Selasa, 12 November 2013

Seketika mendengar cerita Encik Daud

Tags




SEKETIKA MENDENGAR CERITA TUAN DAUD

Apabila jaguh badminton digelar wira Negara, kami tidak cemburu. Kami juga tidak cemburu apabila pendaki gunung Everest, perenang selat atau penerjun dan sebagainya dikurniakan bintang kebesaran, diberi gelaran, diberi rumah atau tanah dan sebagainya. Kami tidak cemburu.

Malangnya, pejuang anak-anak tempatan yang bergadai nyawa, siang malam, hujan dan panas, tidak mendapat apa-apa penghargaan. Apabila kami minta untuk diberikan rumah atau tanah untuk bercucuk tanam, rasanya kami tidak berlebih-lebihan.

Kerajaan seakan tidak berbuat sesuatu untuk mencari pejuang anak-anak tempatan dan diberi apa sahaja yang difikirkan sesuai agar mereka dapat merasai bahawa perjuangan dan pengorbanan mereka dihargai dan berbaloi dengan titisan keringat demi untuk keselamatan rakyat sejagat.

Walaupun setelah 56 tahun Sabah mencapai kemerdekaan melalui pembentukan Malaysia, penghargan kepada bekas polis sebagai pejuang Negara masih kurang.


Bekas-bekas polis juga perlukan penghargaan dan pengiktirafan. Mereka telah berjuang memastikan keselamatan Negara sentiasa terjamin.

Kami seperti dilupakan, kata Daud Kalakhan, seorang bekas polis yang telah lama bersara. Beliau menceritakan bagaimana bekas-bekas pejuang yang terlibat dalam peristwa Kalabakan tidak diberikan perhatian sewajarnya.

Padahal sumbangan pejuang dalam peristiwa Kalabakan, mungkin sama besarnya dengan sumbangan yang diberikan oleh wira negara dalam peristiwa di Tandou.

Namun pejuang-pejuang yang terlibat dalam peristiwa Kalabakan seolah-olah dilupakan.

Kalabakan adalah suatu tempat di daerah Tawau berhampiran dengan perbatasan Kalimantan Borneo dan Negeri Sabah.

Di Kalabakan ini ada sebatang sungai.Penduduknya terdiri dari suku kaum Tidong Bolongan dan suku Murut,katanya.

Oleh sebab penduduknya begitu ramai, demi keselamatan, maka satu pasukan polis ditempatkan di Kalabakan.

Pada Jun 1963, polis dikerahkan untuk berkawal di Kalabakan.Seorang berpangkat kopral dan enam anggota North Borneo Police Force dan anggota ini ditempatkan di sebuah rumah beratapkan daun nipah berdindingkan kajang berhampiran pejabat kompeni.

Pada masa iu juga ura-ura Borneo Utara sedang dalam proses Merdeka kerana rakyat berbilang kaum mencapai kata sepakat untuk mencapai kemerdekaan.

Pada 16 September 1963, Borneo Utara (Sabah) mencapai kemerdekaan.Pasukan polis diminta untuk menaikkan bendera sempena Sabah Merdeka.


Anggota polis terdiri dari Cpl 186 Anggang Kumpit, Pc399 Dominic Nain Munting, Pc179 Matusin Ag Tangah, Pc222 David Jailini Kitingan, Pc483 Adimin Abd Hamid,Pc 1061 Greygory Lajumbong dan Pc78 Idang Dungok.

Pc Matusin diarahkan untuk menaikkan Bendera Malaysia dan menurunkan Bendera Union Jack.Cpl 186 Anggang Kumpit menembak 7 das peluru ke atas menandakan "Sabah Telah Merdeka" pada 16 September 1963.

Apabila Sabah merdeka melalui Gagasan Malaysia maka tercetuslah Konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia sejak mencapai kemerekaan.

Pasukan polis berusaha untuk bina bangunan tempat berkawal. Bangunan tersebut dibina berhampiran Sungai Kalabakan.

Pada 29 Disember 1963, Kalabakan diserang. Salah seorang dari enam anggota yang terlibat itu ialah Sarjan Mejar (B) Matusin Ag Tengah, masih hidup.Kini beliau tinggal di Kampung Buang Sayang.

Bagaimanapun, beliau hanya menerima pencen ala kadar saja dan tidak setanding berbanding pengorbanan yang dicurahkan kepada negara.

Katanya, kerajaan haruslah memberikan penghargaan yang setimpal kepada mereka yang pernah berjuang semasa kemerdekaan Sabah setelah berlakunya konfrontasi Indonesia di Tawau dimana mereka telah berjuang mati-matian demi untuk mempertahankan negara khususnya Negeri Sabah pada tahun 1963.

"Kami bukan meminta berlebih-lebihan tetapi sekurang-kurangnya berpatutan bagi mengimbangi kos sara hidup yang makin meningkat.

"Kami juga mengharapkan perjuangan kami menggadaikan nyawa mempertahankan kedaulatan negara tidak disia-siakan." katanya.