Monday, December 23, 2019

KEMBARA SASTERA IPS KUNJUNGI LASKAR PELANGI

KEMBARA SASTERA IPS KUNJUNGI LASKAR PELANGI


Seramai 20 penulis yang menyertai Kembara Sastera Ikatan Penulis Sabah (IPS) Ke Belitong, Indonesia sempat berkunjung ke replika SD Muhamadiyah di Gantung, Belitung Timur. Replika SD Muhammadiyah itu digunakan sebagai salah satu lokasi syuting untuk filem Laskar Pelangi yang diangkat dari Novel karya penulis Andrea Hirata.


Rombongan itu teruja dengan pengalaman berkunjung ke  sekolah itu, meskipun cuma replika-dan mereka mengingat bagaimana kegigihan sepuluh anak pulau Belitong bersekolah yang dididik oleh seorang guru berdedikasi Ibu Muslimah Hafsari.

Lebih mengujakan lagi ialah ketika berkunjung ke Museum Kata. Rombongan Kembara Sastera IPS sempat mendengar sendiri pengalaman yang disampaikan oleh Ibu Muslimah Hafsari yang sudi hadir ke Museum Kata untuk bertemu penulis-penulis dari Sabah.

Kunjungan ke SD Muhammadiyah, Museum Kata dan Tanjung Tinggi, salah satu lokasi syuting Laskar Pelangi adalah antara tempat yang dikunjungi penulis  Sabah sepanjang kunjungan mereka ke pulau Belitong, sebuah pulau yang terletak di Propinsi Bangka Belitung. Kedudukan pulau itu sendiri terletak di antara pulau Jawa, Sumatera dan Kalimantan.

No comments: