepuluh ialah kekuatan kata. Selembar surat Kongming kepada anaknya hanya menggunakan 86 aksara, dan dengan ringkas pesan beliau dapat disampaikan. Ungkapan yang sederhana bersumber dari fikiran yang jernih.Tidak terlalu bertele-tele sehingga memnbuatkan orang jemu.Komunikasi yang sederhana, hasilnya lebih lebih efektif, kata Kongming dalam buku Seni Perang yang saya baca sambil minum kopi itu.

No comments: