Sabtu, 24 Mac 2018

BERJUANG JANGAN SETENGAH-SETENGAH, KATA PAK DUBES

Tags

BERJUANG JANGAN SETENGAH-SETENGAH, KATA PAK DUBES

KERJA keras dan sikap tidak mahu kalah, memberikan banyak kelebihan  kepada Rusdi Kirana, orang yang dahulu bercita-cita hanya untuk menjadi pencuci piring, tetapi kemudian berjaya menjadi  salah seorang jutawan terkemuka di Indonesia. “Bagi saya, hanya soal hidup atau mati. Lebih baik mati daripada menderita, kalau mahu hidup, jadikan hidup berhasil atau berjaya,” katanya. Kini beliau adalah  Duta Besar Luar Biasa dan Berkuasa Penuh Republik Indonesia di Malaysia.. “Saya beritahu anak-anak sekolah SD di SIKK, live or die, jangan setengah-setengah. Kita punya hidup Tuhan yang tentukan. Kalau tak mahu kerja, Tuhan tak mahu kasih kerana lu malas...” katanya.
Rusdi Kirana S.E, lahir di Cirebon pada 17 Ogos 1963. Beliau lulus Sarjana Ekonomi dari Fakultas Ekonomi, Universitas Pancasila Jakarta. Beliau pernah menjadi penjual mesin taip, penjual tiket, mendirikan agensi pelancongan, Lion Tour pada 1990, dan kini menjadi usahawan berjaya selepas menubuhkan Lion Air, syarikat penerbangan murah dan kini mempunyai banyak anak syarikatseperti Lion Air, Wings Air, Batik Air, Malindo Air. Beliau menempati tangga ke-17 sebagai  salah satu orang terkaya di Indonesia versi Majalah Forbes pada 2016. Beliau juga pernah menjadi Wakil Ketua Umum PKB,2014-2019 dan Anggota Dewan Pertimbangan Presiden, 2014-2019.

Walaupun bergelar jutawan dan kini menjawat jawatan Duta Besar Luar Biasa dan Berkuasa Penuh RI untuk Malaysia sejak 18 Mei 2017, Pak Rusdi Kirana tetap dengan kesederhanaannya. Beliau sering memakai potongan kemeja putih dan celana hitam. Wartawan Utusan Borneo, Abd.Naddin Haji Shaiddin sempat mewawancara beliau di salah sebuah hotel terkemuka di Kota Kinabalu selepas melakukan lawatan ke Sabah tidak berapa lama dulu. Ikuti petikan wawancara bersama beliau:

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latar belakang pak Dubes?
DUBES: Sebenarnya saya lahir bukan sebagai anak orang kaya. Saya berusaha dari nol atau kosong. Hidup saya miskin. Malah cinta saya pernah ditolak hanya kerana tidak memiliki sepatu puma.
UB: Apa kerjaya Pak Dubes sebelum menjadi usahawan?
DUBES: Saya memulai karier sebagai penjual mesin tik (mesin taip) jenama Brothers. Saya fikir hanya dengan menjalankan bisnis , kita baru mendapatkan kehidupan yang lebih baik terutamanya dalam soal kewangan. Waktu itu, mesin tik (mesin taip) masih popular lagi.
Tapi saya fikir, saya harus berkembang lebih baik lagi. Setelah berfikir, saya kemudian mencari peluang bisnis sebagai agen biro perjalanan.Kemudian saya membuka perniagaan sebagai agen menjual tiket pesawat di Bandara Soekarno Hatta  pada tahun 1990.


UB: Apa cita-cita Pak Dubes dulu?
DUBES: Saya mahu ke Amerika , kerja sebagai pencuci piring atau pemetik buah epal. Tapi saya tidak bisa masuk kerana masalah visa.
UB: Boleh ceritakan sedikit bagaimana pak Dubes terlibat dalam perniagaan dalam bidang penerbangan?
DUBES:Pada Jun tahun 2000, saya ke Rusia menyewa sebuah pesawat dari Rusia. Itulah awal mulanya saya terlibat dalam dunia penerbangan. Ketika Lion Air pertama kali muncul pada tahun 2000 itu, istilah penerbangan kadar tambang murah (low-cost carrier) masih asing di teling orang. Waktu itu, yang boleh naik pesawat adalah orang yang berduit dan punya wang.Masyarakat menengah ke bawah hanya kenderaan seperti bas dan keretapi jika berpergiaan ke kota lain. Harga tiket pun  masih tinggi. Tapi di Lion Air kami punya motto ialah We Make People Fly, semua orang bisa terbang.
Di peringkat awal, banyak yang menhyatakan langkah kami membangun syarikat penerbangan, bukan pilihan yang terbaik dan sukar bertahan lama. Ekonomi Indonesia ketika itu juga bergejolak. Namun kami tetap yakin, walaupun kondisi perekonomian kurang baik, kami mampu bertahan.Itulah tantangan besar. Tapi kami membuktikan sebaliknya. Dengan mengusung konsep penerbangan biaya murah, kami membangun kepercayaan dari pengguna di Indonesia. Dengan kondisi perusahaan yang semakin baik, kami berusaha meningkatkan kualiti perkhidmatan dan menambahkan lagi kuantiti pesawat dengan membeli pesawat baru walaupun ekonomi global belum stabil.
Hanya dalam masa lima tahun, Lion menjadi syarikat penerbangan terlaris selepas Garuda.  Pada tahun 2013,Lion Air menjadi syarikat penerbangan nombor satu dari segi jumlah penumpang yang diangkut.
Sebenarnya ketika menceburi perniagaan dalam bidang penerbangan, saya sebenarnya belum pernah punya pengalaman. Pengalaman saya hanya dalam bidang ticketing.Tapi ini tidak mem buat saya gentar. Saya tetap yakin punya peluang dalam bisnis penerbangan. Kini Lion Air mengangkut kira-kira 9.5 juta penumpang ke 160 bandaraya di seluruh dunia.
窗体顶端






UB: Dari dunia usahawan, apa yang membuat pak Dubes memilih untuk menjadi Duta Besar?
DUBES: Sebenarnya saya sendiri yang meminta dipilih sebagai Duta Besar khusus untuk Malaysia.
DUBES: Sebenarnya saya sendiri yang meminta kepada Presiden Joko Widodo untuk menjadi Duta Besar. Saya mohon kepada Pak Presiden untuk menjadi duta besar khusus Malaysia.
UB: Mengapa Malaysia?
DUBES: Terus terang,saya didorong keinginan untuk menyumbangkan bakti bagi memperbaiki kondisi Tenaga Kerja Indonesia di Malaysia.Saya terpanggil untuk mengurus masalah bukan saja TKI ilegal namun tenaga kerja wanita di Malaysia. Tidak  ada keluarga yang mahu anaknya jadi pembantu.
 Saya ingin membantu Warga Negara Indonesia terutamanya yang bekerja di Malaysia untuk memiliki keterampilan yang memadai. Bila mereka sudah kembali ke Indonesia, mereka tidak terfikir lagi untuk kembali ke Malaysia kerana mereka memiliki kemahiran dan ketrampilan sehingga mereka boleh mengembangkan usaha atau perniagaan di Indonesia. Kita cuba untuk melatih mereka dan ckita akan membuka kolej agar mereka dapat bersekolah dan tempat latihan agar mereka memiliki ketrampilan.Kita akan bekerjasama dengan pelbagai pihak bagi memberikan peluang dan latihan kejuruan kepada pekerja Indonesia.Tujuannya tenaga kerja Indonesia yang berada di Malaysia memiliki kemampuan kerja yang baik.
Kita memiliki banyak tenaga kerja Indonesia di Malaysia yang perlu dibantu. Itu salah satu sebab saya memilih untuk menjadi duta besar di Malaysia. Lebih baik berada di Malaysia untuk dapat membantu mereka.
UB: Apa cita-cita Pak Dubes dulu?
DUBES: Saya mahu ke Amerika , kerja sebagai pencuci piring atau pemetik buah epal. Tapi saya tidak bisa masuk kerana masalah visa.
UB: Apa hobi pak Dubes?
DUBES: Saya tidak punya hobi. Saya tidak main golf. Hobi saya kerja. Kalau tiada kerja, saya malah jadi bingung.
UB: Apa impian Pak Dubes dalam hidup ini?
DUBES: Impian saya ialah melihat anak saya menjadi orang yang berguna.
UB: Dalam kunjungan ke Sabah, Pak Dubes sempat berkunjung ke Sekolah Indonesia Kota Kinabalu (SIKK).Apa kira-kira pesan Pak Dubes kepada mereka?
DUBES:“ Saya beritahu kita mesti berjuang. Saya beritahu anak-anak sekolah SD di SIKK, live or die, jangan setengah-setengah. Kita punya hidup Tuhan yang tentukan. Kalau tak mahu kerja, Tuhan tak mahu kasih kerana lu malas...”  
UB: Apa nasihat pak Dubes kepada pembaca?
DUBES: Jangan biarkan orang lain meremehkan kamu. Meskipun orang itu adalah teman wanita kamu. Jangan benarkan mereka memandang rendah kepada kita. Kita harus kerja keras dan berusaha bahawa kita juga mampu berhasil dan berjaya.